Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förenklad deklaration för småföretag

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-12-25 17:47

Hörde på nyheterna häromdagen att RSV skulle införa förenklade deklarationer för småföretag. Innebär det att folk med F/A-skatt kommer att få förenklade självdeklarationer, eller är det något annat som kommer hända?

Hur fungerar det nu, ni som har både en anställning och ett företag?

Jag funderar på att registrera en firma, men – som vanligt – inte råka ut för en massa komplicerat/tråkigt/jobbigt extra arbete med den.
Jag vill ha fördelarna men inte nackdelarna.

Blir livet lättare för småföretagare nu, så att det är läge för mig att registrera?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-27 03:10

Jag vet inte svaret, men jag stämmer gärna in i frågeställningen. Jag är också påväg mot att starta eget.

Är det någon som vet hur det fungerar med Starta-eget bidraget? Vem kan få och vem kan inte få?

/arvid

  • Oregistrerad
  • 2002-12-27 11:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Är det någon som vet hur det fungerar med Starta-eget bidraget? Vem kan få och vem kan inte få?

Du skall vara arbetslös. Du skall ha en bra affärsidé. Du kan inte få bidrag om du satsar på vissa branscher. Exempel är: IT, Reklam/Media, Krog & Telemarketing. Dock kan en tjej få bidrag i alla de branscherna dock.

Du bör ha en affärsplan som är testad innan du skickar in den för test hos AF. Deras konsulter de hyr in är idag väldigt på hugget.

Mitt råd, skit i att fundera på att du kan få ett bidrag. fungerar inte din affärsidé utan bidrag, då får du fundera på något annat. Men SÖK bidraget, det kan ju vara så att det blir en "bonus" så du slipper oroa dig mer än nödvändigt!

Sen är man tjej så finns det en massa intressanta bidrag. Speciellt om man ger sig in i IT svängen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-27 14:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
/.../ Du kan inte få bidrag om du satsar på vissa branscher. Exempel är: IT, Reklam/Media, Krog & Telemarketing. /.../

Jag fick bidraget fast jag nog faller inom kategorin Reklam/Media. Jobbar som frilansare med grafisk formgivning/produktion och webbproduktion.

Min erfarenhet är att reglerna för vem som får bidrag och ej är, om inte godtyckliga, så åtminstone varierande. Jag var uppe hos min handläggare två gånger med några veckors mellanrum. Första gången var Starta eget inget att tänka på. Andra gången nappade han direkt när jag ställde frågan. Misstänker att skillnaden var att det plötsligt fanns pengar som inte funnits tidigare.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-27 14:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Är det någon som vet hur det fungerar med Starta-eget bidraget? Vem kan få och vem kan inte få?

Du skall vara arbetslös. Du skall ha en bra affärsidé. Du kan inte få bidrag om du satsar på vissa branscher. Exempel är: IT, Reklam/Media, Krog & Telemarketing. Dock kan en tjej få bidrag i alla de branscherna dock.

Du bör ha en affärsplan som är testad innan du skickar in den för test hos AF. Deras konsulter de hyr in är idag väldigt på hugget.

Mitt råd, skit i att fundera på att du kan få ett bidrag. fungerar inte din affärsidé utan bidrag, då får du fundera på något annat. Men SÖK bidraget, det kan ju vara så att det blir en "bonus" så du slipper oroa dig mer än nödvändigt!

Sen är man tjej så finns det en massa intressanta bidrag. Speciellt om man ger sig in i IT svängen.

Fusk!

Man kanske borde byta kön?
Nä nog med trams.

Jag hade nog tänkt starta eget i alla fall, men som du säger skulle ett starta-eget bidrag vara en trevlig bonus...

Tack för tipsen!

/arvid

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
... Hur fungerar det nu, ni som har både en anställning och ett företag?

Jag funderar på att registrera en firma, men – som vanligt – inte råka ut för en massa komplicerat/tråkigt/jobbigt extra arbete med den.
Jag vill ha fördelarna men inte nackdelarna.

