Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre kabel, bättre ljud?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-30 10:54

Hallå!

Har kopplat min Universal Dock ( nya modellen ) till min stereo med en mini -> RCA kabel modell "jättebillig". Jag tycker dock inte att ljudet är helt 100, låter bättre när jag streamar det via Airtunes, kan detta bero på den billiga kabeln? Funderar på att byta upp mig till Monsters iCable, kan det hjälpa?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-31 17:00

Om du gör en sökning på Monster cables så kommer du se att de flesta inte märker nån skillnad på Monster Cables och betydligt billigare kablar - i blindtest. Det gäller ännu tydligare för kortare längder, upp till ett par meter. Rekordet måste vara när de misslyckades med att höra skillnad på Monster Cables och utböjda kemtvättsgalgar...

Däremot så tycker många att det låter bättre, om de vet att det är dyrare kablar. Lite som att köpa "top-shelf" vodka. Läs mer om dyr-kabel-kontroverser på Wikipedia, t ex om den miljon dollar som utlovas till den som kan bevisa att de dyra kablarna låter bättre...

Använder du samma kabel från din docka som du använder från din Airport? Isåfall är det inte kabeln som gör att det låter dåligt.

Kanske är musiken på din iPod av nån anledning kodad hårdare än den som du spelar via datorn och AirTunes? Det fanns en inställning i iTunes förut om att nedkonvertera musik på iPods till lägre bitrate, för att mer skulle få plats. Sån konvertering innebär alltid en kvalitetsförlust. Jag vet inte om inställningen finns kvar i iTunes, jag hittar den inte just nu.

Eller kan du ha ställt in nån Equalizer på din iPod som passar för hörlurar men inte när du spelar via stereon? Det sägs att samma Equalizer används både i hörlursutgången och i dockans line-out.

Det skulle också kunna vara så att skillnaden beror på eluttagen: olika faser, eller dåligt jordad utrustning, typ ground loops mellan stereon, datorn, dockan och eventuell laddare du kör till dockan. Men det är rätt långsökt, för då brukar det bli väldigt tydliga försämringar, brum osv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-31 17:57

Mycket intressant läsning, den fick mig att lägga tankarna på moster kabeln på hyllan:)
Skall testa mig fram med dina övriga tips, stort tack!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-04 15:59

även om jag är hi-fi nörd kan jag lugn säga att dyra kablar oftast är pengar i sjön. Det skulle möjligtvis kunna vara så att din nuvarande kabel inte är skärmad och tar in störningar då kan en skärmad kabel hjälpa, men som sagt inte alls säkert att du hör skillnad om du köper en skärmad kabel.

oskärmad: Kabelgiganten - 2xRCA - 3,5 mm Hane 5 M
skärmad: Kabelgiganten - 3,5 mm Propp - 2xRCA Hane 5 M

den dyrare kör jag med och den funkar bra, har inte hört någon skillnad när jag provat med en oskärmad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-05 16:18

Det är garanterat en oskärmad kabel jag har, på vilket vis skulle störningar yttra sig rent ljudmässigt?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-10 08:40

jag är inte alls säker men kanske brus eller nedtonad diskant. om du vill ha ett mer korrekt svar så hänvisar jag till detta forum. www.faktiskt.se

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-10 18:17

Hur gick det med Equalizer-inställningarna? Och vilken kabel kör du med AirTunes, när du tycker det kanske låter bättre? Vilken ingång använder du på din stereo?

Jag tror HNK menar dubbelskärmad. Alla ljudkablar jag sett är skärmade, de har en ledare (eller två för stereo) med en metallstrumpa flätad runt, s.k. skärm. Skärmen är alltså en signalbärare även den, i en rca-kabel. ("jord/nolla" om du så vill).

En dubbelskärmad sladd har en strumpa utanpå strumpan. Den andra skärmen ansluts på samma stift som första skärmen (och ligger därför parallellt, elektriskt). Så det är lite som med Monsterkablar... rent elektriskt är det mest bara humbug. Men, den som tycker sig få ett bättre ljud av såna kablar är oftast väldigt nöjd med sitt köp.

Är du i en riktigt svår elektrisk miljö så bör du köra en kabel som är skärmad till separat jord, och har differentiella signaler. Proffs-audio har sånt, se t ex mikrofonkabel med XLR-kontakt. Men om du inte bor mitt i ett ställverk, eller har en radiosändare nära sladdhärvan så brukar det inte behövas.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-10 19:11

ja jag menar dubbelskärmad såklart:)

1
Bevaka tråden