Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lönespecifikationer - hur gör ni dem idag?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Jag har precis byggt en lösning i FileMaker Pro för att producera lönespecifikationer för egna företagare, de som har aktiebolag i första hand och inga anställda. Det är nämligen ett väldans krångel tycker jag att producera en lönespecifikation och en skattedeklaration för att inte tala om hur det hela skall bokföras sedan.

Därför tänkte jag höra efter om det finns något intresse för en sådan lösning, som tex Open Source och dels vill jag gärna veta hur ni som är egna företagare producerar era lönespecifikationer idag?

Är det något Excel-ark ni använder (det gjorde jag förut och det tog runt en timme att göra en lönespec...)?

Har ni investerat i löneprogram, i så fall vilket?

Är det någon som redan byggt något i FileMaker (jag känner till en lösning här från en av mina konkurrenter.)

Vad har ni för behov - använder ni er av OB, övertid, provision, helglön, vård av sjukt barn, föräldraledighet, tjänstledighet, sjuklöner, semestrar, förmåner, kostnadsavdrag? Någon som någonsin fyllt i något i ruta 51, 52, 57, 59, 61, 65, 69, 75, 83 och 85 i deklarationen för arbetsgivaravgifter?

Exempel på nya deklarationen finns här:
http://www.skatteverket.se/infotext/arbetsgivare/skattedekl06agmomshtml.4.166ce5f105dd45b4cb80002242.html

Tanken med min lösning
En egen företagare har ju en annan situation än anställda, särskilt om man är själv i företaget. Man får inget OB, inget sjuklöneavdrag och inga förmåner heller och annat sådant där tjafs som kommersiella program hanterar, så därför hantera min lösning inte detta.

Jag har byggt en databas där man antingen matar in en netto-lön (dvs vad man skickade sig själv i slutet på månaden) eller en brutto-lön (för de som försöker inbilla sig själv att man har en fast månadslön eller till äventyrs faktiskt har anställda).

För den egna företagaren går ju lönen upp och ner över året och är oftast helt enkelt vad som är kvar på kontot i slutet på månaden, därför ville jag ha bara det - mata in ett belopp, tryck på några knappar och få en lönespec (som innehåller kontering för bokföringen) och en skattedeklaration i näven en minut senare. Och så fungerar det.

Låter det vettigt? För lite?

Idéen är bra!

Konto för lön.
Lönemånad
7220 debet
7510 debet
2730 kredit
2710 kredit
1930 kredit
Efterföljande månad
7513 debet
7510 kredit
2940 debet
2710 debet
1930 kredit

Bra löneprogram har: http://www.acquarios.se/

Provade Acquarios Demo - det fungerade inte så bra, felmeddelande när man just installerat det och skapat nytt företag (någon import som inte gick vägen). Sedan är det alldeles alldeles för mycket för mina behov - väldans krångligt för en egen företagare tycker jag.

Finns absolut behov för detta. Gör sånt för hand nu...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-17 14:30

Jag använder LönLight det är gratis för upp till 5 löntagare.
http://www.positionett.se/lon_light/

Det är enkelt och fungerar bra.

Jag bygde något i Filemaker för att köra våra löner för drygt tio år sen, men det känns rätt passé... Det är ju rätt lättbyggt iallafall, så det känns som en rätt bra idé!

Återupplivar denna gamla tråd, nu har jag uppdaterat denna databas för 2007. Jag hoppas lägga upp den på nätet snart. Återkommer.

Ursprungligen av Taz_1999:

Återupplivar denna gamla tråd, nu har jag uppdaterat denna databas för 2007. Jag hoppas lägga upp den på nätet snart. Återkommer.

Ok, det tog betydligt längre tid än jag trodde... Ber om ursäkt för det. Men nu är i alla fall min lösning för lönespecifikationer släppt som gratis nedladdning på min site om bokföring i form av ett program för Mac OS X.

Suveränt! Snyggt och detaljerat! Jag som precis knåpade ihop en liten grej i Numbers helt i onödan!

Några synpunkter:
- Jag verkar inte kunna ta bort personer?
- På lönespecen står det att företaget har sitt säte i Stockholm. Jag tror att jag ändrat överallt men just den texten verkar inte påverkas.
- Du har med 'utvidgad rabatt' för arbetsgivaravgift. Nu gäller det inte mitt företag, men jag ser ingenstans där man kan ange att det skulle gälla?

/Erik

Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Suveränt! Snyggt och detaljerat! Jag som precis knåpade ihop en liten grej i Numbers helt i onödan!

