Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GUIDE - Kortkommandon för att ta skärmavbilder. (Printscreen/Screenshots/Skärmdump)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kortkommandon för att ta skärmavbilder

Du kan ta bilder av skärmen i Mac OS X med ett tangentbordskommando.

Om du vill ta en bild av hela skärmen trycker du på kommando-skift-3.

Vill du ta en bild av en del av skärmen, trycker du på kommando-skift-4. Markera sedan vilket område som ska avbildas genom att dra.

Vill du ta en bild av ett fönster, menyraden, Dock eller ett annat område, klickar du på kommando-skift-4 och trycker på mellanslag. Flytta pekaren till det område som du vill avbilda så att det markeras, och klicka. Om du kommer på att du vill dra och välja område trycker du på mellanslag igen.

Om du tryckt på kommando-skift-4 och kommer på att du inte vill ta någon skärmavbild trycker du på esc-tangenten.

Skärmavbilderna sparas som filer på skrivbordet. Om du vill lägga skärmavbilden i Urklipp och inte skapa någon fil, håller du ner kontrolltangenten samtidigt som du trycker på de andra tangenterna. Sedan kan du klistra in bilden i ett dokument.

Du kan dessutom ta bilder av skärmen med programmet Skärmavbildning (i mappen Verktygsprogram).

Vissa program, som DVD-spelare, tillåter inte att man tar bilder av skärmen.

(Saxat ur Mac hjälp.)

Senast redigerat 2007-05-06 22:48
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-27 15:36

Jättebra guide! Apple-tangenten + Alt + 4 och mellanslag, kände jag inte till. Men väldigt användbart när man t ex guider med tillhörande bilder. Supernajs!

  • Medlem
  • 2008-09-24 21:53
Ursprungligen av Mutant:

Du kan dessutom ta bilder av skärmen med programmet Skärmavbildning (i mappen Verktygsprogram).

Kan passa på att tillägga att man måste använda programmet Skärmavbildning om man vill inkludera muspekaren i skärmdumpen. Då kan man dessutom välja olika pekare.

  • Medlem
  • 2008-10-02 16:35

Som komplemet till detta kan jag rekomendera Snapz Pro X från Ambrosia Software som dessutom gör det möjligt att spela in vad som händer på valda delar av skärmen, modifiera slutproduktens utseende och skala samt filtyp. Det går även att lägga på ljud antingen från mikrofon eller ta upp ljud som macen själv ger tex i form av beep eller musik i bakgrunden från iTunes.

Snapz Pro X | Ambrosia Software, Inc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-17 11:18

Jag rekommenderar iShowU istället. Bättre och maccigare grännsnitt och kostar bara en tredjedel av Snapz.
iShowU - for OSX 10.4 (Tiger)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-08-17 16:11

Jag tycker Screenflow är bäst när det gäller att spela in vad som händer på skärmen.
Värd varenda penny!

1
Bevaka tråden