Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemmabiofantaster: Osync mellan ljud och bild

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som jag skrev i en annan tråd har jag skaffat ny TV.

Men jag har ett problem som jag inte kommer tillrätta med.

Bilden är snabbare än ljudet.
Jag har alltså osync mellan ljud och bild.

Detta är min utrustning:
Samsung LE40A706 (1), Marantz DV6600 (2) och Harman-Kardon AVR-5000 (3).

Från 2 till 1 med en HDMI kabel. Från 2 till 3 med coaxial-kabel.
Detta fungerade perfekt på tjocktvn men inte numera så vad kan vara fel?

Jag funderar på att:
1) Skicka allt ljud till TV och därifrån till recivern (3).
2) Sätta en optiskt-kabel mellan 2 och 3.

Någon som har några tips? Vad gör jag för nybörjarfel?

Okej, detta är inte något jag har hört talas om tidigare. Jag har däremot hört att TV-apparaten kan fördröja bilden i och med att den gör en massa saker med signalen på vägen.

Enda skillnaden jag kan tänka mig är ju att det finns en viss omvandling mellan digital-analog i och med koaxialkabeln, som inte finns över HDMI-interfacet.

Så optisk kabel mellan 2 och 3 kan definitivt vara en god ide. Då får du säkert bättre kvalitet på köpet.

Just "Bilden är snabbare än ljudet." eller osynken generellt?
För DVDn är "digital" och även tvn så där borde väl ingen omvandling ske?

Jag vet att jag valde bort optiska-kabeln mellan DVD-Reciver för att cd-SACD-Ljud inte kunde skickas den vägen (Så sa firman där jag köpte DVD-spelaren). Så jag förenklade och körde bara med coax.
Så jag har en optisk kabel någonstans. Får testa med den och se om det blir bättre.

För nu när jag tänker på det så blir jag så klart osäker på mo det är bilden som är snabbare eller långsammare.

Utrustningen är upptagen just med av en dubbad barnfilm så där är det helt omöjligt att avgöra vad som är vad.

Otroligt mycket tack Marcus! Kom hit så får du en godisbit och en flaska vin.

Just att bilden är snabbare. Det är nytt för mig.

Jag har hört talas om att bilden är LÅNGSAMMARE.

Så kolla hur det förhåller sig.

Låt säga att det är som du säger vad har du för råd då?
För jag antar att du inte tänker sitta här hela kvällen och hjälpa mig.

Av någon anledning skriker treåringen när jag vill testa lite saker, något om stegosaurus eller nåt.

Hm, jag vet inte om du kan lägga till en delay i receivern. Men kanske.

Glad i hågen (lite för glad) igår kring 21 fick jag för mig att konfigurera om hela min hemmabioanläggning. Idag kan jag säga att det varken var ett smart drag eller att det gick speciellt bra.

Nu har jag bara ljud ut genom TVn. Ingen annanstans.

Nu har jag plockat fram instruktionsböcker och tre fjärrkontroller, nu jäklar ska här bli ljud. I synk.

Såja nu har jag ljud från DVD via Optiskt till recivern, jag tror att osynken försvunnit men jag är skadad sedan igår så jag kan inte säga varken bu eller bä. Får vänta tills frun kommer hem som ser sådant på en gång. Minsta lilla förskjutning.

SACD och DVD-Audio går via Analoga kablar, inget annat fungerar, vanliga CD kan jag köra via Optiskt, Coaxial eller Analogt.
Är det vara jag eller är det inte skumt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 22:50
Ursprungligen av Mattias Hedman:

SACD och DVD-Audio går via Analoga kablar, inget annat fungerar, vanliga CD kan jag köra via Optiskt, Coaxial eller Analogt.
Är det vara jag eller är det inte skumt?

I och med problemet du beskriver ovan känns det verkligen som att det skulle vara en inställningsgrej i recivern. Du kan inte slå på "auto" för igenkänning av typ på ljudkälla (man kan ju koppla in t.ex. en TV med, som du säger, många typer av kablar) så att den verkligen går via den optiska eller coaxialkabeln när den skickar mer än 2.0-ljud?

