Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför startade du egen firma?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Livet som egenföretagare kan vara underbart och riktigt hemskt - vi skulle vilja veta varför just Du startade egen firma? Vad var dina planer den dagen då du skickade in pappren till PRV och hur ser situationen ut idag?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Livet som egenföretagare kan vara underbart och riktigt hemskt - vi skulle vilja veta varför just Du startade egen firma? Vad var dina planer den dagen då du skickade in pappren till PRV och hur ser situationen ut idag?

Mitt mål var att starta en enskild firma vid sidan av min vanlig anställning som jag skulle komma hem i tid från. Det sistnämda har inte riktigt blivit så, mycket övertid, varpå den egna firman inte får den tid den förtjänar. Hoppas fortfarande det ska bli bättre nästa år, optimist som jag är.

Från början mer eller mindre en slump, men kanske främst för att få förverkliga egna idéer.
Nu, knappt 8 år senare, är det ett gift. Fast anställning? No way!

Anders

  • Oregistrerad
  • 2002-12-11 15:35

hm, varför man startade eget...
"det som e kul brukar man ju bli bra på", sa nån o det verkar ju som om det stämmer.
enligt mitt sätt o se på saken så har ju alla människor en massa talanger. dom finns där men dom kanske inte används.
många lever i föreställningen att kul har man på fritiden. jag försörjer mej på o ha kul, okej, jag erkänner att även slott har en bakgård

men för mej har det betytt att jag bland annat kan styra min tid o mina pengar till attt göra kul saker på ett annat sätt än som anställd.
den dagen då apple börjar göra fula o odugliga prylar kanske jag blir rik oxå!

  • Medlem
  • 2002-12-11 16:47

Ibland får man en glimt av en vackrare värld, t ex när man upptäcker att någon valt att bli känd under pseudonym "grismasken". Brilliant!

Det är nästan slaktmask, men inte riktigt. Låter slemmigt, men inte på ett direkt vis. Jag associerar också till "Bitter moon"...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-11 16:50

Grismasken är det hittills bästa namnet! Lika bra som Slakthustrotyl och Babianarsel.

Jag startade eget främst för att kunna styra över min arbetstid mer än vad jag hade kunnat som anställd. Som egenföretagare kan jag också, på ett enklare sätt, jobba inom olika verksamhetsområden, och kan ta betalt för egna idéer och projekt.

[ 11 December 2002, 17:08: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Jag har skickat in mina papper till PRV för att kunna köra igång en liten firma på min fritid. Detta forum kom i rätt tid.

Jobbade på en ÅF, blev uppsagd (klarade inte målet, att höja omsättningen på utbildningsavdelningen med 300% på ca tre månader, tja vad skall man säga om det...), köpte en motorcykel, åkte och badade i medelhavet (7300 km på hojjen den resan, ca 15.000 km första säsongen, kanonkul!), kom tillbaka till Sverige och startade eget. Fick toppenbra kontakter och det går jättebra. Fattar dock fortfarande inte riktigt varför... Motivationen? "Jag har en plan"... På lite längre sikt är det väl oberoendet som lockar, att kunna jobba med de projekt man väljer själv och som man tycker är kul. Målet på kort sikt är väl att hålla näsan flytande och få in tillräckligt med jobb och under tiden spara ihop pengar till de projekt man egentligen vill hålla på med.

/Ola

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Livet som egenföretagare kan vara underbart och riktigt hemskt - vi skulle vilja veta varför just Du startade egen firma? Vad var dina planer den dagen då du skickade in pappren till PRV och hur ser situationen ut idag?

Vi är nyfikna på att höra din historia Martin.

Själv har jag ett cool företagsnamn (Snowracer) men ingen verksamhet.

/slav

Jag startade mitt eget företag för jag hade (och har) en dröm att förverkliga.

Mitt bolad heter "Easedrop music". (vars logga nyligen blev totalsågad här på 99mac)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fleno:
Jag startade mitt eget företag för jag hade (och har) en dröm att förverkliga.

Mitt bolad heter "Easedrop music". (vars logga nyligen blev totalsågad här på 99mac)

Helt OT: Men Fleno, kan du kontakta mig?Antingen via iChat eller mejl är du snäll. Jag måste få prata med dig om lite saker

Jag behövde ett smidigt sätt att utföra de jobb som efterfrågades. Med ett smidigt sätt så menar jag att ha F-skattesedel och kunna fakturera istället för att bli tillfälligt anställd med allt tjats för kunden som det innebär.

Det var under studenttiden som jag layoutade, formgav, ritade loggor, skapade hemsidor mm. Med en enskild firma kunde jag enkelt utföra jobb åt vänner och släkt m.fl. som i sin tur hade företag.

Ärligt talat är jag egentligen väldigt ointresserad av företagandet i sig. Jag har trots kurser i företagsekonomi och entreprenörsskap inte orkat sätta mig in i det ordentligt. Jag låter en revisionsbyrå sköta bokföring och deklaration (man kanske skulle starta en tråd och fråga hur många som anlitar sådana?).

