Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nära slutet, fast än lever gubben!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det hade kunnat vara slutet på det gammla året fast i en annan betydelse. Dygnet började bra då vi startade i stallet där vi drack alkoholfri glögg och delade ut julklapparna och mockade sedan boxarna innan vi tog ut hästarna i hagen. Nu på morgonen, ca: 9:15 då jag var på väg till jobbet på riksväg 40.. strax söder om Boråstorpet blev jag omkörd av en personbil...

Jag blev omkörd av den danska bilen som 8-10 meter framför mig skulle svänga in från västra till högra körfältet. När han la över ratten så fortsatte framdelen av bilen in mot höger körfält medans bakre delen inte följde med, den liksom vill rakt fram... jag insåg att jag var på väg att hinna ifatt den.

Den omkörande bilen körde med stor sanolikhet i ca: 100 km/timmen... jag vet att jag låg i 90-95 dvs helt normalt om det inte vore för blixthalkan. Konsekvensen blev att jag såg deras bils hela högra sida (sladd) framför mig varvid den försvann i höger körfält och dansade ned i diket. Jag tror dom klarade bergväggen. I bilen fanns 2 herrar, en mamma (?), ett litet barn som kanske var 3-4 år, två stycken grabbar på gissningsvis 12-14 år.

När jag väl kommit ur min bil vid vägkanten så var det snuskigt halt så jag fick gå nere i gräset bredvid vägrenen. Där hade redan en tej och kille bilen bakom mig hunnit ur sin bil och ringt in larmet. Vi var därmed 3 vuxna som försökte göra det lilla vi kunde för att hjälpa. Det gick några minuter på att förklara för larmcentralen var vi trodde att vi befann oss. Jag tog hand om den äldsta grabben som nog upplevde ett kaos... försökte bara hålla om honom eftersom de äldre (föräldrarna) inte tycktes förstå att han behövde stöd. Han grät och ville stundvis slita sig loss. Mellangrabben föreföllt att ha lite bättre kontroll på vad som hänt. Det minsta barnet blödde näsblod men kunde gå.

Alla kom nog ur bilen inom loppet av en minut. Vi noterade att ingen krockkudde hade löst ut. Själv är jag så här efteråt förvånad över att det var 6 personer i personbilen, som även var fulllastad. Bilen hade inte dubbade däck men jag måste säga att jag inte vet om det var sommardäck eller året runtdäck. Bilen var registrerad i Danmark men familjen kan ha kommit från typ Irak, mamman som jag pratade med kunde hjälpligt prata danska. När jag lämnade platsen efter att ha pratat med polisen så hade man lagt in mamman i den ena ambulansen, och där satt även den äldre mannen samt antingen 12 eller 14-åringen ( gissar bara deras ålder ). Det var nog 3 ambulanser, 3-4 brandfordom samt en polisbil... dramatiskt värre när dom satte ut bloss på vägen.

Jag är mitt i eländet glad att jag inte panikbromsade och att jag hade dubbar på en såphal riksväg... jag släppte gasen och kanske satte jag foten försiktigt på bromspedalen.

God Fortsättning,
Olle

Tur du hade livserfarenheten och några mil i ryggen.
Hade du vart 19 och fläckvis okysst hade du antagligen
kört ihjäl dig.

Tyvärr är det inte ovanligt med danskar, tyskar och fransmän med
blankslitna sommardäck i dec/jan.

Usch, vad otäckt ! Måste kännas bra att du kunde hjälpa till.

Jag har vare sig bil eller körkort och saknar ingendera. Har varit med om 2-3 krockar mellan spårvagn och bil genom åren men inget allvarligare hände. Förbluffande däremot att folk är så fega att gå fram och hjälpa till de som är skadade. Sista gången var jag den enda i en halvfull spårvagn som ville informera polisen om vad som hänt. Gick ut och pratade lite med de två tjugoåriga killarna som fått sin bil demolerad. Alla andra satt kvar i spårvagnen och glodde !!:(

Ursprungligen av Goflorp:

Tyvärr är det inte ovanligt med danskar, tyskar och fransmän med
blankslitna sommardäck i dec/jan.

* Notera att däcket slets av fälgen... ska nog till starka krafter för att kränga av ett sådant. Jag har ingen uppfattning om vilken typ av däck detta är.

* Ingen rimlig förklaring till att gräset uppe på taket hamnat där det syns på bilden, slets kanske upp när bilen snurrade runt när den nådde gräskanten. Mamman och de 3 barnen har i denna bild fått komma in och värma sig i den bakre mörkgrå bilen. Utanför står en kvinna och en man som anlände sekundrarna efter mig tillsammans med de två män som var inblandade i olyckan.

