Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur vet jag vilket pris jag ska sätta till mina kunder?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-11-25 09:59

Jag startade för ett tag sedan ett företag (reklam-/fotobyrå). Jag har dock inte varit superaktiv och har mest gjort småjobb hit och dit - ofta till vänner och vänner till vänner och har därför varit för snäll med prislappen.

Nu har jag tagit tag i företaget och har under ganska kort tid fått flera kunder och en hel del jobb att sätta tänderna i.
Det jag tycker är svårt är att sätta priser. Tror fortfarande jag är alldeles för snäll med prislappen. Till större företag är det lättare men eftersom jag bor i en ganska liten stad (Växjö) så tar jag mig ibland an mindre företag där det är svårt att uppskatta deras betalningsförmåga.

Hade jag bott i en större stad hade det kanske varit lättare att sätta en fast timpenning som jag alltid har. Utifrån den skulle företag fått tacka ja eller nej beroende av deras betalningsförmåga. Men eftersom jag bor i en mindre stad och gärna vill göra jobb åt mindre företag också - då på bekostnad av lägre timpenning - så vill jag rådfråga om hur jag skall tänka.

Hur bedömer jag ett företags betalningsförmåga?

Det finns riktprislista på Fotografförbundets hemsida.

|| | | Svenska Fotografers Förbund || | |

/Magnus

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-11-25 10:40
Ursprungligen av Husaby:

Det finns riktprislista på Fotografförbundets hemsida.

|| | | Svenska Fotografers Förbund || | |

/Magnus

Tack så mycket - det skall jag ta en titt på!
I dagsläget är dock grafisk formgivning en betydligt större del än fotograferingen. Så fler tips på hur jag skall sätta de priserna tar jag tacksamt emot.

Förutom själva timpriset finns det mycket annat som påverkar din lönsamhet i slutändan.

Om en kund ringer i fem minuter - fakturerar du då 1/12 timme eller en påbörjad timme? Börjar du fakturera när du lämnar ditt kontor eller endast tiden då du är på plats hos kunden? Betalar kunden för alla kostnader som uppkommer i skapandet av din produkt?

För vissa kunder kanske det är smart att bygga upp en timbank där dom köper en viss mängd timmar i månaden. Rabattsatser när folk anlitar dig mycket fungerar också. Fasta priser för projekt kan vara riskfyllda om man inte definerar vad som ingår men kan också spela dig i händerna om du är snabb.

Finns mycket att fundera över - målet till en början ska nog vara att försöka fylla dina veckotimmar och helst försöka hitta längre projekt. Enstaka timmar här och där är svårt att leva på.

Ett fel som jag ser många göra är att sätta för låga priser för att attrahera kunder - men lägger ingenting på marknadsföring. Höj istället priset och se till att synas/höras/finnas - det kommer du tjäna på. Med rätt marknadsföring blir ditt företag/namn känt och då är folk beredda att betala mer också.

Det blir en god cirkel!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-11-25 11:31
Ursprungligen av Björnström:

Förutom själva timpriset finns det mycket annat som påverkar din lönsamhet i slutändan.

Om en kund ringer i fem minuter - fakturerar du då 1/12 timme eller en påbörjad timme? Börjar du fakturera när du lämnar ditt kontor eller endast tiden då du är på plats hos kunden? Betalar kunden för alla kostnader som uppkommer i skapandet av din produkt?

För vissa kunder kanske det är smart att bygga upp en timbank där dom köper en viss mängd timmar i månaden. Rabattsatser när folk anlitar dig mycket fungerar också. Fasta priser för projekt kan vara riskfyllda om man inte definerar vad som ingår men kan också spela dig i händerna om du är snabb.

Finns mycket att fundera över - målet till en början ska nog vara att försöka fylla dina veckotimmar och helst försöka hitta längre projekt. Enstaka timmar här och där är svårt att leva på.

Ett fel som jag ser många göra är att sätta för låga priser för att attrahera kunder - men lägger ingenting på marknadsföring. Höj istället priset och se till att synas/höras/finnas - det kommer du tjäna på. Med rätt marknadsföring blir ditt företag/namn känt och då är folk beredda att betala mer också.

Det blir en god cirkel!

Tilläggas bör att jag driver det här lilla företaget vid sidan om en heltidsanställning. Jag tar inte på mig mer jobb än att jag klarar av det på kvällar och helger samt att det också bör finnas lite tid för fritid På det så är jag dessutom pappa (delad vårdnad) så jag lägger extra mycket krut varannan vecka.

P.g.a. det här så känner jag inte att jag kan ta ut samma timpenning som andra eftersom jag inte kan erbjuda samma service - att vara tillgänglig på dagtid.
Visst kan jag svara på ett mail eller samtal om det kniper, men över lag så sköter jag det på kvällstid/helger vilket jag är tydlig med att informera kunden om från början.

Så mer kunder är knappast vad jag behöver (får snarare tacka nej ibland). Dock är det ju inte fel att synas ändå. Med lite mer kändisstatus så är det, som sagt, lättare att ta ut högre priser.

