Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tillträde till pressområdet - Access denied!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-30 15:47

Jag har ansökt om att få tillträde till pressområdet vid olika evenemang som kommer att ske inom Malmö framöver. T ex konserter på M-festivalen, shower, sportevenemang etc, etc.

Och jag har fått avslag på alla ansökningar jag fått svar på. Och nyckelord som "presskort", "professionell" och "yrkesfotograf" har använts friskt bland meningarna i deras svar.

Att det ska vara så strikt, petigt och policy-aktigt. Är det så många som skickar förfrågningar om sånt här, att de inte kan se pyttelite mellan fingrarna?

Nä, nu är det slutgnällt för idag... Det är ju trots allt fredag och snart helg! Weeeiii...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-01-30 17:03

Du ska nog snacka med någon som jobbar på någon tidning som kan ge dig någon notis om att du frilansar för dem så skall det nog inte vara något problem i fortsättningen...
Men det är väl ganska uppenbart att de inte ger presstillträde till vem som helst som tycker sig vara fotograf

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-30 18:10
Ursprungligen av bollman:

Du ska nog snacka med någon som jobbar på någon tidning som kan ge dig någon notis om att du frilansar för dem så skall det nog inte vara något problem i fortsättningen...
Men det är väl ganska uppenbart att de inte ger presstillträde till vem som helst som tycker sig vara fotograf

Mm, trist att det behövs ordna sådana lösningar. Nåja, det ordnar sig. Jag får se hur det löser sig framöver.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2009-01-30 20:05

En av mina elever tog saken i egna händer och startade en webtidning. Därefter presenterade han sig som fotograf från webtidningen och fick sitt ackrediteringskort. Efter några konserter fick han sina kanonbilder publicerade både här och där.

http://www.flickr.com/photos/muddi/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-30 20:44
Ursprungligen av tobbehj:

En av mina elever tog saken i egna händer och startade en webtidning. Därefter presenterade han sig som fotograf från webtidningen och fick sitt ackrediteringskort. Efter några konserter fick han sina kanonbilder publicerade både här och där.

http://www.flickr.com/photos/muddi/

Det var ett smidigt sätt att komma in på banan. Kollade hastigt på hans foton. Imponerande! Jag har en fotoblogg, går det lika bra och som jag hänvisar till när jag vill skapa fototillfällen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-09 11:35

Jag har funderat en hel del angående ackreditering och att det är bra om man har någon uppdragsgivare. Så för att se till mina behov och intressen, har jag kontaktat par olika bildbyråer. Och erbjudit dem att jag kan frilansa för dem ideellt mot att jag har dem som uppdragsgivare. Och att jag då gör detta på min fritid. Kontentan är att de får all bildmaterial och sälja dem såsom de önskar. Jag använder utvald bildmaterial för att förbättra min portfolio. Och även göra reklam för dem i min fotoblogg, där jag ska ha min porfolio. Jag fotar ju allt möjligt, så kanske nappar någon av dem på mitt erbjudande/förslag.

Det blir liksom en win-win-situation, kan jag tycka. De får bildmaterial som de kan tjäna pengar på, samt reklam via min fotoblogg/portfolio och jag får uppdragsgivare och möjlighet till ackreditering eller i alla fall någon att hänvisa som uppdragsgivare. Plus att jag bättrar på min erfarenhet och portfolio.

Vad tycker ni andra om detta, undrar en hungrig Reisan...?

Hmmm delvis en win-win men tänk på vad du skriver för avtal bara så du inte avsäger dig rätten helt och då förlorar alla ersättningsmöjligheter för dina bilder.
Det kan bli surt när en av dina bilder är i varenda tidning i Sverige en dag och du år inte ett skit för det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-09 20:57
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Hmmm delvis en win-win men tänk på vad du skriver för avtal bara så du inte avsäger dig rätten helt och då förlorar alla ersättningsmöjligheter för dina bilder.
Det kan bli surt när en av dina bilder är i varenda tidning i Sverige en dag och du år inte ett skit för det.

Ja, det ska jag tänka på om det blir aktuellt. Får se hur det kan se ut. Får göra lite research om avtal. Tack för tipset.

1
Bevaka tråden