Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tar man bäst hand om ett batteri i bärbar mac?

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-11 17:09

Är inne på mitt andra batteri till min macbook som nu inte laddar alls:

Batteriinformation:

Modellinformation:
Serienummer: DP-ASMB013-364c-bdcd
Tillverkare: DP
Enhetens namn: ASMB013
Pack Lot Code: 0001
PCB Lot Code: 0000
Version av fast programvara: 0102
Maskinvarurevision: 0300
Cellrevision: 0100
Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 0
Fulladdat: Nej
Laddar: Nej
Full laddning (mAh): 0
Statusinformation:
Cykelantal: 234
Batteriets status: Dålig
Batteri installerat: Ja
Ampertal (mA): 7
Volttal (mV): 4632

Har jag otur eller klarar batterier inte surf från sängen?

dayweed skrev att han "...hade 166 laddningscykler på 15 månader". Hjälp ! Och jag som har 87 laddningscykler på ca 5 månader i min MBP. Hur ska detta sluta, måste jag byta batteri om ett halvår ? Vad kostar ett nytt batteri + installation ? Vem är billigast ?
Är det alltså rena lyxen att använda datorn var som helst i lägenheten ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-22 00:20

jag har runt 200 efter 11 månader och 90% kvar av min batterikapacitet, så lugn och fin bara

Skönt att höra, Tangen !
Forsätter alltså att bära runt datorn överallt i lägenheten; i soffan, på balkongen, vid frukostbordet, på toale....:)har hänt ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-22 14:11
Ursprungligen av KaRo:

på toale....:)har hänt ...

kanske inte dagligen, men det händer

Sitter i skolan nu, så jag vet inte exakt vad jag har, men tror att jag har en bra bit över 100 (kanske till och med 200) laddningscykler, och fortfarande 100%. Ska kolla mer exakt sedan, när jag kommer hem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-22 15:36

Min MacBook fyller ett år i nästa vecka och har runt 190 cykler på batteriet. Batteriet är fortfarande 100%. Med anledning av den stundande högtidsdagen, är det någon som har förslag på lämplig present? AppleCare kanske?

Johan

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-22 15:45

Jag fick mitt batteri utbytt från Apple i april. Då hade mitt batteri 40 ladningscykler och 1600mAh och det efter ca 7 månader. När jag pratade med AppleCare så sa dom att batteriet ska vid 300 ladningscykler fortfarande ha runt 4000mAh om det är inom dom första 3 åren, efter det kan batteriet tappa styrka eftersom det åldras även om det inte används.

//Rob

Så här står det på min dator=

Statusinformation:
Cykelantal: 88
Batteriets status: Bra
Batteri installerat: Ja
Ampertal (mA): -1135
Volttal (mV): 12250

Det står minus 1135, ska det vara så ? Är det de mAh som Robo-X skriver att han har 4000 av ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-23 10:44
Ursprungligen av KaRo:

Så här står det på min dator=

Statusinformation:
Cykelantal: 88
Batteriets status: Bra
Batteri installerat: Ja
Ampertal (mA): -1135
Volttal (mV): 12250

Det står minus 1135, ska det vara så ? Är det de mAh som Robo-X skriver att han har 4000 av ?

Så ska det stå:

Battery Information:
Charge Information:
Charge remaining (mAh): 5197
Fully charged: Yes
Charging: No
Full charge capacity (mAh): 5254 <-- ska vara över 4000
Health Information:
Cycle count: 4 <-- ska vara under 300
Battery health: Good

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 11:49

Hur mycket kostar ett batteri? Hur mycket tid är det värt att lägga på att förlänga livslängden en smula? Träffade en kille som inte ville ta med sig sin laptop för att då skulle han inte få optimal laddning av sina batterier och förkorta deras livslängd.

Om man köper en laptop betalar man litet extra för en något klenare dator, allt för portabilitetens skull. Då är det bättre att optimera användandet av sin laptop än att optimera batteriets livslängd.

Vänligen, ylan

Senast redigerat 2008-05-25 11:34
Ursprungligen av Ylan:

Hur mycket kostar ett batteri? Hur mycket tid är det värt att lägga på att förlänga livslängden en smula? Träffade en kille som inte ville ta med sig sin laptop för att då skulle han inte få optimal laddning av sina batterier och förkorta deras livslängd.

Om man köper en laptop betalar men litet extra för en något klenare dator, allt för portabilitetens skull. Då är det bättre att optimera användandet av sin laptop än att optimera batteriets livslängd.

Vänligen, ylan

Känner igen det där beteendet mycket väl, då jag själv har varit sådan. Sansade mig dock till slut, och det verkar ju ha gått bra då batteriets status fortfarande är 100%.