Blir livet lättare för småföretagare nu, så att det är läge för mig att registrera?

Du säger att du vill slippa de tråkiga bitarna. Det finns ett namn på de som sysslar med de tråkiga bitarna - revisorer.

Jag använder en revisor. Det kostar några tusen om året men för mig är det värt de pengarna. Jag har varken tid eller ork över för att ge mig in i de ekonomiska dribblerierna. Och jag vill ha en prickfri deklaration för att slippa bry mig.

Man har dessutom någon att fråga löpande om saker som dyker upp. Han svarar och sen är det ur världen. Jag jobbar och han räknar.

Jag kommer att passa på och fråga min revisor i februari när papperen ska in vad den här nya reformen innebär.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Du skall vara arbetslös. Du skall ha en bra affärsidé.

Tänk också på att du måste söka bidraget innan du reggar firman. Som jag förstått det skall man avvakta beskedet om starta-eget-bidrag, innan man skickar in ansökningar om firma till RSV och PRV.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-28 00:54

Instämmer med Anders T ovan. Revisor kostar en slant men det är sååå värt det. Det gör att jag kan fokusera på det jag är bra på, dvs min verksamhet. För mig är det självklart. Lika självklart som att jag ringer en rörmokare när jag står med vatten upp till käna...i hallen.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-28 11:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter M:
Tänk också på att du måste söka bidraget innan du reggar firman. Som jag förstått det skall man avvakta beskedet om starta-eget-bidrag, innan man skickar in ansökningar om firma till RSV och PRV.

Det tvistar de lärde om...

AF i Malmö vet jag har en policy och Helsingborg har en. Så enklast är att fråga.

Sen anser jag att bidrag alltid snedvrider en marknadsekonomi. Det kan ju vara så att samma affärsidé testat i två olika kommuner, i den ena får du bidrag men inte den andra.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-12-30 13:00

Jag förstår och instämmer i fördelen med att ha en revisor.

För min egen del handlar det om att ha en firma som en bisyssla med en omsättning på kanske 50.000:-/år. I det läget vet jag inte om det är motiverat med en revisor.

Hur mycket kostar det?

För att återgår till min första fråga; någon som vet hur det kommer att funka med självdeklarationen efter nyår?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-30 13:07

Jag anlitar en revisor. Hon fixar alltihop på ett litet kick och till en rimlig penning. För mig skulle det ta evigheter och ge upphov till massor av obehag, så valet är enkelt.

Jag kan inte svara på frågan om den förenklade deklarationen, men jag kan instämma i fördelen med att låta revisorer sköta bokföring och deklaration. Det kostar mig kanske tre tusen eller nåt liknande, men spar en massa bekymmer och det blir snyggt och riktigt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
För att återgår till min första fråga; någon som vet hur det kommer att funka med självdeklarationen efter nyår?

Det blir som vanligt, någon speciell förenklad självdeklaration för småföretagare kommer det inte att bli, vad jag vet. Det blir N1:an som vanligt för enskilda fimor o handelsbolag.

Det där med förenklad deklaration för småföretagare är bara ett förslag som lagts fram, än så länge.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
För min egen del handlar det om att ha en firma som en bisyssla med en omsättning på kanske 50.000:-/år. I det läget vet jag inte om det är motiverat med en revisor.
Hur mycket kostar det?

Det kostar inte speciellt mycket. Och det är ju avdragsgillt dessutom
Generellt kan man väl också säga att ju bättre ordning du har på fakturor o kvitton, och ju färre verifikat du har, ju mindre kostar det dig.

Du behöver inte heller anlita en "riktig" revisor, såvida du inte skall ha AB. Du kan låta en redovisningskonsult ta hand om det istället, vilket brukar bli billigare.

Angående starta eget bidrag - undvik det om du kan, för vad jag har förstått så måste du betala tillbaka det senare om du går med vinst. Det innebär att du får ett lån, och inget bidrag i ordets riktiga bemärkelse.

