Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Banksy

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon svensk Banksy ? Hans målningar/teckningar är så tankeväckande och viktiga tycker jag. Banksy

Hittade den här igår men det är ju bara en stillsam Pippi-teckning. Det finns en hel del graffiti i Göteborg (iaf där jag åker med spårvagn) men det är väl mest taggar (heter det så ?) alltså namnbilder och inte samhällskritiska.

Älskar sådan här lite "Gerillakonst", man bara ler när man ser det:

Jeremiah@ElevatorNobody: You go Girl

Jeremiah@ElevatorNobody: The Poets strikes back

Oh ja, dom var verkligen fina !
Jag är också förtjust i "klotter" och har fotograferat en del graffiti. Du känner kanske till den mannen som har lagt ned egendesignade gatstenar på olika ställen i Göteborg ? Också något som man blir glad av att se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-01 19:29
Ursprungligen av KaRo:

Finns det någon svensk Banksy ? Hans målningar/teckningar är så tankeväckande och viktiga tycker jag. Banksy

Hittade den här igår men det är ju bara en stillsam Pippi-teckning. Det finns en hel del graffiti i Göteborg (iaf där jag åker med spårvagn) men det är väl mest taggar (heter det så ?) alltså namnbilder och inte samhällskritiska.

Älskar det, stor konst! Tack för länken, har sett detta förut men glömt bort det. Men det är stor skillnad på grafitti och klotter. Klotter och taggar är för mig bara skit gjort av snorungar. Extra underbart att han många gånger verkar ha använt sig av existerande klotter eller annat och snurrat till det. Eller jag kanske missuppfattat det så bara?

Tycker detta är ett strålande exempel på att konst inte behöver kosta mycket pengar.

Ja, jag tycker det verkar som om han använder existerande klotter/sprickor osv som han sedan bygger vidare på och gör till konst. Det är så intelligent och tankeväckande så man glömmer inte bort hans bilder !

Klotter är ett jättestort begrepp för mig och jag menar inte bara "skräp"-teckningar. Men den diskussionen får vi ta i en annan tråd.

Graffiti (italienska, plural av graffito, ‘ristning’, ytterst av grekiska grapho, ‘skriva’) eller spraykonst (engelska spraycan art) avser oftast "den form av graffiti som från 1970-talets början utvecklats av ungdomar i USA, som under subkulturella och oftast illegala former gör tags, throw-ups och pieces eller bilder som innehåller något av dessa formelement, huvudsakligen med sprayfärg på till exempel murar och tåg".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-01 20:13

svensk bra samma
WWW.AKAYISM.ORG

1
Bevaka tråden