Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kamera som spelar in HD

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-03 17:08

Förlåt att jag slänger ut en sådan här trist tråd men jag såg en fantastisk HD film filmad på en stillbildskamera. Typ mörker, vid en bro. Var en Mpeg4. Någon som har länken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-03 17:38

Kan det vara Vincent Laforet's film gjord med Canon 5D Mark II?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-03 18:03
Ursprungligen av magnur:

Kan det vara Vincent Laforet's film gjord med Canon 5D Mark II?

Det var den här, fast som en Quicktime, tack magnur! Om någon har den länken så tar jag gärna den.

Tillägg: De verkar ha tagit bort den länken.

Senast redigerat 2008-12-03 18:15

Jezuz!!! Jag som funderar på att köpa ny kamera och en ny HD-videokamera...This is the shit! Jag utgår från att den också kan skjuta 25 fps....eller?
Synd bara att det fortfarande är mekaniska doningar...spegelreflex. Sådant försvinner snart och elektronisk sökare blir standard. Kanske väntar jag pga just detta.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jezuz!!! Jag som funderar på att köpa ny kamera och en ny HD-videokamera...This is the shit! Jag utgår från att den också kan skjuta 25 fps....eller?
Synd bara att det fortfarande är mekaniska doningar...spegelreflex. Sådant försvinner snart och elektronisk sökare blir standard. Kanske väntar jag pga just detta.

Om du vill ha en 5D MkII så se till att lägga en beställning fort! Pratade med Canon för ett par veckor sen, och de hävdade att om man beställde en då, kunde man räkna med att ha den runt Juni 09

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-03 18:56

Du ska se filmerna i full HD. 30 bilder per sekund.

Så - dessa filmer går bara att se på dator. Ska man distribuera vidare till vårt europeiska broadcastsystem - eller göra DVD av materialet vilket fortfarande gäller - så är det kört. Materialet går inte att använda. Det är omöjligt att ta ner 30 fps till 25 fps utan ryck i bildflödet. Det är matematiskt omöjligt och det finns inga trick.
Jag har märkt en trend senaste tiden och vill här lägga in en varning till alla som är intresserade. Paradigmskiftet till HD innebär INTE att hela världen är format-transparent. Jo, HD är HD och har inga färgspecs eller pixel-ratios som skiljer mellan nya världen/japan (tidigare NTSC) och Europa (tidigare PAL). Men det är tyvärr fortfarande två olika fps-system - och detta beror på att våra elsystem skiljer (50 vs. 60 Hz) och den infrastrukturen kan man inte ändra på - inte för video/media-industrins skull i alla fall :-D.
Så - HD i Europa är 25/50 fps - på den amerikanska kontinenten och delar av Asien är det 30/60 fps. Denna skit får vi fortsätta att leva med.

Så - alla dessa kameror som väller in - t.ex. billiga mini-HD-kameror med SD-kort (Aiptek etc) och videofunktioner på stillbildskameror - är FEL för oss. Fel, fel, fel. Dom filmar bara 30/60 fps. Detta är totalt värdelöst utanför en dator.

Varning utfärdad.

Ursprungligen av acke:

Du ska se filmerna i full HD. 30 bilder per sekund.

Det har väll pratats om att kanske en mjukvaruuppdatering kan ge 25 och 24 mode.

Låter bra. Det är faktiskt en baggis. Man programerar bara hur ofta man ska "tömma" cmos/ccd-shippet. rena drömmen av simplicismus jämfört med band-tiden :-D. Att det inte finns på alla kameror - billiga som dyra - är för mig ett mysterium...eller den gamla vanliga arrogansen (USA och Japan ÄR hela världen).

Ursprungligen av Chaosstar:

Det har väll pratats om att kanske en mjukvaruuppdatering kan ge 25 och 24 mode.

Då är dom fan helt värdelösa. Jag räknar med fri tillgång i slutet av januari.

Ähh, det är lugnt, i januari finns de överallt!

  • Medlem
  • 2009-04-21 01:04

Ixus 100 IS filmar i 720P har HDMI ut, och du kan använda zoomen när du filmar också. Det är rätt okey för en så billig liten skitkamera..

