Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Budget DV kamera för animation ?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att köpa en billigare DV kamera till min 9åriga son eftersom har är mycket intresserad av foto/film, men hans Olympus digitalkameras filmkapacitet är väldigt begränsad.

En hel del att välja mellan, MEN finns det några kameror man kan använda för att använda för att fotografera/filma animerade filmer där man tar individuella bilder av figurer m.m. som man stegvis flyttar, like Wallace & Grommit.

Det går så klart att använda en digitalkamera och sedan konvertera, men känner att detta kanske vore en smidigare lösning för en 9-åring...

?!?

Kolla in programmet Boinx Software - iStopMotion 2 om han nu är intresserad av att göra stop-motion. Helt fantastiskt program, som är enkelt att lära sig, och fungerar bra ihop med en vanlig digitalkamera.

Våran gamla Mini-DV kamera vi hade erbjöd en 10 fps animationsfunktion. Man tryckte på REC för att ta en bild. Visserligen var 10 fps inte så kul (föredrar 12 eller 15 fps), men man kan ju snabbspola i datorn så grejerna rör sig snabbare. Man kan alltså klara sig med iMovie '06 och en Mini-DV kamera med sådan funktion.

Tyvärr kan jag inte svara på vilka kameror som kan vad, men googla lite så hittar du nog.

Animera utan filmkamera

Lätt som en plätt utan DV-kamera:

1. Ta valfri digitalkamera. Gärna en lite äldre som kan ställas in för bilder 640x480*. Själv har jag en Ixus 400.
2. Sätt fast på ordentligt stativ.
3. Animera! Ett minneskort på 128 eller 256 MB räcker gott om man kör i så här låg upplösning. Är det en Canon kan du köra medföljande CameraWindow och knäppa direkt in i datorn. Tycker dock det är smidigt att bara jobba med kameran utan en massa sladdar.
4. Lägg alla bildfiler som hör ihop till en scen i en egen mapp på hårddisken.
5. I Quicktime Players arkivmeny väljer du "Öppna bildsekvens". Välj första bilden i din animation - resten laddas in automatiskt (det är nu det är praktiskt att ha delat upp sekvenserna i olika mappar).
6. Välj bildfrekvens. 6 fps funkar bra för exvis dockanimation.
7. Klart!

Min 7-åriga dotter har provat på allt från att animera mjukdjur och text/bild på griffeltavlor, till enbildstagningar på sig själv och lillebror...

För att klippa ihop snuttarna kan man också använda Quicktime. Gå till slutet i Klipp 1. Markera hela (eller så mycket man nu vill ha) i Klipp 2. Dra och släpp filmrutan från Klipp 2 till 1. Rinse and repeat.

* 640x480 ligger nära DV-formatet och ger helt OK kvalitet för vanlig TV. Kör du högupplöst kan du förstås välja högre upplösning om så önskas.

Jag tackar både ztaafen och johan_tanying för era förslag.

Han har en Olympus 4 Mpixel kamera som man kan gå ner till 640x480.

Borde ha haft min gamla Olympus Z2040 eller vad den hette, den hade infraröd remote!

Jag ska snacka med honom imorgon! )

UPDATE:

Min son har nu en CANON A580 och har gjort sin första film, funkade perfekt med QuickTime.

Två frågor:

- Vad är den bästa mjukvaran (för honom, 9år) att klippa och lägga till ljud ? iMovie eller ?

- Finns det något sätt att spara ljudfil från Macens eget tal, när man gör så att den talar en textstring från t.ex. SkrivText (heter det fortfarande så, eller är det bara jag som lever kvar i System 7?...) Vore häftigt att få "Alex" att berätta (narrate på engelska)...

Börjar man med en animerad film så kan det växa ut till något riktigt bra och betydande - då är det gött att skjuta den i ett format som man vill visa även i framtiden...som är alldeles strax. Så...här kommer tipsernas tips:

Skjut i HD! Om kameran inte har 16:9 så använd 3:2. Bilderna bör vara minst 1080 pixlar på höjden. Jag har skjutit på min kameras högsta (2600 tror jag det är) och även om det pixlas om när man gör HD-filen så ser det mycket bra ut. Man sätter alltså ihop bilderna i QTpro och exporterar ut härligheten till HD 1920x1080 i t.ex. Apple Prores codec. 25p så klart. Ta alla bilder två gånger om ni inte orkar med en 25 fps-animering - då får ni en 12,5 fps-animering.

Då har man en film som kan ses i framtiden även av barnen och barnbarnen. Det är alltså inget jobbigare eller krångligare att göra så här och alla dagens Apple-burkar fixar biffen utan att klaga.

Gör så här eller ångra er svårt i framtiden

Jag köper ditt tips... om min son hade varit något äldre, men han är 9 år och vill prova sej fram. "Filmar" just nu legogubbar som han vill lägga ut på YouTube.

Inget av det han filmar nu kommer att användas i framtiden, detta är enbart i lärosyfte, keep it simple approach för att göra det enkelt och smidigt. För tungt och komplicerat så tappar han snabbt sugen. Bättre att han bygger upp intresset.

Det är snarare sättet att jobba som bygger erfarenhet. Det viktigaste nu är när han vill gå vidare med enkelt ljud; vilket program att redigera med (för en 9-åring) samt går det att spela in syntestalet från Macen (utan att använda mic från högtalaren) ?

