Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avdrag på dyr utrustning, hur funkar det?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-06-10 13:39

Hej!
Frågan har säkert varit uppe redan, men jag behöver lite förklaringshjälp...

Jag driver en enskild firma som bisyssla och studerar främst annars. Jag kommer kanske att dra in omkring 40-50 tusen under året och vill investera i utrustning som kostar ungefär så mycket. Hur fungerar det med avdragen på det?

Som jag förstod det på skatteverket så skrivs utrustning ju av på fem år vilket innebär 8000 per år. Betyder det att jag ska betala skatt och egenavgifter på 32 000 första året - 32 000 som jag investerat redan??

Det låter ju inte så rimligt.

Senast redigerat 2009-06-22 18:02
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-06-10 14:03

Inventarier av mindre värde skrivs av direkt, mindre värde föreslås för 2009 vara ett halvt prisbasbelopp (beslut i frågan fattas först om några veckor, men beslutet kommer gälla retroaktivt fr.o.m. jan 2009). Detta betyder att om varje enskild inventarie inte kostar mer än 20 700 exkl moms så kan du göra avskrivningen direkt. Inventarier som överskrider den summan ska avskrivas enligt skattemässiga- eller planmässiga regler, vilket betyder att din investering sprids ut över flera år och att du ska betala skatt för det belopp som överskrider avskrivningssumman.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-06-10 15:39

Betyder det att det ses av skatteverket som att resultatet av min verksamhet för detta år blir 32 000, och att jag får betala skatt och egenavgifter på det? Det låter ju hemskt opraktiskt. Blir ju nästan omöjligt att investera för mig då.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-06-10 15:58
Ursprungligen av JonesH:

Betyder det att det ses av skatteverket som att resultatet av min verksamhet för detta år blir 32 000, och att jag får betala skatt och egenavgifter på det? Det låter ju hemskt opraktiskt. Blir ju nästan omöjligt att investera för mig då.

Eftersom inventarier som regel används under flera år så ska även kostnaden för inventarierna belasta resultatet över flera år. Som regel så sker avskrivningen över fem år vilket, som du konstaterat, betyder att du kommer få betala skatt och sociala avgifter på pengar som du investerat och inte längre har tillgång till. Nästa år slipper du däremot betala skatt på en femtedel av investeringssumman.

Vad jag kan rekommendera dig att göra är att du antingen leasar mikrofonerna, eller ser till att ingen mikrofon kostar mer än 20700 kr (25875 kr inkl moms) och skriver av dem direkt. Det kan vara bra att vänta till den 1 juli för att försäkra dig om att riksdagens beslut angående inventarier av mindre värde verkligen klubbas igenom.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-06-22 18:02

Ser att riksdagen nu klubbat igenom regeringens proposition om direktavdrag. Får se hur man ska planera det här då...

Du kan skriva av lite över plan (max 30% per år). Första verksamhetsåret kan du också begära förlängt (börjar du t ex i augusti och köper grejer då behöver du inte göra bokslut förrän efter 2010 och då kan du nog komma undan med 2 års avskrivning direkt, vilket kan bli (50.000 x 0.3 = 15.000) + (35.000 x 0.3 = 10.500) = 25.500.

Men som sagt, kommer du ner under 20K per grej kanske det går att dra dem direkt första året.

Men om du vill dra av allt på ett år så leasa och betala 10.000 per månad..

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-06-28 11:27

Riktigt trevliga nyheter. Jag är också småföretagare och har en liten enskild firma som bisyssla och detta har genom åren varit källa till dispyter med Skatteverket. Tack Reinfeldt och tack Borg för att de förstår oss företagare, och framförallt oss små-företagare.

Nu skall jag definitivt investera i lite nya Apple-produkter i min lilla firma och dra av hela summan. Nice!!!

Sökte på nätet, och för den som vill läsa mera om det här kan följa nedan länk:
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/122621

Har lagen gått igenom eller är det bara förslag? 1 Juli är ju snart..

