Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kontrollera en ljudfils ton via MIDI?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis spelat in en sångare som sjunger en hel låt i endast ett tonläge.
Tanken är att jag sedan skall pitcha sången på vissa ställen, för att på så sätt få en märklig effekt.
Finns det nån plug som gör det, tro? Alltså nåt liknande vocoder egentligen fast samtidigt inte alls...

Om man skulle kunna sätta pluggen som insert på en kanal och sedan låta en MIDIkanal styra pluggen vore det grymt.
Sångaren jag spelade in med sade att Logic har nåt liknande. Själv använder jag dock Live.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-14 14:29

En pitchshifter är väl vad du vill ha? Melodyne borde väl kunna göra det tror jag, eller annan valfri korrektionsplugg. Men ska du använda det som effekt så kanske du inte vill ha en som gör det för snyggt och naturligt.

Fast det kan du ju göra i live också, bara automatisera pitchen på klippet, klart på två sekunder.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-14 14:31

Hmm... skulle nog slenga in snutten i en sampler å köra det paritet så... i live kan man väll iofs också pitcha ljuden om man sätter dom i rutor?

Ah, ja det bli kanske så att jag får automatisera pitchen i live.
Det skall låta rätt onaturligt ja.
Jag har redan MIDIfilen som skall kontrollera sången men jag kan ju referenslyssna på den och göra det i Live.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-14 14:35
Ursprungligen av outshape:

Det skall låta rätt onaturligt ja.
Jag har redan MIDIfilen som skall kontrollera sången men jag kan ju referenslyssna på den och göra det i Live.

hmm... melodynen skulle nog gö det enkelt säkert, kanske finns en demo ?

onaturlig pitch, piff å puff vs modern hittmusik!!

  • Medlem
  • 2009-01-14 14:43

autotune skulle göra jobbet. antares tex: Antares Auto-Tune Evo Pitch Correcting Plug-In

pluggen har lite olika funktioner men det grafiska läget borde fixa biffen: http://www.antarestech.com/images/ATEvo_GraphicUI.jpg

Kolla in legato-läget på clips i Live. Lägg upp samma inspelning med olika pitch i ett par olika clip i Live, slå på midi-styrning av klippen och så triggar du helt enkelt bara där du vill att det ska vara annan tonhöjd. Borde göra precis det du vill. Blir samma effekt som om man automatiserar pitchen, men man kan göra det i realtid. (Ett tips är att också sätta clip trigger till ett mindre värde, så kan man jobba med mindre än 1 bar eller vad du nu brukar ha på just det spåret.)

Förmodligen är det enklast att referenslyssna, men det går att trigga clips via midiloopback om du vill få ett midispår att styra legatoklippen. kottenkotten har säkert någon bra förklaring på hur man gör det enklast, själv har jag inte hållit på med sånt.

Låten är klar nu och jag hoppade över de där midistyrda stämmorna. Blev för mycket pill.
Tack ändå för tipsen!
Märker att jag nog bör sätta mig in i Live ännu mer.
Legato-läget kände jag t ex inte till alls. Lego-läget kör jag i hela tiden dock, hehe.

Skulle just skriva Melodyne. Men Live-legato verkar ju hur grymt som helst. Tack för tips, FM!

Jag gissar dock att Melodyne har bättre ljudkvalitet (fast det ska ju vara bättre algoritmer i Live 8), men lofi är ju aldrig fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-26 20:52

Jag brukar pitcha om tonala ljudklipp i läget "beats" i 16- eller 32delar för att komma åt de gryniga artefakterna. Låter lite för snyggt annars

1
Bevaka tråden