Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min hjärna klarar inte att skapa ett enda lösenord till !

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kommer snart inte på ett enda lösenord till !
På jobbet måste vi byta lösenord med jämna mellanrum och det måste ha si och så många bokstäver och stora samt små bokstäver och får inte likna något av dom senaste lösenorden.....:confused:

Ibland tycker jag det är terror kring det här med lösenord. Vet inte hur många jag har men det är jättemånga. Till betalkort förstås, till bankerna, till arbetsdatorn, till alla privata datorer och iPoder, till husdörren, till alla olika webbkonton tex här på 99.se, till brandalarmet på jobbet och ja, till allting !

Är det ingen som har uppfunnit något som gör att man slipper att själv hitta på dessa lösenord ? Nähä, jag får alltså vänta tills det dyker upp någon. Han/hon lär få Nobelpriset för den uppfinningen.
Slut på gnället; har du några tips om hur man skapar bra lösenord ?

1st password är ett bra program för Macen.

Vidare kan du starta verktygsprogram/Nyckelhanterare.
Välj nu "Skapa nytt Lösenordsojekt".

Klicka på lilla nyckelsymbolen, då kommer den lilla ASSISTENTEN upp!
Här lämnar den förslag och dessutom så visar den hur svårknäckt nyckeln är.

Jag behöver inget nobelpris, du kan bju mig på en pilsner nån gång om det blir en 99Mac-träff i Götlaborg.

Ursprungligen av Goflorp:

1st password är ett bra program för Macen.

Vidare kan du starta verktygsprogram/Nyckelhanterare.
Välj nu "Skapa nytt Lösenordsojekt".

Klicka på lilla nyckelsymbolen, då kommer den lilla ASSISTENTEN upp!
Här lämnar den förslag och dessutom så visar den hur svårknäckt nyckeln är.

Jag behöver inget nobelpris, du kan bju mig på en pilsner nån gång om det blir en 99Mac-träff i Götlaborg.

Det var nytt för mig att det fanns en Nyckelhanterare. Får kolla detta närmare.
Jag har 1stPassword på min iPod Touch men har inte börjat använda det programmet ännu. Jag tycker det är både svårt att skapa ett lösenord (eftersom jag redan använt dom mest givna) men också att komma ihåg dom. Tack Goflorp !
Så du föredrar en öl framför ett Nobelpris ? Ja, säger du det så får det bli en Leffe vid tillfälle !:p

Jag har prövat flera olika saker som att använda smeknamn (som ingen kan känna till), omvandla bokstäver till siffror, anagram, olika grönsaker och fan och hans mormor...
Det är alltså lite omodernt att göra så utan man ska ta hjälp av ett program som gör det ? Har inte skapat ett lösenord för hela datorn ännu (har glömt vad det heter) men det ska göras också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-12 22:11

Oj, dom tipsen an man väl inte lämna ut.

Jag brukar använda mig av vissa metoder, kanske tex första bokstav i förnamn/efternamn 4 bokstäver från en plats, en "randomnummer" jag har lätt för att komma ihåg.

Ett lösenord jag fick från IT på investor för 8 år sedan och inte används längre:

cC31P00s__%%_jota

Försök att komma ihåg det du!

Enklaste är att hitta ett system som funkar för dig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-12 22:17

aha, du vill även ha lite andra tips, 1Password är grymt bra.

Jag använder mig av det och det funkar ypperligt

Var LITE försiktig inne i Nyckelhanteraren, här sparas alla dina lösenord till både det ena och det andra.

Pajja till det här inne och du kommer inte in i din dator.....

Att ha datorn ställd på automatisk inloggning och inget password är inte bra rent säkerhetsmässigt, så det är bra du fixar ett lösen på den (du gick väl in via Systeminställningar/Konton?).

Däremot är det grymt att kunna gå in här när man glömt av ngt lösen till ngn server eller ngn websida och "leta upp det".

1st Password håller reda på lösenord galant och säkert.