Såhär står det om mitt batteri

Batteriinformation:

Modellinformation:
Serienummer: DP-ASMB013-3510-7d0b
Tillverkare: DP
Enhetens namn: ASMB013
Pack Lot Code: 0001
PCB Lot Code: 0000
Version av fast programvara: 0102
Maskinvarurevision: 0300
Cellrevision: 0100
Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 3049
Fulladdat: Nej
Laddar: Ja
Full laddning (mAh): 3384
Statusinformation:
Cykelantal: 136
Skick: Kontrollera batteriet
Batteri installerat: Ja
Ampertal (mA): 127
Volttal (mV): 12445

Mitt batteri verkar ju inte hålla måttet som nämndes tidigare i tråden? Kan det vara på grund av ovanstående som lampan på magsafekontakten hela tiden vandrar mellan grön och orange? Vad gör man åt saken?

Model Information:
Serial Number: SMP-ASMB014-3853-973
Manufacturer: SMP
Device name: ASMB014
Pack Lot Code: 0002
PCB Lot Code: 0000
Firmware Version: 0110
Hardware Revision: 0500
Cell Revision: 0102
Charge Information:
Charge remaining (mAh): 2611
Fully charged: No
Charging: No
Full charge capacity (mAh): 5862
Health Information:
Cycle count: 178
Condition: Good
Battery Installed: Yes
Amperage (mA): -1639
Voltage (mV): 10816

mitt batteri verkar vara i schysst kondition.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-09 19:05
Ursprungligen av Ylan:

Hur mycket kostar ett batteri? Hur mycket tid är det värt att lägga på att förlänga livslängden en smula? Träffade en kille som inte ville ta med sig sin laptop för att då skulle han inte få optimal laddning av sina batterier och förkorta deras livslängd.

Om man köper en laptop betalar man litet extra för en något klenare dator, allt för portabilitetens skull. Då är det bättre att optimera användandet av sin laptop än att optimera batteriets livslängd.

Vänligen, ylan

Mycket bra skrivet. Det är ett batteri och inte en baby.

Ursprungligen av ztaafen:

Sitter i skolan nu, så jag vet inte exakt vad jag har, men tror att jag har en bra bit över 100 (kanske till och med 200) laddningscykler, och fortfarande 100%. Ska kolla mer exakt sedan, när jag kommer hem.

179 cykler, 100%.

198 cykler här och 4 år gammal iBook.... Batteriet dock helt slut sedan ca 9 månader.

Sitter här och njuter med 229 cykler och 100% på batteriet till min strax över två år gamla Macbook.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-01-10 12:13

167 cykler och 16% batteri 2,5 år gammal =(

Känns som något inte är som det ska..

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-01-10 12:25

update:

Efter kört till 2 minuter kvar på batteriet (planerat att kalibrera batteriet), så hoppade mätaren upp till 30 minuter igen och därmed har jag 26% batteri kvar

  • Oregistrerad
  • 2009-01-16 16:32

Köpte ett nytt batteri på Ebay till min MacBook. Säljaren var den här killen:

http://myworld.ebay.com/shine.tech/

Återkommer med mer när jag fått paketet

Ursprungligen av Iphone77:

Köpte ett nytt batteri på Ebay till min MacBook. Säljaren var den här killen:

http://myworld.ebay.com/shine.tech/

Återkommer med mer när jag fått paketet

Jag väntar också på ett billigt eBay-batteri just till MacBook, för min MacBook håller inte mer än en kvart numera. Synd att leveransen tar sån tid. eBay-batterier har inte alltid så gott rykte, men jag har köpt flera tidigare till äldre datorer, och alla utom ett enda har varit alldeles utmärkta.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-16 18:51

Jag köpte ett 9-cells batteri på ebay till min gamla Thinkpad T43 och det var det bästa batteriet jag hade! Höll kapaciteten otroligt bra till skillnad från det medföljande batteriet. Kvarstår att se om det här batteriet är lika bra

Jag kollade precis mitt batteris status med CoconutBattery och jag blev faktiskt imponerad!

100% efter 14 månader är bra

  • Oregistrerad
  • 2009-01-19 12:46

38% efter 31 månader på mitt

  • Oregistrerad
  • 2009-01-19 21:17

Hittade den här traderaauktionen som kanske kan vara intressant för någon:
http://www.tradera.com/MacBook-13-batteri-svart-eller-vitt-Orginal-samt-oanvant--auktion_81088205

Jag har ingen aning om hur seriös säljaren är dock...

  • Oregistrerad
  • 2009-02-02 12:40

Okej jag fick batteriet jag köpte på ebay idag. Det tog lite mer än två veckor att få det levererat men jag är helnöjd! 600kr totalt och jag äger nu ett nytt orginalbatteri

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-02-09 17:46

Köpte macbook 2.4 i helgen. Blir lite förfärad då Battery capacity är nere på 98% (4043 mAh) står att det gått 2 cykler samt att datorn är 2 mån. Hur kan det vara så, nån som vet?

Senast redigerat 2009-02-09 18:09

Kolla i iStat också, finns som widget. Googla efter den, installera och rapportera.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-02-09 18:12

Installerade istat, blev dock samma resultat.

Bevaka tråden