Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mest resurssnåla cover-storlek

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet att iTunes stödjer cover-bilder i dimensionerna 600x600. Nu är det dock så att jag har märkt att mina album blir rejält mycket större när det handlar om ~100 låtar/album när jag lägger till bild.

Jag kommer som ni nog misstänker använda mer min iPod Touch än lyssna på iTunes på datorn, därav behöver mina album-bilder inte vara sådär blodigt högupplösta.

Dock undrar jag vilken kvalité/format tycker ni är den mest resurssnålaste utan att kvalitén blir märkvärdigt lidande på ens iPod Touch?

Förlåt min lilla difusa fråga...

//Mvh Philip

Du kan nog gå ner mycket kraftigt i storlek för ipod men en helt annan femma om bilderna skall visas på större skärm såsom dator eller tv. Har själv inte testat men pröva 100x100.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-11-01 14:33

Tar covers verkligen så mycket plats, 600x600 är ju inte stor upplösning heller utan ligger väl på 500k max eller nåt. Sen sparas väl varje bild bara en gång hoppas jag, och inte på varje fil/låt som ligger i samma album?

Ursprungligen av Luzer:

Tar covers verkligen så mycket plats, 600x600 är ju inte stor upplösning heller utan ligger väl på 500k max eller nåt. Sen sparas väl varje bild bara en gång hoppas jag, och inte på varje fil/låt som ligger i samma album?

Om man vill att alla låtar ska visa albumbild på ens iPod så ja... då måste varje enstaka låt ha bilden inbakad i sig.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-11-03 19:09
Ursprungligen av MacFille:

Om man vill att alla låtar ska visa albumbild på ens iPod så ja... då måste varje enstaka låt ha bilden inbakad i sig.

Så om jag har 10 låtar i ett album, som alla ska visa samma bild, sparas min bild 10 ggr då? Isåfall är det ju ett väldigt dumt system. Varje bild borde ju bara sparas en gång, och sedan sparas bara informationen i låten vilken bild som ska visas som cover.

Ursprungligen av Luzer:

Så om jag har 10 låtar i ett album, som alla ska visa samma bild, sparas min bild 10 ggr då? Isåfall är det ju ett väldigt dumt system. Varje bild borde ju bara sparas en gång, och sedan sparas bara informationen i låten vilken bild som ska visas som cover.

Tror faktiskt det är så. Tycker också det är rätt dumt system.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-09 16:45
Ursprungligen av Luzer:

Så om jag har 10 låtar i ett album, som alla ska visa samma bild, sparas min bild 10 ggr då? Isåfall är det ju ett väldigt dumt system. Varje bild borde ju bara sparas en gång, och sedan sparas bara informationen i låten vilken bild som ska visas som cover.

Jag ser fördelar i att den ligger i varje låt. Man kan skicka den till vilken av sina datorer som helst och vara säker på att den finns med.
Är det verkligen ett stort problem nu när vi har så stora diskar? Jag tycker det är bättre att fläska på i kvalité så att det ser bra ut om jag visar omslagen på TV:n eller skriver ut dem.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-11-09 16:55
Ursprungligen av acke:

Jag ser fördelar i att den ligger i varje låt. Man kan skicka den till vilken av sina datorer som helst och vara säker på att den finns med.

Det kan man väl få ändå, skickar man bara EN låt till en dator med omslag och hela kittet så skickas ju även covers, men vid nästa gång man skickar en annan låt med samma cover så känns det ju onödigt att skicka covern igen, bättre att låta iTunes kolla om den redan finns sparad på datorn och hänvisa till den.

Om jag orkar ska jag nog testa detta nån gång, för att se om det verkligen är så. Spara säg 100 låtar i 10 olika album med covers och jämföra hur stor plats de tar om jag fimpar covers. Tar varje cover 500k så vill man ju inte få mer än 5MB mindre utrymme, till skillnad från 50MB om den sparas i varje fil.

1
Bevaka tråden