Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är kult?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kult är ett ämne som är förbannat roligt att diskutera tycker jag. Men vad är kult? Vad gör att något blir kult?

Nämn gärna exempel och motiveringar!

Jag kan ju börja med MacGyver. Töntigt teknisk snubbe som gör omöjliga, skrattretande saker men som är så ballt att det ändå går hem.

Ursprungligen av henkebarn:

MacGyver "gör omöjliga, skrattretande saker..."

Och jag som trodde att tex de kemiska blandningarna han gjorde var äkta ? Jag trodde faktiskt att de hade koll på att om man blandar diskmedel med hårtoningsmedel så säger det kaboom ! Trodde faktiskt det....(sant). Tandfeen lägger väl iaf fortfarande pengar under kudden ?:tveksam:

Allvarligt talat så kommer jag att tänka på när en ung kille i ett sångtävlingsprogram blev tillfrågad om framtiden och han svarade att han ville bli "folkkär". Ungefär som om man kan bestämma det och att det inte mest handlar om att utvecklas som sångare. Det är som att hoppa över tio steg i karriären och slippa sjunga ute inför fem trogna lyssnare i regn&åska i Pajjala. Tror inte alls att Lill-Babs och de andra tänkte så. De ville nog bara underhålla och sjunga så bra som möjligt. Eller hur tänker ni ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 22:39

Det finns olika typer av kult.

1. Kult i bemärkelsen kult kring ett fenomen/person

Hells Angels, Marlon Brando, Elvis Presley, Beatles, Abba, JFK, Marilyn, UFO, MIB, olika typer av serier, typ Manga, Spawn, Apple,

2. Kult i bemärkelsen kult kring gamla "roliga" grejer

TV-Kannan, prinsens gamla designgrejer, McGyver, V, min gamla nokia 1210, gamla t-shirts. osv

Ur Susning.nu=

Kult (adjektiv)/slang/ betecknar något som fått credd bland unga människor, trots att det från början kanske var lite fånigt. Vad som är kult och inte är svårt att bedöma för någon som inte hänger med riktigt, detta är problemet med den ironiska generationen. Några saker i en del kretsar som är kult är Drutten och Jena, Svenska Akademien och uttrycket man tackar, man tackar.
En vanlig sak är att filmer eller rockband får en kultstämpel av någon anledning (de stod för något coolt, de var oerhört löjliga, dåliga eller väldigt roliga).
Det kan även innebära något som har en mycket liten, men mycket fanatisk skara beundrare. I detta fall kan som exempel nämnas Kvinnofängelset och (i synnerhet) Rocky Horror Show.

Den här definitionen känns mycket modern och stämmer inte riktigt med mitt sätt att se på ordet kult. För mig är det något ganska positivt, något som är gammalt men som har överlevt och ständigt har sina åskådare/lyssnare/anhängare eftersom de faktiskt är genuina och duktiga. Definitionen har tydligen ändrats med åren.

Wulffmorgenthaler ligger bra till för att bli kult tycker jag.

Sanslös humor som liksom inte stannar där man säger att....nääää man så kan vi väl inte göra....

1
Bevaka tråden