Några synpunkter:
- Jag verkar inte kunna ta bort personer?
- På lönespecen står det att företaget har sitt säte i Stockholm. Jag tror att jag ändrat överallt men just den texten verkar inte påverkas.
- Du har med 'utvidgad rabatt' för arbetsgivaravgift. Nu gäller det inte mitt företag, men jag ser ingenstans där man kan ange att det skulle gälla?

/Erik

Stort tack för dina synpunkter Erik, uppskattas.

Jag tror det är viktigt att komma ihåg är att jag med denna gratislösning inte på något sätt försöker täcka upp alla situationer och specialfall som kan finnas, den har vuxit fram ur mina egna behov förändrats beroende på hur jag använder den själv och de behov jag har, som egen företagare med ett AB. Förhoppningvis har andra samma behov och då är lösningen jättebra och passar precis, men har man tex 30 anställda, vilket jag alltså inte har, så har man ju en annan budget och kan köpa en "riktig" lösning istället för att använda min gratislösning.

  1. Jag har kollat på dina specifika punkter nu. Tex om det går att radera personer och det kan jag göra i min runtime, så jag vet inte varför du inte kan det? Verkar konstigt. Har din fil blivit låst på något sätt? Jag kan radera med snabbkommandot kommado + R men det skall även gå med Poster > Radera post..., när du står i Personer.

  2. Att företaget alltid har sitt säte i Stockholm är en designmiss. Jag har lagt till "Har F-skattsedel" och "Styrelsens säte" i Inställningarna nu. Det ger en rad "Företaget innehar F-sakttsedel. Styrelsen har sitt säte i Stockholm." om man anger "Ja" och fyller i Stockholm i rutan. Kryssar man för "Nej" eller lämnar "Styrelsens säte" tomt så står det ingenting på samma ställe i utskrifterna. Det är bara AB som måste ange styrelsens säte, vilket jag har, så... Glömde det...

  3. Utvidgad rabatt: Mycket riktigt jag har med utvidgad rabatt, som skall gälla i vissa glesbygdsområden vill jag minnas, eller om man ansökt och fått något stöd för det. Då tror jag det gäller för alla anställda. Vet inte riktigt vilka som kan få det där stödet, förmodligen har Skattetrollen dolt ansökningsförfarandet i obegripliga blanketter och broshyrer så att så få som möjligt orkar sätta sig in i det och få stödet ifråga. Det är dock inte med i kalkylen alls ser jag (lätt ordnat iofs), för jag bor i Människobyn och där finns inga rabatter. Får man statligt stöd för sin verksamhet så kan man för bövelen även köpa ett lönesystem som har den funktionen. Kanske kommer detta i senare versioner, vi får se.

Ny version kommer efter helgen tror jag med en del saker fixade enligt ovan. Tack för att du kollade och tog dig tid att skriva lite.

Ursprungligen av Taz_1999:

Stort tack för dina synpunkter Erik, uppskattas.

  1. Jag har kollat på dina specifika punkter nu. Tex om det går att radera personer och det kan jag göra i min runtime, så jag vet inte varför du inte kan det? Verkar konstigt. Har din fil blivit låst på något sätt? Jag kan radera med snabbkommandot kommado + R men det skall även gå med Poster > Radera post..., när du står i Personer.

Systemet är helt klart användbart för mig ändå och väldigt uppskattat. Några extra personer som skräpar är inget problem för mig. Så här ser det iallafall ut här:

  1. Poster -> Radera post är avaktiverat (grått). Det gäller också listan över lönespecifikationer, men det kanske är meningen.

  2. Med en post markerad så försvinner samtliga poster när jag gör kommando-R.

den är bra men jag saknar lite funktioner så som tim lön
mil ersättning om man har som vi olika löner på hur gammal personalen är (arbetgivaravgiften är olika )det är det jag kommer på just nu
mvh kim

Ursprungligen av kimmens:

den är bra men jag saknar lite funktioner så som tim lön
mil ersättning om man har som vi olika löner på hur gammal personalen är (arbetgivaravgiften är olika )det är det jag kommer på just nu
mvh kim

Tack för att du tog dig tid och kolla och skriva lite om vad som skulle kunna göra lösningen bättre.

Jepp, i denna gratis lösning som är utvecklad för mina "husbehov" så att säga så finns inte allt med som man kanske skulle vilja ha. Tex har jag ingen som jobbar för mig på timmar (och som anställningslagarna och avtalen ser ut idag är det inte särskilt troligt att jag skulle anställa någon heller).

