Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hålla reda på kunder

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2009-01-23 22:26

Min fru och jag driver en liten importfirma inom wellness-kosmetik-massageområdet. Det är bara hon och jag, men nu börjar kunderna bli lite för många för att hålla ordning på utan genomtänkt system.
Hon är i sin butik på dagen och jag arbetar hemifrån, där vi har lagret och kurslokalen (vi bor i en gammal lanthandel)
Vi behöver alltså ha ett register över alla kunder, där både hon och jag, från olika lokaler, kan skriva in vad vi säger i samtal med kunder. Sedan vill man ju gärna kunna skriva ut adresslappar från programmet. Kan man sedan göra alla order genom det också, vore det ju bra. Att-göra-listor som larmar när det är dags finns väl antagligen i såna program.
Vad kan vi få tag på (BILLIGT) som funkar för våra syften? Hon har Powerbook G4 och jag Macbook. En gammal iMac står också här på nätverket, och skulle kanske kunna funka som server för detta system om så behövs. Heter det crm, förresten?
Det enda jag har erfarenhet av är Lundalogiks "Kontakt" som jag använde när jag jobbade hos en alkoholimportör. Det hade många bra funktioner, men är uteslutet när man har Mac. Dessutom troligen svindyrt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-24 00:22
Ursprungligen av smarkebo:

Min fru och jag driver en liten importfirma inom wellness-kosmetik-massageområdet. Det är bara hon och jag, men nu börjar kunderna bli lite för många för att hålla ordning på utan genomtänkt system.
Hon är i sin butik på dagen och jag arbetar hemifrån, där vi har lagret och kurslokalen (vi bor i en gammal lanthandel)
Vi behöver alltså ha ett register över alla kunder, där både hon och jag, från olika lokaler, kan skriva in vad vi säger i samtal med kunder. Sedan vill man ju gärna kunna skriva ut adresslappar från programmet. Kan man sedan göra alla order genom det också, vore det ju bra. Att-göra-listor som larmar när det är dags finns väl antagligen i såna program.
Vad kan vi få tag på (BILLIGT) som funkar för våra syften? Hon har Powerbook G4 och jag Macbook. En gammal iMac står också här på nätverket, och skulle kanske kunna funka som server för detta system om så behövs. Heter det crm, förresten?
Det enda jag har erfarenhet av är Lundalogiks "Kontakt" som jag använde när jag jobbade hos en alkoholimportör. Det hade många bra funktioner, men är uteslutet när man har Mac. Dessutom troligen svindyrt.

Jag skulle rekommendera er att ta en titt på detta online-baserade system. Använder det själv till liknande ändamål. http://basecamphq.com/

Den skickar ut ett epostmeddelande när något börjar närma sig. Dessutom kan du ha flera användare så att man tydligt ser vem som lagt till vad och vem som ska ta tag i "att-göra".

  • Oregistrerad
  • 2009-01-24 18:53

Jag skulle rekommendera ett OLF system (Order, Lager, Fakturering) så ni kan ha koll på alla era kunder, lager och kanske tom fakturering. (Det sista kan ju gälla kontantkunder också)

Exempelvis
http://montania.se/agera/
http://www.adjob.se/
http://www.positionett.se/
http://www.atatiki.se

Finns garanterat flera.

I Macen så finns Adressboken där man kan lägga in kunder. Adressboken kan även skriva ut etiketter och kan kopplas till Pages i iWork 09 för personligt adresserade utskick via vanlig post.

Ett enkelt och billigt kundprogram är från Jumsoft och fungerar ihop med den adressbok som redan finns i Mac. http://www.jumsoft.com/relationship/

Ett finurligt program, som jag diggar skarpt, är BD Contacts.
Detta program fungerar som ett tillägg till Adressboken och gör så att man kan lägga in olika typer av listor, anteckningar, bilder, noteringar, länkar, mediamaterial, Att-göra, e-post och alarm för händelser etc. för varje kontakt! Det kostar bara 20 USD!

Kräver dock Mac OS X 10.5 Leopard... Men MacBook kan köra Leopard och nog tror jag även en PowerBook G4 kan fungera också.

  • Medlem
  • Eslöv/Halden i Norge
  • 2009-01-27 17:19

Samkörning, då?

Ursprungligen av Raphael:

I Macen så finns Adressboken där man kan lägga in kunder. Adressboken kan även skriva ut etiketter och kan kopplas till Pages i iWork 09 för personligt adresserade utskick via vanlig post.

Ett enkelt och billigt kundprogram är från Jumsoft och fungerar ihop med den adressbok som redan finns i Mac. Jumsoft | Relationship

Ett finurligt program, som jag diggar skarpt, är BD Contacts.
Detta program fungerar som ett tillägg till Adressboken och gör så att man kan lägga in olika typer av listor, anteckningar, bilder, noteringar, länkar, mediamaterial, Att-göra, e-post och alarm för händelser etc. för varje kontakt! Det kostar bara 20 USD!

Kräver dock Mac OS X 10.5 Leopard... Men MacBook kan köra Leopard och nog tror jag även en PowerBook G4 kan fungera också.

Det låter i och för sig lockande, men dels undrar jag hur vi löser det med samkörningen. Vi sitter i olika lokaler som sagt. Och gör vi på det viset så har vi varsin uppsättning, vad jag förstår. Eller lägger vi upp det på en server och loggar in på den utifrån, bägge två? Vi har en skrivbords-G4 också, som kanske skulle funka. Då behöver vi uppgradera OSX på allihop. Vad gäller min Macbook är jag tveksam till det eftersom jag har en massa gamla program som inte funkar till Leopard. Vissa av dem så gamla att de inte kan uppgraderas. Måste köpas nya. Det blir dyrt.

1
Bevaka tråden