Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdateringen till 10.5.6 förstörde min dator

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-10 02:44

Sedan jag uppdaterade till 10.5.6 så har min dator (en MacBook Pro från sen vår 2008) tappar flera av de funktioner som jag använder mig av mycket!

De 3st som är mest irriterande är att den inte längre visar några thumbnails av biler i mappar och sånt (vilket gör det jobbigt att leta efter bilder då jag måste öppna den och kolla på dem istälelt för att kunan skumma igenom via mappen bara).
Det andra är att det inte heller går att använda 2st fingrar till att förstora eler förminska tumnaglarna i mapparna som jag brukar kunna.
Det tredje och väldigt irriterande är att jag inte längre kan använda Spotlight (cmd(kringla/Åpple/command) + mellandslag) till att räkna mattesaker länge. Alltså utan att öppna Calculator, tidigare har jag alltid kunnat skriva t.ex. 3+3 direkt i den lilla rutan och få svaret att det blir 6.

Någon mera som fått detta och/eller har någon aning om hur det går att lösa?

Mvh,
iLind

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-10 11:30

Installera 10.5.6 Combo uppdateringen igen.

//Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-10 17:06

Okej, hittade den på hemsidan.
Men måste bara fråga vad det är för skillnad på den som heter "Combo" och den som inte heter det förutom att den vanliga har storleken 372mb och den med combo tar upp 668mb.
Tänkte först att "Combo" kanske var en sådan installer som innehöll typ flera uppdateringar i en men såg sedan att de båda två kräver 10.5.5, de båda länkar även till samma "information on this update" log så fattar verkligen inte skillnaden förutom att den ena tar upp dubbelt så mycket och har ett extra ord i namnet.

Mvh,
iLind

På 10.5.6:

System Requirements

* Mac OS X 10.5.0 - 10.5.5

Det är alltså en med flera uppdateringar i ett.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-10 18:13

Fixade rubriken, inga svärdord tack.
/Mod

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-10 18:36

Johan S: När jag kollade på Apples hemsida så stod det på båda endast 10.5.5 (var dock inne på "svenska" varianten).

kainen: Ber om ursäkt för det =/

Nu är Combo-intallern i alla fall installerad och datorn omstartad. Det mesta verkar ha löst sig, dock bara det mesta och inte allt.

Det går nu att räkna matte med Spotlight igen, den uppdaterar tumnaglarna så att det blir bilder (både på skrivbordet och i mappar) samt att när man ändrar volym så hörs det lilla blippande ljudet igen och inte bara det visuella som visas (går detta dock att stänga av kanske? Det känndes nästan lite skönt att slippa det^^)

Dock så går det fortfarande inte att skalera ikoner/tumnaglar i vakren skrivbordet eller i mappar. (Självklart för att testa så att multitouch fungerade som det ska så har jag provat att öppna en bild så att man ser den i Preview och zoomat in/ut, roterat och så).
Någon som har någon lösning på detta kanske?

Och tack till Robo-X så klart för hjälpen

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-10 18:39

när man hämtar via programuppdatering så hämtar man en uppdatering för just sin dator så därför kan denna vara olika stor. Combo uppdateringen är en uppdatering som man kan använda om man installerar OSX på många datorer så passar den till alla datorer.

Testa en combo uppdatering om det hjälper dig annars så är mitt tips att installera OSX igen och välj Aktivera & Installera och testa att hämata 10.5.6 igen

1
Bevaka tråden