* Notera allt gräs som kilats in framför dörren... med tanke på att bilen stod i körriktningen så bord det innebära att när den väl nådde kanten vid vägrenen så slungades den runt 180 grader. Jag tror att dörrsidorna inte snuddade marken, finns ju inga skador där, vilket möjligen stärker min upplevelse att bilen var uppe i luften en stund.

* Även här ser man den mängd gräs som virvlade upp och spred sig över bilen, att barnstolen står där är så enkelt som att den togs ur bilen, barnet som satt i den hade lätt näsblod men kunde gå och hålla föräldrarna i handen.

* Nu blev ingen allvarligt skadad, men minnet av när de två äldre barnen lämnar platsen med hjälp av räddningstyrkan har bitit sig fast... änglavakt, ja kanske, deras föräldrar och yngre syskon lever tack och lov.

Oftopic: Jag har med flit valt att inte visa berörda eller inblandades ansikten eller bilnummer, att jag över huvud taget tog bilder kan nog ses som en yrkesskada, jag är ju fotograf till profession. Jag har valt att visa bilderna efter som jag därmed kanske bidrager till att man tar blixhalka på fullaste allvar nästa gång som man drabbas av den.

Mvh & God Fortsättning,

Olle

Klockrent sommardäcksmönster på det där däcket.

/M

Snyggt, alla gjorde det de skulle.
Snyggt att ta bort ansikten och bilnummer etc.

Jag är inte lika övertygad som Belak om att det där är ett sommardäck, jag har haft likande mönster på ett par sulor på bilen och det man får kolla efter är

1) Dubbar
2) Märkning på sidan M+S = Mud & Snow = Dubbfria vinterdäck
3 Saknas dubb, saknas M+s-märkning = Sommardäck.

Om det nu var sommardäck på den bilen borde det väl vara åtalbart så här års.
Åtalspunkt: Totalidiot till förare som satsar familjens överlevnad på att snåla.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-26 17:56

Goflorp, om du läser första inlägget så handlar det om en dansk bil/familj. Jag kan tänka mig att danskar i gemen inte är särskilt vana vid vinterväglag.

Ursprungligen av Gunnar B:

Goflorp, om du läser första inlägget så handlar det om en dansk bil/familj. Jag kan tänka mig att danskar i gemen inte är särskilt vana vid vinterväglag.

Nä, men t o m en dansk kan möta frosthalka och de borde inte vara främmande för att köra på M+S - dubbat använder de inte - det vet jag...

Sedan är ju dessutom vanan och beredskapen kanske nära nog noll...

Blev själv omkörd för ett par år sedan mitt i vintern av en italienare med husvagn, i Januari, i säkert 100....så ibland är också omdömet gränsande mot nioll...

Ursprungligen av Gunnar B:

Goflorp, om du läser första inlägget så handlar det om en dansk bil/familj. Jag kan tänka mig att danskar i gemen inte är särskilt vana vid vinterväglag.

He he.. Gunnar, om du hade läst EXTRA noga i den inledande tråden så skrev jag att bilen hade danska skyltar men att familjen troligen kom från Irak... men där kanske man är ovana vid blixhalka

Jag ser många gånger varje år omkörningar inne i tingstadtunneln där det är heldraget - i nära 99% av fallet så är det norrmän som är på grönbete och som kör som idioter.

Olle

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-12-28 10:21

Ingen däcktillverkare med självaktning sätter pilmönster på ett vinterdäck. Det där är med största säkerhet ett sommardäck.
Däcket har ju inte blivit avkrängt riktigt. När däck utsätts för väldigt stora sidokrafter kan det tänkas att luften läcker ut på sidorna och då ser det ut sådär. Behövs en hel del ja, men köe du i diket med lite sidokraft så brukar det där bli resultatet.

En rätt intressant iakttagelse här nerifrån skåne (halv-danmark ) är att man inte riktigt förstår att det kan vara halt om man inte ser snö och tvärtom, alltså att det inte behöver vara halt för att det är snö.
Man kan lätt hitta folk som kör med sommardäck i 110+ på motorvägarna när det är blixthalka, för de _ser_ ju inte att vägen är hal. Istället kan det gå 50 på motorvägen när det snöar trots att vägen är proppfull med salt och det i värsta fall är blött.
Det hela är väldigt besynnerligt eftersom den plötsliga frosthalkan är bra mycket vanligare här nere än ett rejält snöfall (dessutom blir det halar med is än snö )

1
Bevaka tråden