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-06-28 17:36

Det är inte alltid en bra sak att dra av allt på en gång. Är de avskrivna är har de inget värde. Om du tex ombildar till AB så blir det svårare att se de som en tillgång. Småföretagare brukar dock tycka det är bäst att skriva av direkt, för oftast vet man inte intäkterna i framtiden så det är bäst att skriva av dem när man vet att man har intäkter som överskrider kostnaden.

Om en vara är avskriven spelar ingen roll när man sedan skall starta AB. Det finns i praktiken inget som heter ombildning heller, man startar något nytt, ett AB helt enkelt. Då behöver man skapa fram 100.000 i aktiekapital och för att göra det kan man få utrustning (tex datorer) värderade av en värderingsman. Denna utrustning utgör sedan en del av AB'ts inventarier. Utrustningen i en enskild firma ägs ju av ägaren, och denne kan då den är avskriven (eller före dess också, om man gör en avskrivning), behålla den.

För övrigt vill jag starkt avråda från att starta AB, det är komplett idioti för de allra flesta.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-06-28 21:58
Ursprungligen av Taz_1999:

För övrigt vill jag starkt avråda från att starta AB, det är komplett idioti för de allra flesta.

Men att frikoppla företagets ekonomi från den privata, var det inte så man skulle göra för att exv familjen skulle gå skadefri ur en konkurs e dyl?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-06-28 23:12

Jag står precis i startgroparna att ombilda mitt HB till AB just på grund av att skilja min privatekonomi med företagets. Man har en fast lön och dina skatteinbetalningar blir inte beroende av företagets resultat. Vissa år har jag fått tillbaka pengar men nu sist fick jag punga ut med dryga 85000:-. Fom 2010 behöver man heller inte ha en auktoriserad revisor som granskar ens förehavanden.

Nu glider vi från ämnet, men... Eftersom aktiebolagslagen är skrivet på det vis den är skriven så har man i praktiken inget skydd alls, om det går dåligt för företaget. Skatter är du personligen ansvarig för i alla fall. Om du vet att företaget går dåligt, så är du personligen ansvarig för inte bara skatter utan även andra skulder. Du kan dessutom bli stämd av de som gett dig kredit och som ägare av bolaget är det ju samma pengar i alla fall, dina eller bolagets som man får skaka fram. Om du har lån i bank är det samma sak där, om bolaget inte kan betala får du göra det själv. Så ser låneavtalen vanligen ut.

Så "skyddet" man skall få genom ett AB, har man ingen större nytta av.

Dessutom är den granskning en revisor utför, som det är meningen skall mer eller mindre garantera att ett AB sköts på ett schysst sätt, inte alls av det slaget. Man tror det knappt, men en revisor skall granska rutinerna för bokföringen, inte själva bokföringen. Trots det får man aldrig en enda fråga om det... De är inte skyldiga att hitta något av detta: fel, skattefel (plus eller minus), skattebrott, bokföringsfel, bokföringsbrott. De skall dock kunna uttala sig om saker och ting har rätt värde, men dels har de ingen aning då de inte är i samma bransch och viktiga omständigheter syns liksom inte på en faktura och dels så kan de inte hitta fel som har med värdering att göra. Tex om man gör ett mycket tydligt fel gällande avskrivningar, så hittas inte det. Så yrkeskåren är i stort sett värdelös.

Har du råd, så lägg undan de 100.000:- som krävs i aktiekapital, de 20.000:- eller mera det kan kosta att starta företaget, de 20.000:- eller mera det kan kosta att avsluta det + 20.000:- per år för revisionskostnader + 20.000 per år för bokföringsbyrå, så har du en bra buffert om det går dåligt. Det är ju samma pengar liksom.

Dessutom bör man fundera över följande: Av de tre bolagsformer som finns, så är det endast en av dem som kräver att någon revisor någonstans kan kassera in minst 10.000:- per år från dig. AB't. Hur kommer det sig att revisorer rekommenderar aktiebolag tror du?

För att återgå till ämnet: Jag kommer kanske skriva en artikel om denna mycket vanliga fråga på min site om bokföring.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-06-29 08:28

Ja det var något att tänka på det!

1
Bevaka tråden