Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

13" MBP vs 13" MB

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-27 05:10

Vad e skillnaden?

Mvh

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-27 08:36

Framfört allt FW.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-27 08:52

MacBook = den vita. MacBook Pro = Aluminium unibody.
Se specifikationer på applestore.se

Det som kan förvirra är att när de första aluminium unibody macbookarna släpptes oktober-08 så fick 13" heta MacBook, och 15" + 17" MacBook Pro. Så då kunde en MacBook vara antingen den gamla vita (med FireWire) eller den nya 13" unibody MacBook (som inte hade FireWire).

Sedan uppgraderingarna nu i juni-08 förenklades detta och MacBook 13" unibody döptes om till MacBook Pro.

Vad är då skillnaden mellan MacBook unibody (okt-08) och MacBook Pro 13" (juni-09)?
Kortfattat så har den nyare FireWire, SD-kortläsare, bättre skärm och kan ta upp till 8 Gb internminne, annars är det i stort sett samma dator.

Här kan du botanisera bland alla tiders utgåvor av macar:
http://www.everymac.com/

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-27 16:11
Ursprungligen av IngoX:

MacBook = den vita. MacBook Pro = Aluminium unibody.
Se specifikationer på applestore.se

Det som kan förvirra är att när de första aluminium unibody macbookarna släpptes oktober-08 så fick 13" heta MacBook, och 15" + 17" MacBook Pro. Så då kunde en MacBook vara antingen den gamla vita (med FireWire) eller den nya 13" unibody MacBook (som inte hade FireWire).

Ok då klarnar det upp. De va dessa från 08 jag såg först. En snabb titt på apple.com visar en vit MB o resten Alu body ala MBP

Nu e jag ganska ny med mac men ska inte en Pro ha dedikerat grafik kort dvs 2 st?

Frågan kvarstår lite ändå vad gör 13" till en MBP

Mvh

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-27 16:39
Ursprungligen av nbg:

Nu e jag ganska ny med mac men ska inte en Pro ha dedikerat grafik kort dvs 2 st?

MBP 13" och den billigare 15" har bara intgrerat Nvidia 9400M. De två dyrare 15" samt 17" har två grafikkort 9400M + 9600GT

Ursprungligen av nbg:

Frågan kvarstår lite ändå vad gör 13" till en MBP

Inget annat än att Apple bestämt att den ska heta så. Den har fått tillbaka FireWire som många saknade när den hette MacBook unibody. Jämfört med Macbook (vita) har den en läcker kropp, ett inbyggt batteri med lååång tid och samma kvalitet på skärmen som 15" MBP. Helt enkelt ersättaren till den gamla minstingen i Pro-serien Powerbook G4 12" som många saknat.

Kolla själv på applestore, och framförallt gå in till en apple-återförsäljare och kläm på de olika modellerna. Som sagts ovan, till vardagliga göromål kommer du också väldigt långt med en vit MacBook. Sämre skärm men samma 9400M-grafik som räcker till det mesta utom riktigt tunga spel.

Priset bör nämnas oxå då det kan vara en mycket stor faktor i köptet. Macbooken är ofta tillräckligt bra för många och den kostar inte lika mycket.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-27 17:15

Jag tycker man kan begära av en Pro-modell att ha expresscard.

För övrigt verkar integrerad grafik vara framtidens melodi.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-27 18:25
Ursprungligen av planB:

Jag tycker man kan begära av en Pro-modell att ha expresscard.

Ska få plats också. PB G4 12" hade inte heller PC-card.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-27 21:25
Ursprungligen av IngoX:

Ska få plats också. PB G4 12" hade inte heller PC-card.

Nej, det är sant, men 15" borde haft det. Apple räknar väl med att de som har de expansionskraven ändå väljer 17".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-30 22:05
Ursprungligen av IngoX:

Ska få plats också. PB G4 12" hade inte heller PC-card.

Tja, jag säger som jag brukar. Sony Vaio. Kör ju då tyvärr fel OS, men där kan man få en 13.3"-maskin med 1600x900 i upplösning, USB, FireWire, ExpressCard, HDMI, Blåtand, WLan+GBit ethernet, och säkert lite mer lull jag glömt. Det är en PRO-spec:ad laptop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-29 21:52

Alltså.. om jag har en 13" vit macbook..2.16 ghz core 2 duo med 2 gb ram. är det nån ide rent prestandamässigt att uppgradera till en macbook pro 13"? eller är det inte speciellt mycket skilnad? den har iofs 4 gb ram...

jag använder aldrig firewire och kortläsare kvittar.

Ursprungligen av martenj:

Alltså.. om jag har en 13" vit macbook..2.16 ghz core 2 duo med 2 gb ram. är det nån ide rent prestandamässigt att uppgradera till en macbook pro 13"? eller är det inte speciellt mycket skilnad? den har iofs 4 gb ram...

jag använder aldrig firewire och kortläsare kvittar.

Fel modell som jag tänkte på då din har intels grafikkort och därmed sata I, ja du får en snabbare dator med den nyare generationen. Rätta mig här om jag har fel då dessa datorer är svåra att åldersbestämma bara på processorn. Den nya har sata II och blir klart snabbare med en ssd hårddisk. Om det är värt pengarna att byta upp dig till en ny dator beror på vad du använder datorn till. Surf och e-post nja visst kommer den kännas rappare men om det är värt pengarna är en annan fråga. Du kan höja Ram minnet till 4GB på din gamla och få en lite prestandahöjning där.

Senast redigerat 2009-06-30 09:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-30 10:13
Ursprungligen av pepparkaka:

Fel modell som jag tänkte på då din har intels grafikkort och därmed sata I, ja du får en snabbare dator med den nyare generationen. Rätta mig här om jag har fel då dessa datorer är svåra att åldersbestämma bara på processorn. Den nya har sata II och blir klart snabbare med en ssd hårddisk. Om det är värt pengarna att byta upp dig till en ny dator beror på vad du använder datorn till. Surf och e-post nja visst kommer den kännas rappare men om det är värt pengarna är en annan fråga. Du kan höja Ram minnet till 4GB på din gamla och få en lite prestandahöjning där.

aha sata II.. är det snabbare hårddisk eller? jag kommer inte köpa SSD (solid state drive-disk) utan vanlig.

det är mest surf och sånt, men man vill ju alltid ha en rappare dator tänkte bara om det är några GHZ som skiljer dem pt så är det kanske tein nån idé. men vad innebär egentligen sata II för datorn om man kör vanlig hårddisk? eller har jag missuppfattat?

Sata II på vanlig hårddisk är ingen prestandahöjare utan du behöver den snabbare ssd hårddisken för att fylla dörren till databussen sata I. Det är först där som det blir tillräckligt mycket spring genom SATA I dörren för att det skall bli trängsel. Sedan kan dessa ssd diskar snabba upp datorn ändå. En 80GB intel ligger på 4000kr just nu men priserna går ner.

Länk nedan är en You Tube film från en kille med ssd i macbook pro som visar hur datorn startar program etc.

http://www.youtube.com/watch?v=mw169q0oHlQ&feature=player_embedded

Senast redigerat 2009-06-30 10:43
1
Bevaka tråden