Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datummärkning

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-05-14 10:13

Visst är det fantastiskt hur bra man kan bestämma bäst-före-datum på livsmedel. Man skriver t ex inte bara månad och år utan man vet också att varan håller sig till ett visst datum denna månad.

Man kunde tycka att det borde räcka - men man verkar kunna beräkna hållbarheten på ett livsmedel ÄNNU mer exakt.

När jag nu ska koka min morgongröt ser jag att grynen håller till datumet 28 okt 2009 - och då till klockan 18:05!!

Måste man inte göra empiriska mätningar på sånt här?

Det finns välan byråkratregler som reglerar allt möjligt i Livsmedelsstadgan, de beräknar nog inte ett piss i affärn utan de har tabeller att hålla sig till.

Vill du se ngt kul; kolla i botten av en ölburk. Datumet står sprayat med en matris-sprut-skrivare, den brukar vara upphängd så att den pendlar, så den kan svänga med när burken passserar förbi.
Att den öht HINNER få på ngn färg där är rätt märkligt...

Vad gäller hållbarhet.

1) Lukta, känn, se; verkar det bra? Kör.

2) Fortf osäker? Betänk om en packe bacon för 6:90 skall få chansen förstöra din lördag med 8 skithusbesök....

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-05-18 06:57
Ursprungligen av Goflorp:

Betänk om en packe bacon för 6:90 skall få chansen förstöra din lördag med 8 skithusbesök....

Det låter som om du har personlig erfarenhet
Stackare

Jag säger bara; kycklingsallad

Träffade en fascinerande människa som å ena sidan religiöst följde datummärkningar och slängde helt ätbara livsmedel, men å andra sidan inte hade några betänkligheter att låta lagad mat stå framme ett par timmar under och efter en middag, värma upp alla resterna dagen efter och äta lite av det och sedan på tredje dagen portionera upp och frysa in det som var kvar.

1
Bevaka tråden