Kolla in

http://agilewebsolutions.com/products/1Password

Jodå jag brukade ha ett lösenord för att komma in i datorn men nu sedan jag inte stänger av mina datorer (efter rekommendation från herrarna i hagen, ja 99.se alltså !) är det ju inget lösenord. Hur får jag in ett lösenord när jag har datorn i vila när den inte används ?
Prövar....När jag trycker på Inloggning (med en Hussymbol) under Konto så står det Automatisk inloggning:Aktiverat. Det bör väl innebära att jag måste logga in trots att datorn är i vila och går att öppna ?

Automatisk, datorn loggar in ditt konto "själv". Du behöver inte skriva lösenord.
Lite osäkert. Varför inte köra vanlig inloggning.

Vill du hindra folk från att pilla på Cafét; koppla lösenord till att häva skärmsläckaren.

En annan vanlig metod för att hitta på bra lösenord är att ta någon bok eller filmtitel man gillar och sedan ta initialerna i de ord som utgör titeln. Exempelvis är en av mina favortifilmer denna:

Dodgeball: A True Underdog Story
http://www.imdb.com/title/tt0364725/

Det lösenordet skulle alltså kunna bli db:atus2004 vilket är ett ganska bra lösenord, det har krumelurer, siffror och kryptiska tecken som i sig inte utgör ett ord.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-13 11:49

Rätta mig om jag har fel, men policyn att datoranvändare skall byta lösenord stup i kvarten är usel. Folk tröttnar och lägger in "lätta" ord för de har inte ork att memorera långa svåra hela tiden.

Bättre är att ha ett låååångt, svåååårt lösenord som de får ha en längre tid och som sätter sig i ryggmärgen.

Ursprungligen av planB:

Rätta mig om jag har fel, men policyn att datoranvändare skall byta lösenord stup i kvarten är usel. Folk tröttnar och lägger in "lätta" ord för de har inte ork att memorera långa svåra hela tiden.

Bättre är att ha ett låååångt, svåååårt lösenord som de får ha en längre tid och som sätter sig i ryggmärgen.

Det är ju inte så svårt att ha en policy i systemet så det inte GÅR att sätta för enkla ord

När man ska ändra sitt lösenord ofta kan man ha ett rullande system där man ändrar ett steg i taget.

ett enkelt exempel kan vara 12345 nästa gång 23451 och nästa 34512 osv

blandar man dessutom siffror och bokstäver får man hög säkerhet

Ursprungligen av Johan S:

Det är ju inte så svårt att ha en policy i systemet så det inte GÅR att sätta för enkla ord

Policys spyr jag snart på.

På ett ställe jag jobbat:

Man måste byta var sjätte vecka och få ett äckligt brev i mailboxen om detta.
Sedan får man inte ha ett man haft tidigare.
Det får inte innehålla svenska tecken
Det måste vara minst 8 tkn långt.
Det måste innehålla minst 2 siffror.

Vilket leder till att i princip alla har Paris11, sex veckor senare är det dags för Paris12.

Hela tiden får IT sitta och dela ut nya lösenord (över telefon), görsäkert....

Så dessa policys som är till för att HÖJA säkerheten bidrar istället till att SÄNKA säkerheten.

Så gott som allas Lösen ballar ur (låses) över långledigheter (Julledigt och Sommarsemestern) Vilket leder till att väldigt många personer måste ha nya lösen snabbt. IT delar ut över telefon hela tiden och de gäller för tre logins eller nåt, så man MÅSTE skapa ett nytt med en gång... snabbt.. då blir det ... London11 då ....

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-01-13 22:19
Ursprungligen av planB:

Rätta mig om jag har fel, men policyn att datoranvändare skall byta lösenord stup i kvarten är usel. Folk tröttnar och lägger in "lätta" ord för de har inte ork att memorera långa svåra hela tiden.

Ursprungligen av Johan S:

Det är ju inte så svårt att ha en policy i systemet så det inte GÅR att sätta för enkla ord

Problemet blir att om man både tvingar användarna att byta stup i kvarten, och dessutom kräver komplicerade teckenkombinationer så resulterar det i, som påpekas ovan:

• Att supporten får dela ut nya stup i kvarten.
• Misstänksamheten mot någon som frågar efter ett lösenord hos supporten minskar.
• Folk skriver upp sina lösenord på postitlappar på skärmen.

Alltså har genomförandet av en hög säkerhetspolicy resulterat i en extremt låg i och med att man inte har ett bra användargränssnitt.

