Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man klara sig utan Eniro?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En försäljare från Eniro ringde häromdagen och ville kolla att kataloguppgifterna stämmer. Jag svarade som jag brukar svara när katalogföretagen ringer: "Jag är bara intresserad av de kostnadsfria grunduppgifterna."
Men, nej, några sådana finns visst inte längre för företag. Minsta avgift är 595 kr och då står man bara på rosa sidorna i papperskatalogen.
Alla vill visst ha betalt nuförtiden. Klart att katalog och Internet kostar men att stå i telefonkatalogen borde väl alla med telefon göra automatiskt.
Nu tror jag inte att mina kunder hittar mig genom telefonkatalogen så jag kanske ska stå över.

Hur gör ni andra enmansföretagare?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-15 14:18

Jag skiter i eniro nästa år. de tar 10 000:- för internet annons. hitta.se tar 1200:-
dessutom var hitta.se trevligare.

annan enmansföretagare

"Gör en insats för miljön, avbeställ telefonkatalogen" så skrev jag på min hemsida + länk
Avbeställningsformulär - www.eniro.com

Det är bara att gå till sig själv och sin målgrupp, när bläddrade ni senaste i en telefonkatalog? Jag har avslutat alla kataloger och har inte märkt någon skillnad, kan använda de pengarna till mycket bättre markndasföring

Jag skiter oxo i eniro
mina kunder hittar mig endå

om jag söker efter något så använder jag hitta.se, allabolag.se eller google.se

Telefonkatalogen minns jag inte när jag hade sist, men det var kanske 2002 eller nått?

Varning

Vi blev uppringda av en av våra kunder, en småföretagare vars hemsida vi gjort. Han hade blivit kontaktad av en säljare för Eniroägda Emfas vilken upplyst honom om att hans hemsida inte längre skulle vara sökbar på Nätet om han inte betalade 1 650 kr. Han frågade oss om det verkligen kunde vara sant.

Vi har tidigare mottagit en falsk faktura (en faktura för något vi inte beställt eller avtalat) från Eniroägda DinDel och en faktura på felaktigt belopp från Eniro.

När vi började tala med andra småföretagare och läste om Eniro på bloggar, i tidningar, på konsumentforum och forum för webbansvariga fann vi att det här är ett återkommande problem.

Tusentals småföretag mjölkas av Eniro på några hundra eller några tusen kronor - och fast många känner sig lurade är det få som orkar bråka. Vi förstår inte hur detta kan pågå år efter år och det verkar snarast bli allt värre.

Jag har inte öppnat en telefonkatalog på minst fem år. Det är lite som kassettbandet - plötsligt inser man att den tiden har passerat utan att man noterade när man använde den sista gången.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2008-11-26 13:29

Katalogerna går i återvinningen utan att öppnas för mig.

Problemet i dagens nät-värld är bara att Hitta.se och Eniro.se är så sugna på pengar att de säljer skitsaker skitdyrt. Sökord på EN ort = 5000:- Blev senast uppringd av en säljare som tyckte att en större logga skulle sitta fint = 8.000:-/år. Helt enkelt svindyrt.

Det känns som om hitta.se och eniro.se går samma väg som Sas en gång i tiden gjorde. De känner sig så stora och säkra på att man ***måste*** köpa av dem att de kan ta betalt oskäligt mycket.

Sas skörtade upp företagsresenärerna genom att bjuda på kaka+kaffe och höja priset med några tusenlappar.

Sedan kom lågpriskonkurrenterna och slog sönder flygmarknaden för Sas – som idag blöder. Jag reser med Sas bara om jag måste pga att de skörtat upp mig några gånger för mycket.

När ska lågpriskonkurrensen komma på den elektroniska katalogmarknaden? Min känsla är att det borde vara enklare att vara lågpriskonkurrent på en elektronisk katalogmarknad än att vara lågpriskonkurrent inom flyget.

Jag har betalat för telefonkatalogen en gång, det gick på cirka 14.000:-. Det gav ingenting enligt min uppfattning. Märkte ingen som helst skillnad efter att jag slutade vara med i katalogen.

Så, mitt tips är att skippa det.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-01 10:04

Om du äger en frisör eller annan lokal nära konsumentinriktat företag så kanske man ska fundera lite. Även om 70% använder internet nån gång så gör ju inte alla det.

Mina kunder hittar oss via internet, det har dom alltid gjort och kommer alltid göra. Fördelen med internetbaserat markandsföring är ju att du direkt ser vad resultatet blir.

Vi skippar Eniro.
Dataföretag

Ett tips är att du prutar...när Eniro ringde oss på företaget för att sälja så sa v i att de sa för dyrt men och säljaren prutade ner sig själv flera gånger.