Jag kan tillägga att min far sedan många år är egenföretagare (som gör allt från att rita barnstugor, uppfinna nya bord och lansera sociala uppfinningar som begrepp!) och det har helt klart bidragit till att jag tog det steget.

OT: Nu är vi två personer som inom tre (eller är det fyra dygn) nämt begreppet "sociala uppfinningar". Jobbade pappa på SISU eller? (Nyfiken)

/Ola

Hmm, vart nämndes det förut? Det har jag missat.

Nej, min far har inte jobbat där, du kan läsa om hans tankar kring sociala uppfinningar här.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2002-12-13 11:08

Jag tvingades starta näringsverksamhet för att jag fick in för mycket pengar på min hobbyverksamhet. Högst motvilligt med andra ord!

I den här tråden nämnde jag sociala uppfinningar. Pysslade med det för ett antal år sedan. Köpte de roliga böckerna med beskrivngar av en massa olika sådana. Mycket inspirerande.

Tråd

/Ola

Jag blev av med mitt jobb för lite över ett år sen och hade, dum som jag är, inte någon A-kassa. Så det vara bara att starta eget när jag inte lyckades hitta ett annat jobb. Att starta eget är det bästa som jag har gjort och kommer nog fortsätta med det så länge pengarna rullar in.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-31 02:30
Citat:

quote: Varför startade du egen firma?

Den frågan ställer jag mej själv varenda gång jag missar den förb****de momsen och får 1000 spänn i böter.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jag behövde ett smidigt sätt att utföra de jobb som efterfrågades. Med ett smidigt sätt så menar jag att ha F-skattesedel och kunna fakturera istället för att bli tillfälligt anställd med allt tjats för kunden som det innebär.

Stämmer ganska bra på mej också. Efter några projektanställningar på SVT så ville både jag och de helst ha mej som extern konsult. Mer raka rör på kostnader, mindre tid för mej där, inget konstigt att jag gör det mesta av jobbet hemma. (Fast vi har HB, inte enskild firma.)

Fast när jag fick barn så slog trygghetshysterin till, en slags ryck man kan få som pappa, och jag tog jobb på universitetet igen, men jag har trappat ner det lite på sistone och satsar mer på bolaget igen.

Nackdelen med eget företag är att jag alltför ofta får in mindre pengar än vad jag jobbar för. Det är svårt att uppskatta hur mycket tid programmering tar, och så räknar man inte in den inlärningstid som varje nytt projekt brukar kräva. I ett par projekt har jag gått mellan 3 olika kompilatorer på 2-3 olika OS och ibland 2 olika programmeringsspråk. Sånt kostar.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-01-02 23:11

Jag ville:
- jobba mer projektorienterat
- komma närmare kund
- bestämma helt själv vad jag lägger inkomsten på (lön, utbildning, studier, pension osv)
- få göra saker på mitt sätt, på "rätt" sätt

Jag var INTE ute efter:
-mer pengar
-ha en massa anställda (man skall aldrig säga aldrig dock)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-07 01:33

Jag spelade i ett band, och en dag började vi få intäkter (mer än några hundringar i fickan och bier). När vi sedan började turnéra steg omsättningen radikalt, och fick lära oss att omsättning och vinst absolut inte är samma sak.

Det var helt enkelt en förutsättning för att kunna fortsätta spela.

Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-07 02:26

Friheten och oberoendet lockade mer än ett fast jobb.

Därför att det inte finns några företag i Sverige som producerar inom den nisch jag vill jobba med. Då får man bli sin egen och producera för utlandet eftersom det inte finns någon som konsumerar samma nisch i Sverige...

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-01-27 09:39
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Munthe:
Därför att det inte finns några företag i Sverige som producerar inom den nisch jag vill jobba med. Då får man bli sin egen och producera för utlandet eftersom det inte finns någon som konsumerar samma nisch i Sverige...

Det låter sjukt intressant, berätta mera (om du vill förstsås) om vad du pysslar med!!
/mattias

Jag producerar scifi- och skräckfilm. Det är bara mitt bolag som uteslutande sysslar med produktion av sånt i Sverige. Alla andra försöker göra nästa "Jalla Jalla". Och den lilla marknaden för genrefilm i Sverige är extremt marginell. Däremot har vi fått enastående bra respons från utlandet och planerar redan innan vår film Camp Slaughter har premiär på SandrewMetronomes biografer en uppföljare. Camp Slaughter 2 alltså. Efter den 30:e går det att se en trailer på www.campslaughter.com. Camp Slaughter börjar redan innan den är klar att bli inbjuden till en lång rad internationella filmfestivaler. Sånt är kul.

http://www.operafilm.com

Citat:

citera: Jag producerar scifi- och skräckfilm. Det är bara mitt bolag som uteslutande sysslar med produktion av sånt i Sverige.

COOLT!

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-01-27 15:31
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Munthe:

Camp Slaughter börjar redan innan den är klar att bli inbjuden till en lång rad internationella filmfestivaler.

Instämmer med Andersson, COOLT! Åka på filmferstival måste ju vara sjukt roligt!

[ 27. Januari 2003, 15:33: Meddelandet ändrat av: Mattias L ]

1
Bevaka tråden