Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iPhone kontrolleras av någon annan

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ockelbo
  • 2009-10-29 10:26

Den här morgonen vaknade jag av något mycket märkligt. Min iPhone spelade upp ett Youtube-klipp av sig själv. Jag är säker på att jag inte hade tittat på den tidigare. Jag stänge av Youtube, men direkt efter det gick den in i Telefon-applikationen och ringde upp ett nummer (105). Jag fick panik och försökte stänga av, men när jag försökte ”dra” den röda knappen åt sidan avbröts det och iPhonen fortsatte. Den gick även in på mitt program Tweetie, men där slutade det. Jag tittade i historiken för Youtube och den hade tittat på ett annat klipp innan.

Kan det vara att någon kontrollerade min iPhone via Wi-Fi eller Internet? Bluetooth var inte på. Eller kan min iPhone ha fått ett slags ”virus”?

Jag kör jailbreak 3.1.2-mjukvara på en iPhone 3G.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-29 11:23

Kanske har du en VNC-server igång på telefonen ?

  • Medlem
  • Ockelbo
  • 2009-10-29 11:41

Jag återställde iPhone för inte länge sen och jag har inte installerat något sådant program efter det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-29 11:52

Jag har varit med om att min iPhone "fryst" och inte reagerat på fingerrörelser under upp till en halv minut. Därefter har den plötsligt vaknat till liv och då börjat följa alla rörelser man råkat ha gjort med följden att alla möjliga program kan råka startas och olika kommandon utföras.

Precis som om alla rörelser lagrats i någon slags pekskärmsbuffert och sedan utförts så fort operativsystemet börjat svara igen.

Det kanske är något sådant du råkat ut för?

  • Medlem
  • Ockelbo
  • 2009-10-29 12:19
Ursprungligen av marf:

Jag har varit med om att min iPhone "fryst" och inte reagerat på fingerrörelser under upp till en halv minut. Därefter har den plötsligt vaknat till liv och då börjat följa alla rörelser man råkat ha gjort med följden att alla möjliga program kan råka startas och olika kommandon utföras.

Precis som om alla rörelser lagrats i någon slags pekskärmsbuffert och sedan utförts så fort operativsystemet börjat svara igen.

Det kanske är något sådant du råkat ut för?

Jag tror inte det. Eftersom jag vaknade av det. I så fall har jag legat i sömnen och lyssnat på Erik Hassle med Hurtful (Bl.a.)

This is Halloween, this is Halloween. . .

Min iPhone har skickat mail till mig själv - från mitt eget mailkonto! Flera gånger! I mailen står alltid samma sak - en rad: "Jag vet vem du är." Klart man blir nojig...eftersom inte ens jag själv vet vem jag är.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-11-01 22:12
Ursprungligen av Zimmerman:

Min iPhone har skickat mail till mig själv - från mitt eget mailkonto! Flera gånger! I mailen står alltid samma sak - en rad: "Jag vet vem du är." Klart man blir nojig...eftersom inte ens jag själv vet vem jag är.

Vet inte om detta är ett skämt eller inte, jag har dock haft liknande problem, att den skickar tomma mail till mig själv.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-11-02 00:45
Ursprungligen av Zimmerman:

Min iPhone har skickat mail till mig själv - från mitt eget mailkonto! Flera gånger! I mailen står alltid samma sak - en rad: "Jag vet vem du är." Klart man blir nojig...eftersom inte ens jag själv vet vem jag är.

hahaha

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-02 10:29
Ursprungligen av Zimmerman:

Min iPhone har skickat mail till mig själv - från mitt eget mailkonto! Flera gånger! I mailen står alltid samma sak - en rad: "Jag vet vem du är." Klart man blir nojig...eftersom inte ens jag själv vet vem jag är.

Förr kunde man använda ett främmande konto som avsändare. Det kanske fortfarande går någonstans. Jag skickade ettt mail till en bekant med innehållet:" Ibland vet man inte själv vad man gör". Fast sedan berättade jag hur det gått till.

Om det gått till på det viset beror det inte på iphonen utan på att någon kan lura en server att ha ditt mailkonto som avsändare. Tar du ned mailet på en popserver bör du kunna se vilken mailserver det kommer från ursprungligen.

Min fråga till Oen90: Har du bytt lösenord sen du jailbreakade den?
Läste just detta: Jailbreakers that don't change their default passwords get hacked

Citat:

You jailbreak your iPhone and SSH access is opened on it. If you don't change your default root password, a hacker can log into your iPhone (or iPod touch) and gain full control very easily.

Kan ju vara värt att kolla upp.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-04 09:20

Har man jb kanske man behöver en brandvägg:

Belgium iPhone Forum - www.belgium-iphone.com • Voir le sujet - Firewall IP: le premier pare feu dédié l?iPhone!

Bilden visar hur brandväggen varnar om att kameraapplikationen snapture försöker kontakta en server. Vore bra att ha även för icke jb iphone.

Undrar hur företag och organisationer som funderar på att låta medarbetarna ha iphone som jobblur säkerställer att dessa inte jailbreakas och sedan hackas utifrån. Därmed blir opreatörslåsningen en stor säkerhetsrisk eftersom den uppmanar till jb för upplåsning.

  • Medlem
  • Ockelbo
  • 2009-11-11 22:49
Ursprungligen av Archangel:

Min fråga till Oen90: Har du bytt lösenord sen du jailbreakade den?

Jag har inte bytt lösenord efter Jailbreak. Mycket möjligt att mitt problem kan ha och göra med det där. Det blir att fixa det där i alla fall. Tack för tipset!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-12 07:46
Ursprungligen av Oen90:

Jag har inte bytt lösenord efter Jailbreak. Mycket möjligt att mitt problem kan ha och göra med det där. Det blir att fixa det där i alla fall. Tack för tipset!

Det är nog ganska smart att göra det annars är det lätt att bli hackad.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-11-12 12:22

Hur gör man för att byta lösenord då? gäller det bara 3Gs?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-12 21:49
Ursprungligen av Addox:

Hur gör man för att byta lösenord då? gäller det bara 3Gs?

change password jailbreaked iphone - Google-sökning

Nej, det gäller jailbreakad.

1
Bevaka tråden