Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kodning av PAL-video med de-interlace?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur kodar man bäst PAL-video för visning på skärm? Bästa kombinationen av kvalitet och filstorlek som jag lyckats få är att koda till full bredd men halva höjden. Då får jag de-interlace på köpet utan att tappa upplösning i sidled. MEN, de felaktiga proportionerna gör den bökig att skala senare. Finns det något sätt att göra de-interlace på ett snyggare sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-27 13:44

Ja, interlaced video är ett ständigt huvudvärk på datorskärm….Ett par lösningar:

Enkelt och billigt
- Kör genom QuickTime Pro
- Framesize för PAL blir 384x288 (50% PAL med korrektion för pixelaspekten)

Enkelt och billigt med lite meck
- Kör genom QuickTime Pro
- Framesize för PAL blir 720x288 (tar bort varannan linje vid export)
- Öppna filen i QuickTime Player Pro och resiza till 768x576. Du får en korrekt bild som dock har förlorar 50% upplösning på höjden.

Kör du Final Cut kan du…
- Lägg på filtret "reduce interlace flicker" och välj "high"
- Exportera filen som en quicktime (720x576)
- Konvertera genom lämpligt program till lämpligt format
- Detta ger dig en förlust i upplösning och skärpa, dock.

Rel. enkla lösning som kostar en slant
- Kör video genom Cleaner, Compressor eller Compresion Master
- Dessa har alla olika former av deinterlacing. De två senare har även funktioner för framerate conversion. Det gäller här dock att du har lite koll på vad du gör.

Mecklösning som kan ge mycket bra resultat
- Kör videon genom After Effects eller Shake
- Använd en mer avancerad deinterlace plug (ex. Magic bullet för AE eller Shakes inbyggda motor)
- Skala video i ett av dessa program, gör ev. färgkorrigering/gammajustering i RGB-rymden
- Exportera en okomprimerad QuickTime
- Komprimera i Cleaner, Compressor eller Compresion Master.

Good luck

Jag har hittills kört iMovie (med lösning nummer två). Lösning ett gillar jag inte, då tappar man horisontalupplösning. Men jag kan tänka mig att koda till 720x288 och sedan koda om till 720x576. Problemet är bara att dubbla omkodningar brukar ge mer kompressionsfel.

Men jag har Final Cut och Compressor också, så jag kanske skulle ta tag i att lära mig dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-27 15:27

Du tjänar inget på att koda om en 720x288 fil till 720x576 i stort sätt. Visserligen blir skalningen lite bättre, men det är marginellt tror jag.

Tips är att köra Compressor eller dyl. program.

  • Medlem
  • 2005-12-27 16:05
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Hur kodar man bäst PAL-video för visning på skärm? Bästa kombinationen av kvalitet och filstorlek som jag lyckats få är att koda till full bredd men halva höjden. Då får jag de-interlace på köpet utan att tappa upplösning i sidled. MEN, de felaktiga proportionerna gör den bökig att skala senare. Finns det något sätt att göra de-interlace på ett snyggare sätt?

Vad kodar du ifrån?

Varför inte använda FFMpegX, den har väl också De-Interlacing? -plus att den är gratis.

Jag får signalen från Firewire, dvs det Macen kallar DV-format, från DV-kamera eller motsvarande.

Hela poängen med att koda om från 720x288 till 720x576 är att kunna skala den enkelt i QuickTime Player. Annars kan det kvitta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-28 02:05

Jo, men alltså….Om du kodar en film till 720x288 och sedan öppnar du den i QT Player Pro och skalar om den till 768x576 och bara sparar den, inte kodar om den, så blir den korrekt format för alla.

Enkelt och bra.

FFMpegX är ju ett val. Tidigare var det ett helvete att få in i datorn, men det har säkert blivit smidigare nu.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jo, men alltså….Om du kodar en film till 720x288 och sedan öppnar du den i QT Player Pro och skalar om den till 768x576 och bara sparar den, inte kodar om den, så blir den korrekt format för alla.

Enkelt och bra.

