Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skånetrafikens och Öresundstrafikens prissättning

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt och kollade lite priser för en Köpenhamnstur, och blev så upprörd att jag bara måste skriva av mig lite...

Vem i #¤%&@* har tänkt ut följande prissättning?

Att åka tåg från Malmö till Köpenhamn för vår familj (två vuxna och två 17-åringar) kostar 627 kr, tur och retur.

Ja, du läste rätt: 627 kr
(78,40 kr per person och riktning, dvs totalt 8 gånger 78,40 kr)

För en tågresa på ca 30 minuter.

Om barnen hade råkat vara 15 år i stället, så hade vi kunnat åka för 280 kr (familjebiljett enkel resa kostar 140 kr).

Om man åker inom Skåne så är åldersgränsen för barn t.o.m 19 år.
Men om man åker över Öresund så är åldersgränsen helt plötsligt t.o.m 15 år.
Och därför kan vi alltså inte köpa familjebiljett, utan måste köpa 4 vuxen-biljetter.

Från dagen då något av barnen fyller 16 år får man alltså en prishöjning på inte mindre än 124% (280 kr mot 627 kr).

Ovanstående priser gäller om man har Skånetrafikens rabattkort. Utan kortet blir jämförelsen ännu mer skrämmande. Då blir det 350 kr mot 784 kr.

Logik? Sunt förnuft? Rimliga proportioner? Nej, knappast...

Vi kanske ska ta bilen i stället... (696 kr tur och retur)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-29 17:39

Enda fördelen med att åka till Köpenhamn är att man kan snacka svenska med "underklassen" som jobbar på kaféer, varuhus osv.

Vad kostar det över bron med en personbil ToR ?

Ursprungligen av Goflorp:

Vad kostar det över bron med en personbil ToR ?

Sista meningen i mitt inlägg.

Med Öresundsbrons rabattkort "Bropass" kostar det 696 kr (320 kr för Bropasset, och 2 gånger 188 kr för resan över bron).

Utan Bropass kostar det 790 kr (395 kr enkel resa).

Missade det.

Skit i det då. Gör ngt annat roligt för pengarna. Hela skåne är väl fullt med kul saker sommartid.

Gjort ett eget personligt "Waterloo" en gång.
Kolmården. Aldrig mer.

ALLT är svindyrt. Pizza-slice för en femtilapp.
Dricka i burk för 45:-
Åka linbana 180:-

Allt är baserat på att du är deras jävla fånge mitt i skogen en hel dag och måste käka, du har flera griniga barn med dig som vill se delfinerna (i andra änden - då åker man linbana). Allt baseras även på att: Det är så jävla dyrt här att du aldrig kommer komma tillbaka, så vi pungslår dig nu.

Tre personer på Kolmården gick på över 2000:-

T o m parkeringen på utsidan kostar 30:- - för att stå på en asfaltplan utan övervakning - när man skall till deras zoo !?

Ursprungligen av Goflorp:

Skit i det då. Gör ngt annat roligt för pengarna. Hela skåne är väl fullt med kul saker sommartid.

Nja, det blir nog en Köpenhamnstur ändå.

Jag ville bara "skriva av mig" lite, för jag tyckte bara det var sån sjuk prissättning, och att man har olika åldersgränser beroende på i vilken riktning man ska resa från Malmö...

Är det konstigt att folk tar bilen, när kollektivtrafiken är så dyr, och har så märkliga regler?

Ursprungligen av Goflorp:

Gjort ett eget personligt "Waterloo" en gång.
Kolmården. Aldrig mer.

Det var ju lite lustigt att du tog upp just det...

Vi ska köra till Sundsvall i slutet av juli, och tänkte dela upp resan på ett par dagar, och försöka hitta ett par "aktiviteter" på vägen. Och ett av förslagen är just... Kolmården.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-05-30 09:40

Om du tycker Kolmården är dyrt skall du prova Tivoli i Kbh

Att det är snorigt dyrt över bron beror ju till viss del på "avbetalningsplanen", bron skall ju vara återbetald på ett visst antal år. Sen finns det ju ett tak för hur många som kan resa. Det har ju varit ruggiga problem med överfulla tåg och för mycket biltrafik. De försöker helt enkelt hålla nere resandet lite för att inte det skall gå överstyr. Som det är nu är det ju 10minuterstrafik över bron med tågen under rusningstid.

Att det skiljer i åldersgräns tror jag beror på vem som kör tågen. Det är väl "First" tillsammans med DSB numera.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Öresundstågen

Du kan få låna en brobizz av mig Men du ska veta det att inte är lätt att hitta parkering i"Byen".
Överlag är det ju snorigt dyrt i København.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-05-30 10:01

Om du ska till Tivoli i Köpenhamn så kan det vara bra att veta att dom infört en svenskrabatt, så att man ska kunna köpa inträdet för Tivoli samtidigt som tågbiljetten och betalar då 85 SEK (alltså utan omräkning från danska priset 85 DKK).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-30 09:58

För en utomstående (som varit i Malmö två ggr i sitt liv och Köpenhamn lika många ggr, senast för ett år sedan) tycker jag "känslan" i städerna är rätt lika, storleken oaktad. I Köpenhamn blir man bara väldigt mycket fattigare som besökare.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Med Öresundsbrons rabattkort "Bropass" kostar det 696 kr (320 kr för Bropasset, och 2 gånger 188 kr för resan över bron).

Utan Bropass kostar det 790 kr (395 kr enkel resa).

Men sedan skall du ju parkera i KPH också. Vill inte ens börja tänka vad det kostar.

Visst är Köpenhamn trevligt, men om ni åker dit för att träffa danskar så är Malmö ett säkrare kort.
Vid senaste besöket i byen var mer än hälften av alla expediter och servitörer vi träffade svenskar. Väl hemma på Södra förstadsgatan i Malmö hörde vi bara danska talas.

1
Bevaka tråden