Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa bostad för första gången

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad behöver jag tänka på?

Jag har kommit till den punkt i livet då jag måste köpa mig en lägenhet för första gången, är väldigt nervös inför det, så mycket pengar som egentligen handlar om.

Vad är skillnaden på handpennig och kontantinsats?

Jag funderar på att låna via SBAB, där kan man låna upp till 95%, resten antar jag blir kontantinsats?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-10-09 00:29

Läs igenom årsredovisningen. Speciellt räntorna på lånen, soliditet och avskrivningarna. Är du "nervig"
eller ekonom gör du ett worst-case ang utgifterna och räknat ut hur det skulle drabba dig.

Kontakta ordföranden i föreningen, checka av framtida reparationer/investeringar. Ta upp "konstigheter" i årsredovisningen med honom. Fråga lite om styrelsearbetet och omsättningen av styrelsemedlemmar.

Vid lgh-visningen ska du vara frågvis, fråga om allt. Reparationer, inre fond, ålder på vitvaror etc.

Räkna på hur hög ränta du klarar av att betala. Se till att du har riktigt stora marginaler.

Har själv varit påväg att köpa bostadsrätt flera gånger, men backat ur just på grund av det här med att ta lån. Jag blir livrädd när jag inser hur mycket pengar det egentligen är man handlar med.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-18 14:56

Köpte min första bostadsrätt för drygt 2,5år sedan... visst va det rätt mycket pengar men jag hade 10% att lägga på handpenningen och lika mycket till som jag la på renovering. Sedan får man se till att man amorterar av så mycket som möjligt varje månad så att man får mindre lån på sikt. Desto mindre lån man har, desto mindre måste man ju betala i ränta, dvs ge bort varje månad.
Tror jag amorterar dubbelt så mycket som själva räntan är på varje månad just nu så om 20år har jag väll betalat av lånet

Lycka till!

Skall du köpa den ihop med någon rekommenderar jag att du bokar en tid på ...Fonus...

Låter knäppt, men de har "Familjens Jurist", de tar kanske en 1500:- för att gå igenom kontrakt, avtal etc. De är grymt bra till att bevittna dokument osv.

jag har några ggr i mitt liv gjort mkt stora affärer med hus etc och då har familjens Jurist sparat in sitt arvode många ggr om (slapp skatta bort 120 000:- t ex).
De vet också hur bodelningar, äktenskapsförord och liknande skall se ut.

Jag har ytterligare en fråga ang. köp av bostad.

Hur blir det om min mamma behöver gå in som medlåntagare och hon själv bor i hyresrätt? SBAB har sagt OK till det, men jag har för mig att man inte får äga bostadsrätt om man står på en hyresrätt?

Ursprungligen av Patrik D:

Jag har ytterligare en fråga ang. köp av bostad.

Hur blir det om min mamma behöver gå in som medlåntagare och hon själv bor i hyresrätt? SBAB har sagt OK till det, men jag har för mig att man inte får äga bostadsrätt om man står på en hyresrätt?

Hon går väl in som Borgenär? Inte som "medlåntagare" (att hon står för 50% av lånet).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-28 00:49
Ursprungligen av Patrik D:

Hur blir det om min mamma behöver gå in som medlåntagare och hon själv bor i hyresrätt? SBAB har sagt OK till det, men jag har för mig att man inte får äga bostadsrätt om man står på en hyresrätt?

Hån kan gå in som medlåntagare på lånet utan att stå som ägare till bostadsrätten.

Ursprungligen av IngoX:

Hån kan gå in som medlåntagare på lånet utan att stå som ägare till bostadsrätten.

Okej, perfekt, då ska väl allt ordna sig.

Goflorp: På SBAB kan man inte använda sig av borgensman.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-28 08:56

Sen vore det kanske smart att vilja bo där, så jag föreslår även att du tittar på lägenheten

1
Bevaka tråden