Vet dock ingenting om filformatet eller kvalitén. Men det känns som kompaktkamerorna kan börja ersätta videokameror för svenssonbruk..
http://www.letsgodigital.org/se/news/articles/story_21537.html

Aha...har dom redan börjat komma; konsumentstillkamerorna med HD-video. Jag förutsåg att dom skulle dyka upp om ett år. Det går snabbt nu...och en del köper fortfarande PAL-kameror med ratio 4:3 (!!!). En del köper t.o.m. kameror som använder band (!!!!!). :-D.
Min nästa förutsägelse: Om man idag köper en ny DV-kamera (miniDV) för 5000 kronor så kommer det att bli svårt att sälja den om ett år för 300 kronor :-D.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-21 09:52

Fuck upplösning. Jag filmade i VGA-upplösning med min digitalkompakt med vänner på besök i påsk. Det blev en liten tio minutersfilm som jag gjorde i iMovie och lade på musik. Skön super 8 känsla. HD hade bara sabbat det.

Edit: jag ångrar lite att jag inte lade på projektur-tuggs-ljud istället.

  • Medlem
  • 2009-04-21 20:18

Provade lill-ixusen lite idag och filmade en snutt på en gråmulen parkering

kolla här:
http://hem.mac.se/nixon/ixus100is.mov

Filformatet är H.264 i 1280 x 720 @ 24Mbit.. I Quicktime containern.. Funkar alltså finfint på mac.

Jag skrev tidigare att det gick att zooma under filmning, det var fel, bara digitalzoomning funkar, ger kraftigt sämre kvalité..

Tips, högerklicka på länken och välj "Save Linked file" om ni inte vill öppna filmen i webbläsaren.
Filmen är 62MB stor

Har den 1080p? Ett sådant klipp skulle vara intressant att se. 5 sekunder räcker.

(att kameran kör QT är seriöst

Ursprungligen av nixon:

Provade lill-ixusen lite idag och filmade en snutt på en gråmulen parkering

kolla här:
http://hem.mac.se/nixon/ixus100is.mov

Filformatet är H.264 i 1280 x 720 @ 24Mbit.. I Quicktime containern.. Funkar alltså finfint på mac.

Jag skrev tidigare att det gick att zooma under filmning, det var fel, bara digitalzoomning funkar, ger kraftigt sämre kvalité..

Tips, högerklicka på länken och välj "Save Linked file" om ni inte vill öppna filmen i webbläsaren.
Filmen är 62MB stor

  • Medlem
  • 2009-04-22 19:33
Ursprungligen av Zimmerman:

Har den 1080p? Ett sådant klipp skulle vara intressant att se. 5 sekunder räcker.

(att kameran kör QT är seriöst

Jepp, den kör QT.. 720P är det högsta, men det är inte fyskam

Bra bild är det. Mindre artefakter än med min Panasonic HDC-SD100 som är en videokamera för 7800 kr. Men då är det ju 1080p förstås...och att krana ner 1080p till ett SD-kort kråver nog fruktansvärd komprimering. Det syns verkligen - mest om man fryser bilden.
En sak är säker i alla fall. Jag har en stillbildare jag diggar stenhårt; Panasonic DMC-FZ30. Den har uppdaterats till FZ50. Jag väntar nu på att köpa nästa (FZ70?) då den garanterat kommer att ha 720p-video (Panasonic har börjat köra med 720p - (AVCHD Lite) - i en del småkameror. 720p är okej, men om ett/två år är det 1080p i kamerorna. Det slutar där.

Ursprungligen av nixon:

Jepp, den kör QT.. 720P är det högsta, men det är inte fyskam

Tjaba, nixon!

Vilken bra bildkvalitet … Man hör hur det blåste rejält.
Vad kostar en sån kamera? Inte, för att jag skulle köpa, men det är kul att veta.

Vilket spann mellan priset! Nästan 1400 kr.
Hur länge kan man filma med den på samma bildkvalitet som exemplet visar? Beror naturligtvis på minneskortet, antar jag. Men i det stora hela.

Senast redigerat 2009-04-23 09:07

Hur lång snutt kan man filma med den?

För Canon Powershot SD780 är siffrorna så här:

Maximum clip length
Upto 4GB or 1/2 hour [HD]

Upto 4GB or 1 hour [L or M]

Är det samma kamera med ett annat namn?

Senast redigerat 2009-04-23 18:20
1
Bevaka tråden