Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

40kr för en Latte

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Beställde just en Latte på Wienerkonditoriet för att förbereda mig inför ett möte. Uppkopplad via iPhone 3Gs internetdelning

40kr för en Latte? Börjar det inte spåra ur?

Jo. Det gjorde det för länge sen. Vi nordbor är lite lustiga, istället för att utveckla och förfina vår egen kultur tar vi andras kultur och tar det jävligt seriöst.

Vi tar whiskey mer seriöst än skottar. Vi bryr oss mer om hur latten är gjord än italienare. Och nu senast ska det poppa upp fler lyxiga tapasställen än som finns i hela Spanien.

Var i England för ett par veckor sedan, £4 för en muffin på Foyles...

LCR

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-16 11:21

Köpte en stor (Venti) latte på Starbucks i Bochum, Tyskland för 3,80 Euro.

Köper man en stor Latte på Espresso House i Sverige (lite beroende på vart det ligger) så kostar den allt från 29:- (med Espresso Card) upp till runt 42:- vad jag har märkt hitils.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-16 11:51
Ursprungligen av Björnström:

Beställde just en Latte på Wienerkonditoriet för att förbereda mig inför ett möte. Uppkopplad via iPhone 3Gs internetdelning

40kr för en Latte? Börjar det inte spåra ur?

Jag kommer till Sthlm den 28/11.
Ring mig så visar jag dig Latte för 5 spänn.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Jag kommer till Sthlm den 28/11.
Ring mig så visar jag dig Latte för 5 spänn.

Yes!!

Hur smakar den ?!...

För mej är det värt några spänn extra för att den ska smaka bra,
men det sagt inte menat att dyrare är bättre, fast billigt smakar
ofta... billigt.

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-16 17:36
Ursprungligen av LCR:

Hur smakar den ?!...

För mej är det värt några spänn extra för att den ska smaka bra,
men det sagt inte menat att dyrare är bättre, fast billigt smakar
ofta... billigt.

LCR

Baristakvalitet på smaken..

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-19 18:29
Ursprungligen av LCR:

Hur smakar den ?!...

För mej är det värt några spänn extra för att den ska smaka bra,
men det sagt inte menat att dyrare är bättre, fast billigt smakar
ofta... billigt.

LCR

Var bor du? Jag kan ordna en provsmakning.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Var bor du? Jag kan ordna en provsmakning.

Står i min profil, utanför Norrtälje.

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 12:38

Jäpp, var hittar jag en latte i Stockholm C för en 5:a ?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-16 12:44

Om vi fikade mer än bara en kaffe/latte så skulle kanske just kaffepriset sjunka lite, vi betalar väl egentligen för platsen att sitta ner och ta sig en kopp och det priset styrs väl av hyran. Eller tänker jag snett här nu?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-16 13:01

Latten är kupongen/biljetten för att använda den centralt belägna kontorslokalen. 40 kr är inte så farligt i sammanhanget om man dessutom får låna det trådlösa nätverket osv. Kontantkorts-WiFi är inte heller så billigt och du får ju faktiskt en hygglig kopp kaffe på köpet.

Kaffe med mjölk är väl alla caféägares bästa mjölkko? (;)) Mjölk är billigare än kaffe men kunderna tycker man får mer för pengarna... Ungefär som is i läsken. Is är billigare än läsk men kunden tycker sig känna hur han får en mer värdefull produkt.

Sen är det ju billigt jämfört med många flygplatser. I Kina gäller att ju mindre flygplats desto dyrare kaffe. De billigare kopparna kostar 58-68 yuan vilket är ungefär lika mycket i kronor. För ett halvår sen var kronan svag vilket gav ett pris på 75 kronor för en liten kopp (visserligen nymalet) kaffe utan påtår. Huga!

Vill passa på att slå ett slag för den eminenta maskinen Nespresso!
Köpte min i förrgår (400 kr cashback 16 nov-januari nån gång).
Många förståsigpåare fnyser såklart nu, men jag måste säga att med de 16+ smaker att välja mellan måste det finnas nåt för alla. Och det är alltid samma resultat, vilket absolut inte är fallet på stan. Det är nästan rena lotteriet ibland tycker jag, man vet inte om man får en sur/bränd/god kaffe. Och då står man där - 40 kr fattigare och en överbesk jäkel i pappmugg...
Nä - testa Nespresso säger jag - i love it!
3,10 spänn för en perfekt kopp. Man kan ha en hemma och en på kontoret - och inget slabbande och slaskande med tamper och annat.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-19 18:28
Ursprungligen av sjovall:

Vill passa på att slå ett slag för den eminenta maskinen Nespresso!
Köpte min i förrgår (400 kr cashback 16 nov-januari nån gång).
Många förståsigpåare fnyser såklart nu, men jag måste säga att med de 16+ smaker att välja mellan måste det finnas nåt för alla. Och det är alltid samma resultat, vilket absolut inte är fallet på stan. Det är nästan rena lotteriet ibland tycker jag, man vet inte om man får en sur/bränd/god kaffe. Och då står man där - 40 kr fattigare och en överbesk jäkel i pappmugg...
Nä - testa Nespresso säger jag - i love it!
3,10 spänn för en perfekt kopp. Man kan ha en hemma och en på kontoret - och inget slabbande och slaskande med tamper och annat.