Det finns något som kallas social ingenjörskonst som utnyttjar precis det här för att ta sig in i skyddade system. Vill man lära sig alla trix så rekommenderar jag Bedrägerihandboken (ISBN: 9789163607646).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-15 09:13
Ursprungligen av Johan S:

Det är ju inte så svårt att ha en policy i systemet så det inte GÅR att sätta för enkla ord

Är det så? Finns den inställningen på klientdatorer XP/OSX?

Ursprungligen av planB:

Är det så? Finns den inställningen på klientdatorer XP/OSX?

Jag måste ha ett lösenord på minst åtta bokstäver, varav en bokstav är versal, en är en symbol (!"#¤%) och en är en siffra

Ursprungligen av Patrik D:

Jag måste ha ett lösenord på minst åtta bokstäver, varav en bokstav är versal, en är en symbol (!"#¤%) och en är en siffra

Paris@10, Paris@11, Paris@12 .....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-13 14:08

Jag använder meningar som är lätt att komma ihåg, exempel "Rei är verkligen bäst i världen", som då blir "Reiärverkligenbästivärlden". Och om man behöver siffror och små/stora bokstäver så kan man kombinera fritt. Eller skippa svenska tecken, bara o köra på engelska.

VI har tre olika system, där man måste byta lösenord varannan vecka, och dom får inte vara likadana överhuvudtaget, och man får inte ha dom 15 (!) senaste lösenorden, jag har numera ett papper på mitt skrivbord där alla lösenord ligger snyggt och prydligt så alla kan se, bara för att jag tycker det är så idiotiskt

Ursprungligen av Patrik D:

VI har tre olika system, där man måste byta lösenord varannan vecka, och dom får inte vara likadana överhuvudtaget, och man får inte ha dom 15 (!) senaste lösenorden, jag har numera ett papper på mitt skrivbord där alla lösenord ligger snyggt och prydligt så alla kan se, bara för att jag tycker det är så idiotiskt

Förut, då jag hade egen "Dilbert-Cubicle" brukade jag sätta 15 postit-lappar på skärmen med alla lösenorden. Precis samma protest!

Fick hitta på ett nytt lösenord idag igen.
Har fått ordnat Lotus Notes som webbmail så jag kan läsa av mailen hemma.
Tog ett av användarnamnen härifrån.;)

Det där med att använda långa meningar ska jag pröva, tex "Karoduärenhippbrud".

Finns det inte någon en pytteliten pryl som skapar bra lösenord som man kan köpa ?
Annars borde någon uppfinna en sådan tycker jag. Alternativt göra en app.

Finn redan. En sökning på versiontracker.com

http://gnuserver.se/~netzach/netzach/software.php

http://www.softhing.com/pwdgen.html

En Widget:
http://andrew.hedges.name/widgets/
(den här verkar bra för man kan välja att göra ett LÄSBART lösen!)

http://www.autistici.org/rpg/widget.html
(En Widget till med en del intressanta exempel)

Senast redigerat 2009-01-13 23:07
Ursprungligen av Goflorp:

En Widget:
http://andrew.hedges.name/widgets/
(den här verkar bra för man kan välja att göra ett LÄSBART lösen!)

Tack !
Det fick bli den här. Riktigt bra ord som jag tom kommer att komma ihåg. Har svårt för lösenord med siffror och andra konstiga tecken i.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-01-14 23:20

Jag är ingen expert på lösenord men kan iallafall komma med lite tips:

Byt ut ett "i" mot 1 (ett) eller "o" mot 0 (noll) t.ex.: kar04thew1n! (Karo for the win!)

Använd skift med sifferkombinationer som man inte glömmer t.ex. sitt 4 sista i personnummer t.ex.: 1234 blir !"#€

Ordramsor; Idag skall jag inte glömma bort mitt lösenord = isjigbml

Blanda olika ord med olika språk i en mening så blir det ännu svårare.

Ta bort vokaler i en mening: slnlsrstrkt (solenlyserstarkt)

Här är ett bra tips om man vill ha olika lösenord på alla sina sajter, utan att behöva komma ihåg de:
http://websitehelpers.com/general/passwords.html

1
Bevaka tråden