Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Document Management System

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-18 05:17

Hej!

Jag har letat lite både här och på google efter bra system för dokument (elektroniska) hantering. Dvs system för lagring och organisering av filer!

Som det ser ut nu så är det organiserat med hjälp av filsystem, dvs mappar. Men av erfarenhet vet jag att det snabbt växer och blir svårt att hitta. Så lika bra att se det långsiktligt!

För min del vill jag spara CAD-filer med tillhörande information så som projekt, beskrivning, revisioner, renderingar, pdf-ritningar mm.

Jag funderar på att uveckla ett eget system baserat på php och sql för att kunna skala det efter mina behov. Men kanske har någon ett bra tips på det hela?

Med tanke på alla kreativa personer här måste ni ha liknande bekymmer

Hur löser ni lagring av filer?

MvH Bylund

Ett par frågor som gör det lättare att ge råd:

- Hur många användare tänker du dig?
- Har du mycket filer att stoppa in i systemet?
- Hur mycket "meta-data" vill du lagra om filerna? Typ, projektnamn, författare, granskat av, mm.
- Tycker du att det är kul att utveckla nya saker och har tid över, eller installerar du gärna färdiga saker och underhåller dem?

Har du tittat på: http://php.opensourcecms.com/
och : http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Open_source_content_management_systems

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-18 16:32
Ursprungligen av bjelkeman:

1. Hur många användare tänker du dig?
2. Har du mycket filer att stoppa in i systemet?
3. Hur mycket "meta-data" vill du lagra om filerna? Typ, projektnamn, författare, granskat av, mm.
4. Tycker du att det är kul att utveckla nya saker och har tid över, eller installerar du gärna färdiga saker och underhåller dem?

Hej alla! Tack för svar!

Jag har kikat runt på en hel del webbaserade system men det känns som om dom flesta är gjorda för att användas under arbetets gång och inte för att "Lagra".

angående frågorna.

1. Jag kan tänka mig att det i framtiden kommer ligga mellan 5-10 användare.

2. Anledningen till att jag vill börja med ett system nu är för att förenkla i framtiden när det är en massa filer. Men om man säger för varje projekt kan det bli upp emot ca 50 filer.

3. Det är här det blir klurigt för jag har mycket metadata jag vill kunna lagra, och gärna olika varianter för olika typer av filer!

4. Jag gör det faktiskt hemskt gärna själv och har lite planer i bakhuvudet på att senare koppla ihop detta med ett internt "ordersystem" där jag kan skicka viss data direkt till produktionssystemet.

Det känns som om jag har lite för många branchinriktade krav.

Ni som jobbar med grafisk design eller liknande, jag kan tänka mig att ni har liknande krav som jag har! Hur har ni löst det?

MvH Bylund

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-18 10:09

Salesforce.com har både gratis och relativt billiga lösningar för mindre arbetsgrupper. Kan vara värt att kolla upp.

Kollat in Alfresco? Går att köra i "community" version som är opensource. http://www.alfresco.com/

Jag skulle säga FileMaker, det kan ta dig några timmar bara att vara klar med det hela. Det finns tom en medföljande mall-databas för just dokumenthantering som du kan anpassa som du vill. FileMaker kan importera hela mappar med filer, bilder, fungerar i nätverk med flera användare och för Mac och PC. Det finns även en funktion att göra direkt webbpublicering.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-18 16:56
Ursprungligen av Taz_1999:

Jag skulle säga FileMaker, det kan ta dig några timmar bara att vara klar med det hela. Det finns tom en medföljande mall-databas för just dokumenthantering som du kan anpassa som du vill. FileMaker kan importera hela mappar med filer, bilder, fungerar i nätverk med flera användare och för Mac och PC. Det finns även en funktion att göra direkt webbpublicering.

Allting går med Filemaker när du gör det Taz

Jag vill helst slippa Filemaker av tre anledningar:
1. Jag vill inte "låsa" mig till kommersiell mjukvara. Och skulle jag vilja byta system senare så tycker jag att det är lite krångligt med konvertering (Personligen).

2. Serversystemet tvingar mig att köra OSX (Windows är uteslutet)

3. Kostnaden

Tack ändå för förslaget. Borde varit tydligare i mitt första inlägg

MvH Bylund

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-26 21:32

Om någon är nyfiken så jobbas det på en egen lösning via PHP och SQL.

Utseendet är väldigt spartanskt men dom mest grundläggande funktionerna finns där redan

  • Oregistrerad
  • 2009-01-27 12:04

Jag kan rekommendera ett opensourceverktyg som jag använder, ResourceSpace - http://www.montala.net/resourcespace.php har jobbat en hel del med det åt en kund som lagrar video och massa högupplösta bilder. Behöver du lite konsulthjälp kan du ju skicka ett pm.

1
Bevaka tråden