Är dock lite osäker, vet att det var så för något år sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-10 10:19

Nej nej. Du får behålla pengarna oavsett hur det går. Det är en gåva till dig från farbror staten. Säg inte nej till gratis pengar!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Dock kan en tjej få bidrag i alla de branscherna dock.

Snacka om könsdiskriminering.

Ciryon

Liten (nåja...) reflektion ang. revisorer.

Ovan nämns "riktig revisor" för AB, för vilket jag antar menas auktoriserad revisor. Samt redovisningskonsult , för vilket jag antar menas icke auktoriserad revisor.

Det är en stor skillnad på dessa två:
En auktoriserad revisor arbetar för statens bästa.
En icke auktoriserad revisor arbetar för företagets bästa.

Anlitar du en auktoriserad revisor för din löpande ekonomi, så är du garanterad en klanderfri (och dyr) bokföring. Men en auktoriserad revisor skulle aldrig ge dig råd om några starkt skattereducerande åtgärder, typ flytta hela din verksamhet till ett skatteparadis på Bahamas (för att ta till det extrema). Eftersom det rimmar dåligt med statens skatte-intentioner.

En icke auktoriserad revisor SKA däremot tipsa och råda om alla lagliga sätt att minimera din och ditt företags beskattning.

Det är helt riktigt att ett AB måste använda sig av en auktoriserad revisor. Men bara för bokslutet! Alltså använder man sig av en icke auktoriserad för den löpande bokföringen och en auktoriserad för att granska och lämna in bokslutet.

"Det är häftigt att betala skatt" sa Sahlin. Må så vara. Men företagandets grundbult ligger i att generera vinst. Och som företagsledare är det din förbannade skyldighet att göra vad du kan för att maximera denna vinst. Om du har samvetsbetänkligheter för att din revisor - helt lagligt - har lyckats göra både dig och ditt företag till nolltaxerare, kan du alltid göra en frivillig skatteinbetalning av dina privata medel...

Ovan nämns också förenklad deklaration och revisorer för ett par tusenlappar.
Har man väldigt liten verksamhet, typ hobbyverksamhet, är detta helt OK. Men om man driver ett företag på heltid med miljonomsättning så är det dags att ta sig en funderare vad gäller revisorn.

Om du enbart vill slippa jobbet, så blir det billigast för dig att lära grannens grabb/dotter att sköta Hogia Bokföring...

Men låt säga att du satt upp vissa kriterier för hur mycket av din bokföring din revisor ska sköta. Du lämnar dessa kriterier till två olika revisorer för prisuppgift. Den ene säger att det kostar 15´ om året, den andra säger 60´ om året.
Du bleknar så klart över prisskillnaden och väljer den för 15´. Han/hon presenterar sedan ett bokslut där han/hon hittat avdrag på 5´ som du själv inte hade känt till.
Om du däremot hade valt den andre revisorn hade du fått ett bokslut med för dig okända avdrag på 100´.

För den förste revisorn hade din utgift på 15´ slutat i en kostnad på 10´.
För den andre revisorn hade din utgift på 60´ slutat i en ren förtjänst på 40´!

Revisorer är inte ett ont måste! Revisorer ska tjäna pengar åt dig!
Vid årets slut ska du alltid be din revisor att redovisa vad han/hon gjort för att dra in mer pengar än han/hon debiterat. Blir du inte nöjd med svaret; Byt revisor!

Och snåla inte! Om du skulle be en byrå bygga en sajt åt ditt företag och den ene byrån sa att de debiterade 195 kr/tim medan den andra sa 750 kr/tim, vilket hade du valt? Just det; Den sistnämnda. Man får vad man betalar för!

En revisor som debiterar 4´ om året för att sköta din bokföring ger dig ingen aggressiv och aktiv bokföring, utan administrerar i stort sett bara dina verifikationer...

/Bosse

1
Bevaka tråden