Så hade jag nämligen på min Sony-reciver, som jag visserligen numera förpassat, trots att det var en ypperlig hembiostärkare. Orkade inte med allt trams med kablar, kopplande och inställningar så jag köpte mig ett par aktiva högtalare, Audioengine 5, istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-01 12:22

Om du bara använder ljud ut via RCA så blir det fördröjning, det pratas mycket om Samsungs syncproblem på http://www.avforums.com. Det löser sig om man har optiska kablar, eller gör som jag, kopplar en sladd från hörlursuttaget till receivern. (Det blir inte 100% sync, men iallafall bättre).

Ursprungligen av Cartman:

Om du bara använder ljud ut via RCA så blir det fördröjning, det pratas mycket om Samsungs syncproblem på http://www.avforums.com. Det löser sig om man har optiska kablar, eller gör som jag, kopplar en sladd från hörlursuttaget till receivern. (Det blir inte 100% sync, men iallafall bättre).

Som jag skrev kör jag nu ljudet via Optiska-kablar vilket gjort att osynken har försvunnit till stor del men den finns kvar om än väldigt lite. Jag har svårt att avgöra om om ljudet är före eller efter.

Kan det verkligen vara TVn som ställer till detta?
För är det så vill jag inte ha TVn då spelar det ingen roll hur bra den är.

Ett alternativ är att köra ljudet via TV till recivern.

Men sedan har vi problemet med Glamour-effekten. Ett flertal kanaler och DVDer. Människorna ser att ligga framför bakgrunden.

Senast redigerat 2009-01-07 07:42
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-01-07 09:45

Tyvärr är en del av de problem du beskriver det som jag upplever med många platt-tv och digitalsignaler.
Boxer har verkligen usel kvalitet på sina sändningar och "pixligheten" och blasket förstärks av många platt-tv som endast verkar kunna leverera riktigt bra bild från riktigt bra insignal (typ blåstråle)

Jag har läst mer på nätet nu och det verkar som jag måste börja labba med delay på recivern.
Min numera 8 år gamla reciver är snabbare att processa saker än en toppmodern TV. Suck.

Jag har väntat många år med att handla plattv just för att jag vetat om dessa problem men jag trodde de hade byggts bort vid det här laget men icke.
Jag blir bara trött när jag börjar titta på tv-bolagen.

Jag vill ha bra kvalité och kunna spela in en kanal och titta på en annan. Försök få dessa två funktioner till ett pris under 300 kr/månad.

Boxer går fetbort jag har testat här hemma och jag har bättre bild via den analoga kabeln och det säger inte lite det. Och där kan jag spela in.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-01-08 00:08

Egentligen har du väl inte bättre kvalitet, men "felen" är av en typ som inte syns lika lätt som med digital teknik. Precis som du så tycker jag att visst bildbrus är att föredra framför något som ser ut som högsta möjliga JPEG-komprimering.
Faktum är att jag tycker problemen blir ännu värre med de nya platt-tv som har så kallad "100Hz" (som jag i många fall tror är rent fejk )

Med analog signal tror man man behöver nya glasögon medans med digital teknik så gör det ont

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-21 21:27

Min nya Samsung har just eftersläpningen av ljudet när man kör HDMI från DVDn till TVn och ljudet ut från TVn till förstärkare. Kör man ljudet (analogt) direkt från DVDn till förstärkaren (jag kör bara 2-kanal) så är det dead-on.

Hmmm jag kanske ska slå av 100Hz på TV ingången. Det ska i alla fall provas.

Analogt ljud från DVD -> Förstärkare har aldrig varit problemet.
Det är när det kommer till det digitala ljudet.
Nu kör jag digitalt ljud via Coaxialt DVD -> förstärkare och då verkar det funka som det ska.

Men hur som helst verkar det vara min DVD-spelare som är boven i dramat.
För kör jag optiskt ljud från Mac Minin till förstärkaren så är det inga ljudproblem.

Det blir till och köpa nya mediespelare framöver helt enkelt.

1
Bevaka tråden