Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tokiga människor som ber om hjälp via Skype

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag så blev jag kontaktad av en person via Skype som ville ha hjälp med en "server" han inte "kommer in i".

Han presenterade sig inte, men när jag frågade varför han kontakta mig så hade det gått till så här: Han hade hittat till 99 via google, sett att det stod "Veteran" brevid mitt namn, klickat på Skype-symbolen och började ställa frågor.

Han berättar vidare inte vilka felmeddelanden han får eller på vilket sätt han inte "kommer in" i "servern". Man får dra ur honom infon och det visar sig vara FTP som inte funkar bara för Mac-klienter. Han var PC-nisse, killen som satt upp servern var PC-nisse och han säger att han vet inte ett dugg om något. Ok, bra läge eller hur?

Efter att jag hjälpt till (lyckats logga in via passive mode istället) så föreslår jag att han kan donera en öl via min site: Bokföra moms, skatter, utgifter och intäkter - Hem istället, för jag får liksom inget för att hjälpa till. Han säger sig ha betalat 30:- för att vara supporter och tror då att jag skall hjälpa till med saker?

Har detta hänt någon annan?

Edit: Nu fick jag en öl donerad! Grejt! All is well!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-08 10:18

he he he he, bra att du fick en bärs i alla fall.

nej jag har inte haft det problemet...

Ursprungligen av Taz_1999:

Har detta hänt någon annan?

Har fått PM ett par gånger där folk begär "privat support". Brukar då hänvisa till att det finns tusentals hjälpvilliga medlemmar på forumet, och att det kanske är bättre att ställa frågan i en tråd där.

Men vid något tillfälle har detta lett till sura kommentarer om att "det är ditt jobb som moderator att hjälpa medlemmarna".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-08 12:28

Får en del privata meddelanden.
Aldrig något surt. Bara trevliga svar och ibland små gåvor.

30kr = Obegränsad support. Undrar i vilken värld en sådan person bor i. Att sedan gå in på Skype och kontakta någon man inte känner är ju bara oförskämt. Jag skulle inte tagit det på ett bra sätt.

Ibland säger jag som Jesper att bättre och ta det i en tråd. Aldrig något surt då heller.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-08 15:30

Hänt på privata PM ett par ggr, har väntligt hänvisat till forumet

Jag får då och då frågor privat. Är det en privatperson händer det, ibland, att jag hjälper till, och annars försöker jag kortfattat förklara att jag inte har någon möjlighet att ge individuell hjälp.

Det som jag däremot kan bli förvånad över är människor som i sin yrkesroll förväntar sig att jag, som till vardags är konsult, ska tillhandahålla samma konsulthjälp gratis här! Överhuvudtaget skulle jag skämmas att be någon hjälpa mig gratis med något som jag tjänar pengar på, men det kanske bara är jag som funkar så?

Förr i tiden var det hyggligt vanligt att folk ringde hem till mig och började ställa frågor om hur deras iMac blivit så långsam eller att en skrivare slutat fungera. Även sent på kvällen!

PM har hänt flera ggr....råd om iPhone och skrivartrassel.
Dock aldrig Skype/iChat.

När vi hade senaste iChat-sessionen när Björnström kapade bort 99Musik så var det folk som ramlade in med problem, men vi vart flera inne som kunde hjälpa till....

PM har jag också fått, men värre än så har det inte varit.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-09-09 09:46

iChat händer väl då och då att det kommer folk härifrån och ställer frågor. Stör mig inte direkt eftersom iChat gör det lätt att "ignorera" om man inte känner för det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-04 09:24

Tänk att så många tror att man får betalt av 99 som i in tur får betalt av Apple. Skulle gärna fakturera de timmarna jag varit på 99.

Får sätta +2 på flaggan "Antal medlemmar, oftast nya, som ber om hjälp direkt i PM"

Inget emot det, men det blir ju lite jobb förklara hur forumet fungerar.

Acke, jag knappar in på dig... (8413 inlägg), jag passerade just 7k ...

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-11-09 12:07
Ursprungligen av Goflorp:

Acke, jag knappar in på dig... (8413 inlägg), jag passerade just 7k ...

OT: Så skriver du mest junk också ;):cool:

Jag vet inte hur många så här på rak arm, men det är ett par personer som har hittat mig via 99 och börjat ställa frågor via mail och MSN, mest frågor om iPhone när iPhone fortfarande var ny och bara fanns i USA. De har som tur är varit trevliga, så jag har varit trevlig tillbaka.

Ja jösses, jag har varit nån slags mac-guru för folk ända sedan MacPlus-tiden.
Och det har varit en jäkla resa, det vet ju ni alla. Idag har i stort sett var tredje av de jag pratar med regelbundet gått över till osx, eller har deras tjej/kille gjort det.

Det var lite "Jag sprider det rätta budskapet på jorden därför gör jag detta med glädje"-supporten som gjorde att man satt i nån Lundastudents sunkiga studentlya och fixade med MacPPP och MacTCP på en fisig LC475 gladeligen långt ut på nätterna.

Men idag, när så många har Mac och inte minst iPhone (herregud är det NÅN som INTE har en iPhone idag) så blir det sjukt mycket vardagssupport, och nu är det inte samma väckelse-känsla när man hjälper nån att printa ut ett dokument, man känner mest "late drul läs instruktionsboken"

Men nog 17 hjälper man de stackars liven som nu kommit över i ljuset... det är svårt att sluta!

ps. Jag förstår att det främst var ni moderatorer som pratade om en viss situation men jag lånade tråden lite, för jag kände igen mig trots att jag ej nån moderator här är.

Ursprungligen av sjovall:

J
Men nog 17 hjälper man de stackars liven som nu kommit över i ljuset... det är svårt att sluta!

Stämmer.

Men jag har, inte SÅ ofta, men det händer en del som ramlar in på en och hänvisar till att forumet är ju rena skiten för där är ingen som svarar.

Då tittar man i tråden, ser en enkel fråga författad på rent ut sagt tyken svenska...

(Tyken är göteborgska för uppkäftig, elak, "Tykar du dajj?")

Tre dar senare är samma person inne och istf ett "*bump*" kommer det;

"Fan, e de ingen här inne som har en hjärna eller? Kom igen nu då och hjälp mig"

Då plägar man blifwa en aning trött....

När det sedan eskalerar, eftersom ingen vil hjälpa ngn som verkar så dryg.., då hamnar det i många av oss som "bor" härs brevlådor....

Senast redigerat 2009-11-15 23:14

Man inser att det är bäst att inte skylta med sina kunskaper utanför forumet för då.... :PP

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-11-16 00:16

Folk ringde i tid & otid, en gång halv tre på natten och ville jag skulle ta mig 9mil för att fixa deras Mac. Och jag skulle ändå dit på morgonen. Till slut började jag ta betalt för att fixa grejorna, då lugnade det ner sig lite.

1
Bevaka tråden