Tyvärr är det inte så. Givetvis skalar jag till 720x576 och sparar, men om jag sedan drar i hörnet eller visar i fullskärm eller så så får jag genast en "brevlåda". Vet du ett väg runt det så vore det trevligt. Det enda jag vet är att skriva en egen videouppspelare. (Det är i och för sig inte så svårt så jag får nog göra så.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-28 14:29

Aha… du menar så…

Ska vi se här….Du måste gå in under "Show Movie Properties" och välja video-kanalen och sedan välja "Visual Settings". Här kan du skriva in värden i pixlar och välja att "Preseve Aspect Ratio". Då håller den sig till den nya aspekten du satt (det funkar i vart fall omvänt för mig och jag är ganska säker på att jag spara anamorfiska PAL-filer i full bredd).

There you have your solution, tror jag, om du inte utnyttjar filmerna i program som går till originalets "settings". Men jag tror de flesta QT-apps kommer läsa filmen som det du satt den som här.

ÖVERKURS: Notera att du även kan köra upp filmen till 768x576 för att korrigera pixelaspekten TV vs dator (PAL-TV's har 7% bredare pixlar än de är höga, typ). En cirkel blir inte rund om du spelar upp filmen i 720x576, ex.

Åh, de där hemliga gömda inställningarna, de glömmer jag alltid. Hittar dem knappt! Nu grävde jag fram det i alla fall, men hittar inget som stämmer. Kanske man måste ha QT7 för att få sätta fast aspect ratio? Låter som en bra lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-28 20:12

Helt korrekt… Du måste har QuickTime 7 är jag ganska säker på, i vart fall för att ställa in inställningarna. På denna front har QT7 blivit mycket bättre + att du kan ta nytta av h.264 och bättre AAC-encoder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-23 16:01

Jag har samma problem. Jag har läst in filmer från min VHS-bandspelare till iMovie. Och det blir förskräckligt om man exporterar filmen till Quicktime (H.264).

Då man läst in filen i iMovie så är den väl i DV-format? (Rätta mig gärna om jag har fel.) Så jag exporterade den i DV-format och kryssade i tillvalsrutan att inte lagra interlace utan progressivt.

Därefter drog jag in den exporterade filen i iMovie igen och nu gick det bra att exportera till Quicktime.

Enkel lösning som fungerar utan extra program och utan Quicktime pro!

Kan någon som vet lite mer om video tala om ifall jag gör något dumt som ger sämre kvalitet än de lösningar som angavs ovan? Kan jag fortsätta med min lösning eller borde jag investera i något bättre (och varför i så fall)?

  • Medlem
  • 2009-10-14 01:53

De-interlace QT 10

Har märkt att QT 10 är usel på intelacat material.. Eller så är det hårvaruencodingen i min iMac som suger. Har en 2,6Ghz Core2Duo med Nvidia 9400

Såg redan från början interlace-linjer, men brydde mig inte så mycket.. men nu har jag börjat störa mig

Ex 1 Apple - QuickTime - HD Gallery - The Mammoth HD 2009 HD Demo/Show Reel (720P versionen)

Ex 2 Stayin’ Alive in Jo’Burg [documentary] : Movies > Documentary - Mininova (stora problem, rena zick zack ibland.. bra dokumentär f ö )

i VLC funkar det bra, synnerligen om man väljer någon av avfläta-alternativen..

Är det QT 10 eller nvidia kortet som är dåligt?
eller finns det nått bra sätt att aktivera de-interlace i QT 10?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-14 16:00

QuickTime X visar materialet precis som det ser ut så jag tycker du har helt fel i att säga programmet är uselt på interlaced material. Att det sen saknar en DE-INTERLACING FEATURE är dåligt ja, men det är en annan femma och jag tror tyvärr inte du kan få den funktionen i QTX Playern nej. Kör du QuickTime 7 playern får du nog det.

Om man använder Compressor så kan man ju deinterlejsa samtidigt som man packar om till t.ex. H264. Man slipper ett mellansteg.
När det gäller att deinterlejsa DV till DV så ser jag ingen skillnad med Compressors "avancerade" deinterlace och t.ex. gratisprogrammet JES Deinterlace's snabbalgoritm. Det ser alltid förjävligt ut. DV/PAL ser ju uselt ut på datorskärm vad man än gjort med filen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-14 17:58

Video för visning på dator eller TFT-typ av skärm ska alltid de-interlac:as. Generellt sätt gör man det som Zimmerman skriver vid encodingen men jag håller med om att en modern spelare ska ha en de-interlacer som val vid uppspelning.

Det tråkiga är att ex. DVD Player har en utmärkt de-interlacing. Jag ser dock QuickTime X som början på något nytt och kan leva med en "övergång" i 10.6.

1
Bevaka tråden