Jag har sålt ett antal kaffemaskiner till personer som köpt Nespresson.
Det finns flera anledningar till det.
Kaffet är godare säger dom.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Jag har sålt ett antal kaffemaskiner till personer som köpt Nespresson.
Det finns flera anledningar till det.
Kaffet är godare säger dom.

Yes!!

Eh.. okej. Då vet jag... (?)

En bra (dubbel) espresso är lätt att laga, men det är mjölken som är
svårare att fixa till till en bra latte.

Jag har druckit flertalet latte där kaffesmaken är helt ok, men mjölken
har varit förkastlig.

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-19 17:44
Ursprungligen av LCR:

En bra (dubbel) espresso är lätt att laga, men det är mjölken som är
svårare att fixa till till en bra latte.

Jag har druckit flertalet latte där kaffesmaken är helt ok, men mjölken
har varit förkastlig.

LCR

Med den maskin jag säljer är det inga problem alls. En treåring klarar det.

Yes!!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-19 15:43

Själv kör jag med Arlas Baristlamjölk till min espressomaskin hemma. Ibland får man till mjölken så att den är gott skummad mm, ibland blir det bara varm slask av den, iof något som beror på maskinen/tillbehören i sig.
Latte Art - Drycker - Produkter - Arla

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-19 20:07

Själv dricker jag helst kaffet svart och kokt. En fredagkväll gärna en kask.

Ursprungligen av MatsOlov:

Själv dricker jag helst kaffet svart och kokt. En fredagkväll gärna en kask.

(Ume-mål ON)
Jo men, är man norrlänning så...
(Ume-mål OFF)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-11-19 23:21
Ursprungligen av MatsOlov:

Själv dricker jag helst kaffet svart och kokt. En fredagkväll gärna en kask.

Trevligt att höra. Så talar en riktig karl!

Ursprungligen av Eva:

Trevligt att höra. Så talar en riktig karl!

Det vet väl alla att kaffe skall vara
hett som helvetet
svart som natta
och Starkt som fan själv...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-11-19 22:03

Resten av världen ligger utanför Norrtälje...

Ursprungligen av jahve:

Resten av världen ligger utanför Norrtälje...

Ja, var man än åker så blir det bara bättre.

Jag är född skåning, uppväxt i Norrland

LCR

  • Oregistrerad
  • 2009-11-21 00:03

Visst är det dyrt, fast det som irriterar mig nästan ännu mer är att om jag vill ha en macka på morgonen får jag betala 25 spänn för den. 50 spänn för en macka och kaffe, det kan du få en lunch för på många ställen..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-21 01:02

Jag kan tänka mig att betala 40kr för en riktigt bra latte. Tyvärr har de senaste årens "lattetrend" gjort att vilket ställe som helst skaffar en espressomaskin och säger att de har "stans bästa latte". Sen tar de 40kr för den men utbildar ingen personal i att använda maskinen.

Ett kul exempel är när man går till espresso house och beställer en latte samt en cappuccino. Det verkar inte som personalen gör någon skillnad på dem eftersom de två muggarna man får ser identiska ut - och smakar identiskt!

Ursprungligen av odelsteken:

Jag kan tänka mig att betala 40kr för en riktigt bra latte. Tyvärr har de senaste årens "lattetrend" gjort att vilket ställe som helst skaffar en espressomaskin och säger att de har "stans bästa latte". Sen tar de 40kr för den men utbildar ingen personal i att använda maskinen.

Ett kul exempel är när man går till espresso house och beställer en latte samt en cappuccino. Det verkar inte som personalen gör någon skillnad på dem eftersom de två muggarna man får ser identiska ut - och smakar identiskt!

Couldn't have said it better myself!

LCR

Vad gäller E.House så gäller det att man kollar vem som står bakom spakarna just den dagen. Det är sjukt stor skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-21 16:07
Ursprungligen av sjovall:

Vad gäller E.House så gäller det att man kollar vem som står bakom spakarna just den dagen. Det är sjukt stor skillnad.

Jo, det har jag också märkt. De har några "mästerbaristor" i bruna skjortor som åker runt och ska utbilda de övriga baristorna. De kan göra en god latte men det verkar inte som det smittar av så värst mycket på de som ska utbildas. Tyvärr.

Bevaka tråden