Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac som POS i butik

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-19 20:08

Jag slänger ut frågan bland er vetande, som är väldigt aktuell med tanke på den nya kassalagen (Kassa Lagen om man känner sig lite förbannad)
Tidigare har man kunnat lösa detta enkelt med hjälp av ett snyggt, smidigt och billigt program + en iMac. No more.

Jag har läst igenom listan med kassasystemen som Skatteverket föreslår, men ingen verkar finnas till Mac, kolla här.

Känner någon av er till en bra lösning som är 100% Mac-baserad (givetvis inte kvittoskrivare mm) , och ändå spelar inom lagens nya regelverk?

Ursprungligen av Alex Lindquist:

Jag slänger ut frågan bland er vetande, som är väldigt aktuell med tanke på den nya kassalagen (Kassa Lagen om man känner sig lite förbannad)
Tidigare har man kunnat lösa detta enkelt med hjälp av ett snyggt, smidigt och billigt program + en iMac. No more.

Jag har läst igenom listan med kassasystemen som Skatteverket föreslår, men ingen verkar finnas till Mac, kolla här.

Känner någon av er till en bra lösning som är 100% Mac-baserad (givetvis inte kvittoskrivare mm) , och ändå spelar inom lagens nya regelverk?

Tja!
Vi kör ett system som heter ECS i våra butiker, det är byggt av Stamford ett företag som ligger i karlstad.
Sist jag pratade med dem så ska dem ha en version som fungerar i os x och dem kommer snart med sin uppdatering som kommer vara klar för kassalagen.

Kan ju vara något att ta en titt på iaf.

/MVH
Patrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-20 22:06

Alex,

Kolla in:

P1 Datakassa

Lycka till,

- Torkel

Jag nämnde detta i ett par trådar för ett par dagar sedan:

http://www.99.se/filemaker/258262-svarta-ladan-till-mac-med-filemaker.html

http://www.99.se/filemaker/260722-aer-filemaker-laempligt-foer-detta.html

Det är numera möjligt att köpa till en låda, koppla in den med USB och så får Skatteverket den kontroll de vill ha och du kan bygga ihop ditt FileMaker-system med lådan ifråga och behöver inte byta till något annat.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-09-21 08:25
Ursprungligen av Taz_1999:

Det är numera möjligt att köpa till en låda, koppla in den med USB och så får Skatteverket den kontroll de vill ha och du kan bygga ihop ditt FileMaker-system med lådan ifråga och behöver inte byta till något annat.

Vart har du hittat nån den?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-21 08:11

peterwatz skriver såhär i den andra tråden du nämner Taz...

Ursprungligen av peterwatz:

Om du skaffar en kvittoskrivare t.ex. Star Kvittoskrivare så kan du koppla kassalådan till den.

Innebär det att man kan få vilket POS-system som helst att driva lådan om det driver skrivaren?

Eller är det bara att sätta sig och göra en egen FileMaker mall om man inte gillar P1 Datakassa?
Tack för tipset Torkel!

Jag vet inte hur den här lever upp till lagar eller inte, men modern och fin verkar den vara ändå: Checkout: Point of Sale for Mac (POS)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-21 18:26
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag vet inte hur den här lever upp till lagar eller inte, men modern och fin verkar den vara ändå: Checkout: Point of Sale for Mac (POS)

Det är i slutändan helst detta jag vill använda.
Jag kom på en ny grej. Kan man få FileMaker att ta emot information från t.ex. Checkout, och sedan skicka vidare till den svarta lådan?

Jag menar, bokföring kan väl inte bli mer korrekt än korrekt? Sålänge lådan tar emot informationen?

Lådan i sig har egentligen inget med bokföring att göra.

För att ett kassasystem skall bli godkänt av skatteverket ( alla kassasystem måste vara godkända från den 1/1-2010 ) skall ingen försäljning kunna ske om inte svarta lådan har svarat och sparat informationen. Det betyder att kassaasystemet måste prata direkt med kontrollenheten och få ok innan den skriver ut kvitto. Så även om det går att göra i fileMaker är det nog mycket annat som beöver ändras... Är inte helt säker dock... Har inte kollat in checkout tillräckligt än...

I de länkar jag lagt in som finns i de trådar jag länkar till.

Även om Checkout skulle gå att fungera med den nya kassalagen, så är det primära att få Sofa B.V (de som utvecklar Checkout) att försöka få ett godkännande av Skatteverket. Utan ett sådant godkännande får man ändå inte använda det...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-23 08:15

Då kommer vi till nästa sak. Man kan tydligen få 10.000:- kr i böter om man inte följer detta. Vet någon hur många gånger man kan få böter? Är det per månad, år?
Jag säger inte att man ska bryta lagen, bara av intresse.

Så många gånger de kollar/besöker dig förmodligen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-09-23 16:46

Och ju fler gånger du inte uppfyller kraven, ju oftare kommer dom och kollar.
Samma sak med personalliggaren inom restaurang också.
Dryga böter varje gång dom dyker upp om nåt inte stämmer som det skal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-24 22:39

Vet inte om den funkar enligt konstens alla regler i men ny stor version av Checkout släppt idag.

Enligt Sofa B.V. kommer Checkout inte att certifieras enligt den nya kassalagen, eftersom den bl.a.
a) kräver alltför stora anpassningar av Checkout till just Sverige
b) kräver att en omcertifiering sker för varje uppdatering av Checkout

Synd, för det är ett riktigt trevligt program...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-27 23:20

Inte allt för oväntat. Vi kan nog inte använda någonting annat än svensk mjukvara i framtiden..

1
Bevaka tråden