Tack för ditt tips om att detta med timlön är en efterfrågad funktion, jag skall fundera på det, det är ju lätt att lägga till. Speciellt som jag har en annan lösning på gång för gratissläpp med vilken man producerar tidrapportering. Att integrera dessa eller låta dem bygga på varandra borde vara lätt. Men då jag inte har det behovet själv så är det inte så troligt att det dyker upp i en senare gratis version av lösningen. Hint, hint.

Men samtidigt är jag lite tveksam till att lägga till massa funktioner, för om man har med en sak som timmar, kanske man skall ha sjuklöner, löneavdrag, vård av sjukt barn, pappadagar, mammadagar, fackligt arbete, ersättning för kostförmån, traktamenten, reseräkningar, blombukett, biltullar, bilförmån osv... Jag har en tegelsten till bok här: "Rött lön 2008" på endast 802 sidor... Min ambition ligger lite lägre.

När det gäller arbetsgivaravgifter så har du helt rätt i att det sedan 1 januari är så att 18-25 och 65+ har andra belopp (10,21% respektive 21,31%), det är något som jag som är 41 år inte heller haft behov av.

Visserligen står det på varenda lönespecifikation (kopieras till posten) vilken arbetsgivaravgift som används, det är inte synligt men siffran finns i ett fält i posten, att lägga till att man kan ändra den borde inte vara svårt. Inte heller att separat redovisa beloppen för de andra sorternas arbetsgivaravgift, dvs arbetsgivaravgift för de som är 18-25, och ålderspensionsavgift för de som är 65+ i för ändamålet avsedda rutor på skattedeklarationen. Jag skall fundera lite på den med. Bra tips om att ha med det, tack!

Självklart får vi dem via webben för att spara ett träd eller två.

Jag vet inte riktigt hur du bär dig åt för att få det att bli så där? Jag misstänker att du kanske tror att du är i Personer (tabellen som innehåller personer) om du är i Lönespecifikationer > fliken "Ange Person"?

Så jag ger dig en steg för steg instruktion nedan, följ den exakt och rapportera var det inte fungerar.

Att radera en person, steg för steg
1. Du måste vara i personer först. För att komma dit så klickar du på "Personer" i den raden som har mörkblå solid bakgrund längst upp (Menyraden kan vi kalla den), den raden börjar med "Huvudmenyn | Skattedeklarationer" .... osv, sist står "Personer", klicka där.

2. Nu är du i Personer, det indikeras med två linjer omkring ordet "Personer" i menyraden. På vänster sida av programmet står det även:

"Layout: Personer". Där under indikeras även vilken post du "står" på, antalet poster totalt, antalet hittade poster (visas inte jämt) och det står även "Sorterade" eller "Ej sorterade".

Syns inte "Lisa Nilsson", så kanske det står något i sökfältet uppe till höger (du behöver inte gå i sökläge för att söka med det fältet), klicka då i det och töm det, det visar alla personer i registret.

Tryck nu på samma rad som det står "Lisa Nilsson" på knappen "Visa" i rutan med tre namn, då hoppar du till posten "Lisa Nilsson" och det byts flik.

Du ser även att du inte längre står på post 1, utan förmodligen post 3 (det bör stå i den lilla vita rutan) under den horistontella pinnen med en blå boll på.

Om du nu klickar i menyn "Poster" och där väljer "Radera post..." så får du upp en fråga om du vill radera posten du står på "Lisa Nilsson" alltså.

Så, prova det.

Tom lista på lönespecifikationer?
Att listan på lönespecifikationer är tom beror förmodligen på att du kanske inte gjort någon?

Du måste klicka på "Lönespecifikationer" i menyn-raden, sedan klickar du på knappen "Ny lönespecifikation"det tar dig till fliken "Ange Person".

Kolla att sökfältet är tomt så att du ser alla personer, klicka sedan på "Ange denna person på denna spec" på samma rad som rätt namn står, tex raden det står "Erik Aderstedt" på. Det kopplar ihop en ny lönespecifikation med tabellen personer (ett ID anges och data kopieras från personen till lönespecifikationen).

Klicka nästa flik "Ange belopp", ange beloppet, datumet, ange netto eller brutto, fixa och trixa lite. Glöm inte knappen "Uppdater".

På nästa flik syns konteringen och där är det bara att skriva ut.