Faktum är att det är ju i mitt fall egentligen är ännu enklare att sätta ett timpris som jag håller fast vid. Eftersom jag inte är beroende av min inkomst från företaget så kan jag ju enkelt tacka nej till de kunder som inte har råd att anlita mig.

Vad är ett bra riktpris för en timpenning som jag kan använda?

Edit: Tack, Magnus, du han posta ditt inlägg innan jag postade Björnströms svar. Även om jag inte behöver komma upp i en månadslön så är det nog ändå ett klokt sätt att räkna ut sin timpenning på.
Fler tips och trix välkomnas dock så klart

Ändrade rubriken från "betalningsförmåga" som för mig betyder kreditvärdighet.

I ditt fall är det väl inte en fråga om hur mycket dom KAN betala utan hur mycket dom VILL betala

Jag är med Björnström. Locka inte kunder med priset. Det kommer alltid en annan leverantör som är ännu billigare.

Håll uppe timpriset, och bjud om du måste på timmar.

Ett sätt att fundera kring detta är att räkna baklänges. Snarare än vad kunden vill betala, fundera på vad du vill / behöver dra in per månad.

En arbetsmånad räknas i industriavtalet som 168 timmar.

Sedan behöver du förstås fundera över "beläggningsgrad".

Om du behöver ha in 50 000kr per månad för att klara hyran, och du räknar med en beläggningsgrad om 50% blir timpenningen 595kr.

/Magnus

Jag vet att detta är kontroversiellt men också att det kan vara svårt i början att ta ut fullt pris eller att ta ut det av alla kunder som man vill ha. Även om jag lever på företagande så ger jag vissa kunder stor rabatt för att jag gillar att ha dem som kunder av lite olika skäl.

Så man kan köra med den "prislistans priser" men ge rabatt. Inledningsvis kan man kalla den introduktionsrabatt, man kan ha småföretagarrabatt, microföretagarrabatt ... Men jag tror att det är viktigt att de vet vad tjänsten kostar även om de sedan får rabatt.

Tyvärr är jag inte i ditt fack så jag har ingen aning om timpriset.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-11-25 16:59

Låt säga att jag skall göra en banner - eller snarare en presentation i Flash. En rullande film/bildspel som skall ligga på en websida. Den har ganska många sekvenser. Nära 15 st skulle jag tro. På varje sekvens så skall det vara med ett par bilder och texter.
Säg att jag skulle lägga 8 timmar på det här. Om vi utgår ifrån Magnus post där han säger en timpenning på 595 kr. Då blir det en slutsumma på 4760 kr. Det låter billigt (?).

Ursprungligen av Hallon:

Låt säga att jag skall göra en banner - eller snarare en presentation i Flash. En rullande film/bildspel som skall ligga på en websida. Den har ganska många sekvenser. Nära 15 st skulle jag tro. På varje sekvens så skall det vara med ett par bilder och texter.
Säg att jag skulle lägga 8 timmar på det här. Om vi utgår ifrån Magnus post där han säger en timpenning på 595 kr. Då blir det en slutsumma på 4760 kr. Det låter billigt (?).

Bör man inte skilja på arbetsinsatsens (timmar) kostnader och vad arbetet (din skapelse) kostar?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-11-25 20:29

Jag försöker hålla mig till devisen att man ska ta betalt motsvarande värdet på det man producerar för kunden.

Gör jag en annons åt en kund så räknar (förhoppningsvis) kunden med att annonsen ska generera ökade intäkter till dem. Jag skulle då kunna ta betalt den ökade vinsten minus en liten slant och kunden skulle tjäna på att anlita mig.

Mycket pengar är inte samma sak som dyrt. Det är viktigt att ha klart för sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-25 22:56
Ursprungligen av Kalle W:

Jag försöker hålla mig till devisen att man ska ta betalt motsvarande värdet på det man producerar för kunden.

Gör jag en annons åt en kund så räknar (förhoppningsvis) kunden med att annonsen ska generera ökade intäkter till dem. Jag skulle då kunna ta betalt den ökade vinsten minus en liten slant och kunden skulle tjäna på att anlita mig.

Mycket pengar är inte samma sak som dyrt. Det är viktigt att ha klart för sig.

Gör jag en annons åt en kund så räknar (förhoppningsvis) kunden med att annonsen ska generera ökade intäkter till dem. Jag skulle då kunna ta betalt en liten slant av den ökade vinsten och kunden skulle tjäna på att anlita mig.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-11-29 19:38

Vi (företaget) jobbar företrädesvis med fasta priser men vi gör det utifrån ett timpris. Vi räknar helt enkelt ut vad en uppgift tar i tid att utföra och sätter sedan ett timpris och vi har tre priser:

- avtalskund, lägre pris
- normalpris för kunder utan avtal
- akut - ett timpris som gäller när vi måste släppa det vi håller på med

Det är viktigt att sätta rätta pris och ett pris där du får täckning för dina kostnader. I ett längre perspektiv är det alltid bättre att tacka nej till jobb än sälja sig för billigt. Det enda ett för lågt pris resulterar i att du lär kunderna till att tro att de kan få saker och ting nästan gratis.

1
Bevaka tråden