Det är så att Eniro mår som så många andra företag dåligt utav den ekonomiska situationen. Och när andra likvärdiga tjänster poppar upp hela tiden så inser väl även dem att dem ska vara glada om någon köper tjänsten.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-12-31 14:55

Vi (vårt företag) har tackat nej och kommer att fortsätta att tacka nej. Våra kunder hittar oss ändå, liksom potentiellt nya kunder.

Välj ett av Eniro eller hitta (mitt tips). Just för att finnas tillgänglig i deras digitala register, men jag tror inte vi pratar nya kunder

Vet att t.ex. Nordea skippat telefonkatalogen

Jag skulle hellre satsa pengarna på en kurs i sökmotoroptimering för sin egna hemsida och komma lite högre upp på google istället för eniro

Egen företagare

Ursprungligen av Kreativia:

Jag skulle hellre satsa pengarna på en kurs i sökmotoroptimering för sin egna hemsida och komma lite högre upp på google istället för eniro

Egen företagare

Jag jobbar själv med SEO så jag instämmer givetvis, men man bör dock slänga en liten liten slant på någon av katalogerna, bara för att finnas om man söker nummer etc.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-23 17:41

Man kan fortfarande få ganska bra överblick genom att slå i de fysiska Gula sidorna.

Ursprungligen av planB:

Man kan fortfarande få ganska bra överblick genom att slå i de fysiska Gula sidorna.

Låt oss inte kliva tillbaka till runskriftens tid

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-24 10:36

Det tycks ha blivit bättre men ett tag tycker jag man fick väldigt konstiga träffar när man sökte på Eniros gula sidor. Få och irrelevanta resultat - kanske gick man på de företag som betalade mest. I det fallet funkade de fysiska gulasidorna bättre, faktiskt.

Jag fick en faktura på drygt 600 kr från Eniro, jag struntade i att betala eftersom jag inte beställt något, de försöker bara mjölka folk på pengar som ni sagt tidigare i tråden.

Bojkotta Eniro och Hitta

Tycker att sökningen på Eniro och Hitta när det gäller företag numer är så dålig att de är ytterst tveksamt om det har någon effekt. Förr, när ALLA var listade, fanns en poäng med att vara med, men nu när man envisas att ta betalt för "tjänsten" att alls listas, är det väldigt uppenbart att allt fler företag inte vill betala.

Som exempel hittade jag en annons från ett företag på Blocket. Varken Eniro eller Hitta kunde finna företaget, som hade flera annonser och uppenbarligen finns. Eniro hittade inte ens en sökning på telefonnumret, trots att numret uppenbarligen finns och fungerar. Hitta.se kunde skaka fram företaget på numret, men kopierade man dessa uppgifter med klipp och klistra och sökte på namnet så funkade det INTE.

Någon sorts genomsnitt på sökningar under det senaste året visar att Eniro och Hitta finner färre än 50% av alla mindre företag. Med andra ord, deras girighet har lett till att deras koncept är så otillförlitligt att den kan kallas totalt otillförlitlig. Revolten mot dessa dumheter verkar dessutom sprida sig.

Som företagare förstår man att det kostar att driva detta, men om tillförlitligheten är så USEL som den faktiskt är, anser jag att det är tid att tänka om. Man håller helt enkelt på att prisa ut sig själv. Vi företagare bör stödja saneringen av dessa dumheter genom att vägra betala!

Humor om Eniro

Appropå Eniros förträfflighet. Der är så uselt att det är komiskt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-16 15:19

Vad kan Eniro som inte Google kan göra bättre, gratis.
http://www.google.com/local/add/splashPage?gl=SE&hl=sv

Jag gillar att man enkelt kan lägga upp alla sina lokalkontor genom att ladda upp en tabell.

Att man inte kan ha med grunduppgifter (företagsnamn+adress+tel) är rent skitsnack från Eniros sida. Varje år när dom ringer så säger jag att jag inte vill betala något och varje gång får jag svaret att då finns man inte med. Vad dom egentligen menar med det är att man inte är sökbar på ord, bransch osv. Men du finns fortfarande kvar med företagsnamn, adress och telefonnummer.

Personligen tycker jag att det är bortkastade pengar att betala för att vara sökbar på Eniro. Det är bara att gå till sig själv, hur många gånger använder du Eniro för att söka efter information?

Men jag kan förstå att folk blir lite osäkra, speciellt när deras säljare försöker lura i folk att Eniro är den största och självklara valet när man söker information. Att det finns en sökmotor som heter Google som är väldigt populär verkar dom ha missat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-20 03:00

Jag har aldrig använt eniro eller telefonkatalog de senaste åren för att söka efter olika typer av företag. De gånger jag har använt dem tjänsterna har varit för att få tag i nummret till ett företag jag redan känner till. Och finns då företaget inte med på Eniro (eller om man söker med företagsnamn så hittar man dem som vissa påstår) så finns det alltid andra lösningar på att nummret till ett företag. Oftast en hemsida t.ex.

1
Bevaka tråden