Jo, jag fattar Bredde bara på och tog chansen att ge ett allmänt tips.
Nå - i ditt fall är nog tipset om Boinx Software - iStopMotion 2 det ultimata - då slipper ni kruxet av import av video från kamera t.o.m. Det kan inte bli enklare att göra animerad film än Boinx Software - iStopMotion 2.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag köper ditt tips... om min son hade varit något äldre, men han är 9 år och vill prova sej fram. "Filmar" just nu legogubbar som han vill lägga ut på YouTube.

Inget av det han filmar nu kommer att användas i framtiden, detta är enbart i lärosyfte, keep it simple approach för att göra det enkelt och smidigt. För tungt och komplicerat så tappar han snabbt sugen. Bättre att han bygger upp intresset.

Det är snarare sättet att jobba som bygger erfarenhet. Det viktigaste nu är när han vill gå vidare med enkelt ljud; vilket program att redigera med (för en 9-åring) samt går det att spela in syntestalet från Macen (utan att använda mic från högtalaren) ?

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, jag fattar Bredde bara på och tog chansen att ge ett allmänt tips.
Nå - i ditt fall är nog tipset om Boinx Software - iStopMotion 2 det ultimata - då slipper ni kruxet av import av video från kamera t.o.m. Det kan inte bli enklare att göra animerad film än Boinx Software - iStopMotion 2.

Jag tog ditt tips som du menade det, no problems

MEN han har en mycket bra kamera på tripod, men inte någon Live-view kapabel kamera typ iSight eller Canon 40D. Han kör en massa (!) 640x480 bilder, sammanfogar allt till .MOV i QuickTime och allt blir i det närmaste perfekt. Så, nu vill han ta nästa steg och lägga in ljudklipp.

Då passar väl iMovie perfekt. Ljud, övergångar och eftertexter, allt enkelt och i ett naffs!

Det enda som är frågetecknet är hur man spelar in Macens syntetiska röst...jag har inte ens testat den (ska göra det bums).

OK. Har nu testat. Med QTpro (kanske gäller detta vanliga QT också) kan jag spela in samtidigt som fa spelar upp ett tal med Textredigeraren. Jag testade bara att spela in talet som kom ut ur högtalarna och in i Macens mikrofon - men om man väljer Ljudingång istället för Inbyggd mikrofon i QT - och drar en sladd från högtalarutgången/hörlursuttaget till Ljudingången - så bör man kunna spela in ljudet direkt.

Det finns tydligen ett Applescript som fixar biffen - annars har man ju den klockrena lösningen som spelar in allt som försigår inne i ljudkortet: Rogue Amoeba - Audio Hijack Pro: Record any audio on Mac OS X
AudioHighJack används också av dom som vill spela in streamat ljud.

Hittade detta också (gratis Automator); Apple - Downloads - Automator Actions - Text to Audio File

Du måste nog hjälpa grabben just med detta att göra ljudfil av Alex (syntetrösten). Sen är det bara att lyfta in filmfilen och ljudfilen i iMovie. För en 9-åring är detta på gränsen, men du kan lugnt försäkra dig om att något enklare och mera intuitivt sätt att arbeta med video än iMovie existerar inte. Samma gäller musik och Garageband. Det kan inte bli enklare än så här. Det går inte.

Suveränt! Jag tackar!

Det känns lite korkat att spela in detsom kommer ur högtalarna, lite som att digital TV ur bredband kan bara visas analogt,borde finnas ett DVI uttag, men det är en annan sak.

Underskatta inte dagens 9-åringa Min 6-åriga dotter är helt självlärd.
När man en gång gått genom och visat så förstår och kan han, men visst
detta ligger på en lite mer advancerad nivå.

Tack än en gång! Nu kan han spela in olika röster också.

Synd bara att Alex inte kan prata svenska, fast det går att snickra lite
med stavingen, men många ljud saknas.

Vet du förresten att svenskan är tydligen det ljudrikaste språket/uttalet av alla språk i hela världen...

Tips: Apple - Downloads - Automator Actions - Text to Audio File

När man klistrar in en text i fältet (cmd+v) så syns inte denna - fältet ser fortfarande tomt ut. Men texten ÄR där - tryck OK och en ljudfil (AIF) trollas fram.

Jag har känt till röstsynteten sedan länge - Mac har haft den sedan stenåldern - men jag har aldrig ens testat den. Nu inser jag att jag har ett helt projekt som lyfter konstnärligt med Alex :-). Jag är heltänd.
Jo, synd att han bara snackar eng...amerikanska. Kör man svensk text så får man å andra sidan något som kan uppfattas som stor konst - ett mystiskt okänt språk med hörbar svenska i små fragment här och där. Det är fenomenalt!

Om man bara vill lägga på exvis bakgrundsmusik till filmen behöver man inte lämna QT.

1. Öppna filmen i QT
2. Öppna mp3/aac-filen i ett annat QT-fönster
3. Markera ljudfilen
4. Dra och släpp till filmen.

Precis - man kan dra/släppa in filer i QT - även videofiler. Dom läggs efter varandra med raka klipp.

Ursprungligen av johan_tanying:

Om man bara vill lägga på exvis bakgrundsmusik till filmen behöver man inte lämna QT.

1. Öppna filmen i QT
2. Öppna mp3/aac-filen i ett annat QT-fönster
3. Markera ljudfilen
4. Dra och släpp till filmen.

Ang. text till ljud så minns jag när det kom och man kunde reta PC killarna på universitetet, men det är egentligen först nu med Alex som rösten låter riktigt bra, annars har det varit Stephen Hawkings känsla.

Och va f*n man ska med Bubbles till fattar inte jag, men det finns väl alltid någon... ;o)

1
Bevaka tråden