Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis kallingar från Prestige!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Blev uppringd i kväll från en säljare för Prestige (företaget bakom heter Wearus och håller till i Nederländerna men har domän från Schweiz http://www.wearus.ch/ )

Jag frågade henne varför de ringde, vi är ju med i Nix? (registret mot telefonförsäljare)
-Då har ni nog inte betalat förlängningen till dem?

Förlängning frågade jag? Nix är gratis.

-Nej, Nix är inte gratis, du måste betala till dem hävdade försäljaren.

Hursomhelst sa jag, jag är inte intresserad, hej hej.

Efter samtalet kollade jag lite på nätet, hade jag missat att Nix kostar pengar? Nix! Hade hon ljugit alltså? Japp! Kollade lite mer, hittade varningar för företaget och en del annat trist som gjorde mig ännu mer irriterad. Nästa gång ska jag nog ta och prata bort någon halvtimme bara för att djävlas. Eller, har ni några andra tips? Kan man koppla dem vidare till ett betalnummer eller något annat skoj?

Till sist, gratis kallingar? Knappast. Wearus / Prestige är en ren blåsning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-18 14:50

Jag hade något 019-nr som ringde till mitt hemnummer flera kvällar i rad. Eftersom jag inte känner igen riktnummer eller numret så svarade jag inte. Vill inte råka ut för någon extra saftig telefonräkning. Men jag googla numret och det finns visst en privat hemsida som listar olika företag som agerar som telefonförsäljare, där man kunde få reda på vem som ringt mig.

I mitt fall så var det ett företag som kallade sig för VM Media och brukar ringa för Comhem. Jag maila dem och bad dem att ta bort mitt nummer från listan och att de inte fick ringa mitt nr för det är registrerat hos NIX.

De svara per epost och förklarade varför de ringt och att de nu har tagit bort mitt nr. De hävda att de inte ville sälja något eller göra någon form av marknadsundersökning. Dock ville de försäkra sig om att jag som boende i ett Comhem-hus hade vad jag behövde, när det gäller bredband, TV och telefoni. Haha, vilka lustiga typer...

Har själv råkat ut för att vi ramlade ur NIX-registret, de påstod att ett brev om jag önskade stå kvar hade skickats, vilket jag inte kan påminna mig.
Men hursomhelst så ring 020-27 70 00 från det nummer du vill ha spärrat så får du veta om spärren är aktiv eller inte.

Det trista är att vi ÄR med i nix-registret, tyvärr struntar Wearus i det och kör på ändå (tack för tipset i alla fall). Nästa gång ska jag ta namn och telefonnummer innan jag säger hej då, så att jag kan ta kontakt med dem och stoppa ytterligare samtal. Irriterande som sjutton när de ringer, särskilt när ungarna sover.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-19 09:39

Jag ska kolla bokmärke på hemdatorn senare idag och posta en länk till hemsidan där de flesta nummer, företagsnamn och kontaktuppgifter står. Så ifall man får upp deras nummer i telefonen, så kan man kontakta dem i efterhand och be dem att ta bort ens nummer från deras ringlista.

Ursprungligen av Reisan:

...posta en länk till hemsidan där de flesta nummer, företagsnamn och kontaktuppgifter står...

Någon av de här, kanske:
http://www.vemringde.se/
http://www.leffeboy.com/nummer/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-19 10:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, leffeboy-länken är den jag syfta på... vemringde-länken kan också vara till nytta, där folk kan lägga till egna nummer och kommentarer... Tack Jesper!

Tackar! Bra att slippa samtalen över huvud taget!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-19 10:27

Precis, jag svarar sällan om jag inte känner igen numret. Sen så kollar jag upp numret och kontaktar dem per epost ifall det kommer fram att de är teleförsäljare.

1
Bevaka tråden