Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Julpynt

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-11-29 18:24

Har ni börjat julpynta där hemma? Berätta, vad har ni gjort?

Jag är lite julgalen och pyntar typ "överallt". Tyvärr hittar jag inget bra program till min Mac, förr i tiden hade jag blinkande dekorationer på skärmen men i år har jag ännu inte något. Men jag ska naturligtvis fortsätta söka!

Min fina gran är i alla fall på plats. Den drivs via USB-uttaget och växlar i färg - grönt, blått, lila, vitt och rött. Kan ni tänka er så otroligt stämningsfullt och vackert det är?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-11-29 18:29

Jag är lite dålig på att julpynta hemma men en adventsljusstake har jag ställt fram iaf. Något mer lär det inte bli.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-29 18:38

Jag är ju hedning så sådana kristna saker som adventsstake och stjärna vill jag inte ha, men min dotter har ju inte dom preferenserna så för hennes skull "står jag ut" En stjärna i hennes rum och en adventsstake i köksfönstret.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-11-29 19:15
Ursprungligen av matsolov:

så för hennes skull "står jag ut"

Bra

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-29 18:41

[Gammelmans konservativhatt på]

Det är för tidigt att julpynta! Idag börjar adventstiden. Så en adventsljustake tycker jag är fint. Advent är det en förberedelsetid inför julen, ungefär som fastan är en förberedelsetid inför påsken. Men nuförtiden skall julen börja allt tidigare och tidigare.... JAG VILL INTE SE ETT JULPYNT FÖRE JUL!!! Okej, som en liten kompromiss till dagens julkommers kan jag tänka mig att man kan börja så smått efter Lucia.

Men egentligen börjar julhögtiden 24 december. Och sedan håller den på över och förbi trettondagshelgen. Traditionellt kastar vi ut julpyntet 20:e dag knut, den 13/1. Men jag tycker det är mysigt att fortsätta in i januari. Och det är helt korrekt att fira jul ända fram till Kyndelsmässodagen (runt månadsskiftet jan/feb) men jag märker ju hur grannarna börjar snegla argt på mig när jag fortfarande har uppe julstjärnan i fönstret då.

[/Gammelmans konservativhatt av]

För övrigt lever jag mitt liv som tidsoptimist, ständigt ett steg efter. Julklappar köper jag aldrig före 23/12.

Senast redigerat 2009-11-29 19:12

Jag har julpyntat med adventsljusstakarna i fönstret, värmeljus överallt och förstås en julavatar.

Dags för julavatarer 2009

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-11-29 19:06

Förr i tiden plockade jag aldrig fram julsakerna förrän nån dag före julafton, men nu har jag kommit på att jag vill njuta av julen längre tid och börjar bära fram allt redan vid advent. Egentligen är det väl fel men . . .

Det blir som lite gladare med alla lampor och alla tomtar mm. Vet inte hur jag skulle orka med hela långa mörka vintern om inte julen fanns. Nu önskar jag bara att det kunde komma lite snö också så att det blev ljust och fint på marken. Detta mörker är hemskt!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-11-29 20:09

Adventsstjärnan sitter uppe i vardagsrumsfönstret och ljusslingan är på plats på balkongen...
Julgransbelysning inhandlades idag men vi lyckades inte hitta någon bra adventsljusstake...:(

Personligen så gillar jag inte julen, så det kommer nog att dröja innan jag pyntar...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-30 18:36

Någon ljusstake eller två har det kommit upp här. När det kommer till julpynt så har jag outsourcat det till flickvän / moder som gillar att hålla på med sådant.
Själv är jag lite som MatsOlov, och är inte så noga med sådana saker. Kan bero en hel del på att jag bor i lägenhet och trivs inte med det direkt (flyttade hit pga jobb, men har börjat kika på hus/gård att migrera till framöver), men ett hus / gård kanske gör att det känns lite mer meningsfyllt att pynta till.
Den som lever får se

Edit: Och givetvis, avataren har fått sig en liten knoppvärmare

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-11-30 23:44
Ursprungligen av Eva:

Har ni börjat julpynta där hemma? Berätta, vad har ni gjort?

Jag är lite julgalen och pyntar typ "överallt". Tyvärr hittar jag inget bra program till min Mac, förr i tiden hade jag blinkande dekorationer på skärmen men i år har jag ännu inte något. Men jag ska naturligtvis fortsätta söka!

Min fina gran är i alla fall på plats. Den drivs via USB-uttaget och växlar i färg - grönt, blått, lila, vitt och rött. Kan ni tänka er så otroligt stämningsfullt och vackert det är?

Det kanske är något sådanthär du tänker på?

http://arcticmac.home.comcast.net/~arcticmac/software/

denna liknar det som fanns till det vi körde innan OS X, och funkar skapligt.

Senast redigerat 2009-12-01 10:32
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-12-02 17:11
Ursprungligen av Hjopek:

Det kanske är något sådanthär du tänker på?

The Arctic Mac // Software

denna liknar det som fanns till det vi körde innan OS X, och funkar skapligt.

Ja, precis, helt underbart! Tusen tack Hjopek, du har räddat min jul. Nu har jag både en usb-gran och blinkande lampor på skärmen, kan det bli stiligare

1
Bevaka tråden