Eventuellt en fix på att inge lönespecifikationer syns:
Jo, i menyn Poster, står det "Visa alla", du kan behöva välja det om du gjort en sökning, fått fram en enda post och raderat den. Normalt visas alla poster och därmed är det alternativet grått. Det (att du raderat den "sista" posten) kan även vara anledningen till att några lönespecifikationer inte syns, även om du gjort några.

Mera steg för steg
Dels finns en snabbstart i systemet, dels så finns denna långa beskrivning med bilder:

Lönespecifikationer

Kul att du tycker lösningen verkar användbar!

Ok, nu är jag med! Jag trodde att jag skulle kunna ta bort personer genom att markera i listan med alla personer (dvs i layout Personer, fliken "Alla personer") och sedan välja Poster->Radera post. Väljer jag detaljvyn för en enskild person går det bra att ta bort den. Dito för lönespecifikationer!

Bra att du fick det att fungera. Jag märker att jag är lite hemmablind som FileMaker-utvecklare, skall fundera på om jag kan få det att vara lite tydligare.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-01-27 22:19

Hej Taz

Har du några planer på att släppa en revision 2009 av programmet med uppdaterade skattetabeller osv? Om inte gratis så kanske shareware? Gillar det mycket eftersom man kan räkna åt alla håll i det.

Ja det har jag.

Kul att du gillade lösningen.

Nu är jag äntligen klar med en uppdaterad version av min gratis lösning för att producera lönespecifikationer för anställda!

Jag hoppas att den kan underlätta livet för andra egna företagare, det är därför den är gratis.

Nytt för i år är att man numera kan ange egenavgifter och arbetsgivaravgifter fritt.

Nytt är även att du som har enskild firma eller är delägare i handelsbolag kan också knappa in "lönespecifikationer" för dig själv i denna lösning. Har du anställda kan du blanda dina egna (egenavgifter), med anställdas (arbetsgivaravgifter).

I verkligheten är de egenavgifter och skatter du som ägare/delägare skall betala beroende av företagets vinst, inte dina egna uttag. Men det kan vara praktiskt att kunna räkna ut det och sätta undan ett lämpligt belopp för dessa avgifter under året. Så nu kan min lösning det.

Har även lagt in att regionalt stöd.

Har även lagt in att olika åldrar automatiskt får olika arbetsgivaravgifter och egenavgifter. Stöd för pensionärer och ungdomar alltså som har andra belopp på sina avgifter.

Nytt är även en liten kalkylator för specifikationstexter på lönespecifikationen.

Här är den! Mammals Lönespecifikationer 2009 - med stöd för egenavgifter och regionalt stödområde

Jag uppskattar kommentarer och synpunkter och hoppas att lösningen är till hjälp för dig med eget företag.

Senast redigerat 2009-02-16 23:08

Igår lade jag även upp en PC-version av denna lösning. Länk ovan.

15 nedladdningar av Mac-versionen och 10 nedladdningar av PC-versionen. Var intresset för en gratis lösning som beräknar skatter och avgifter för egna företagare såväl som för anställda av så litet intresse?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-27 09:59

Jag tror att de flesta här som är egenföretagare redan kör på en lösning, vi ställs ju inför detta behov en gång i månaden...

Själv kör jag på PositionEtts gratis program "Lön Light". Ålderdomligt och utvecklat i gamla FM 6 men det fyller ändå mina behov.

Tittade lite på om jag skulle ta hem din lösning också, men läste sen att du "hotade" med att detta var kanske sista året du gav ut din lösning. Baksidan med gratis, jag förstår dig, men trots det är det ett skäl att inte nyttja lösningen.

I all välmening.

PositionEtts "Lön light" är ju gratis, men om man vill ha uppdaterade skattetabeller (speciellt viktigt i år i och med att skatten sänkts såpass mycket) får man betala 195:-/år för ett abonnemang. Inte så mycket, men inte längre gratis heller.

Jag körde din förra version av IM_Lönespecifikationer, och har dessutom kört lite med ett eget kalkylblad i Numbers. Nu kollar jag lite snabbt i mitt kalkylblad först, sen kör jag direkt i Skatteverkets skattedeklaration på nätet. Den bokför jag sedan utifrån. Jag plockar ut KU10 ur huvudboken i bokföringen. Ok, det är inget att växa i, men det är snabbt och enkelt.

För mig så är IM_Lönespecifikationer overkill. Det kommer dock vara det första jag tittar på den dagen jag anställer någon

1
Bevaka tråden