Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ni som reser mycket / Bonus på kreditkort?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-03 11:24

Hej Allesammans,
Tror nog att det finns endel på detta forumet som är ute och reser ganska mycket.

Jag har under 2009 varit ute och rest ganska mycket i tjänsten och har haft höga rese-räkningar. Dessa betalar jag så klart med ett kreditkort och pengarna får jag så klart tillbaka av företaget.

Har givetvis skaffat "medlemskort" hos det flygbolag jag hittils rest mest med, har även gått med i ett bonussystem för en hotell kedja.

Under 2010 kommer jag att resa dessto mer, även om kanske inte lika långa sträckor. 2 gånger per månad + utlandsuppdrag. Kommer troligen försöker sätta upp ett schema hos ett och samma bolag. "problemet" här är att det enligt dem inte går att kombinera deras "bonus"Kort med resor via avhandlade priser/avtal.

Iallafall, Vad har ni för kreditkort ? Vad för förmåner har ni knytna till dessa?
Vad är det för kostnad för dessa?

Skulle gärna se att man får typ ett bonus poäng eller liknande per krona spenderad på kortet. Då skulle jag dessutom kunna nyttja kortet till mer än vad jag gör idag.

På det kreditkort jag har idag finns inget kul alls.

Spendare under 2009 en himla massa pengar på resande och ser gärna att jag under 2010 får tillbaka mer av dessa spenderade kronor.

Ni som reser mycket allt har erfarenheter av olika kreditkort och dessa system, kan ni ge lite feedback och tips?

(Var det bara svammel eller lyckades jag förmedla min fråga?)

Det finns en hel värld av olika deals och förmåner där ute. Jag är ganska aktiv på Flyertalk.com som har 100.000+ medlemmar och som endast handlar om just detta. Maximera miles, billiga flighter, poäng och "trix".

Om du är baserad i Sverige skulle jag nog ställa en fråga i Eurobonus forumet och få svar från riktiga experter: SAS EuroBonus - FlyerTalk Forums

Själv flyger jag bara Star Alliance, lägger poängen på Eurobonus och köper biljetterna med American Express (som i sin tur konverteras till Eurobonus poäng enligt skala 10:1).

Till sist använder vi SAS Credits på bolaget som också genererar poäng.

Ursprungligen av Björnström:

köper biljetterna med American Express (som i sin tur konverteras till Eurobonus poäng enligt skala 10:1).

Bättre än Visa?

A

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-03 20:27

[provokation] Fast å andra sidan, varför ska du ha poäng för något som din arbetsgivare har betalat för? [/provokation]

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-03 22:12

Hej och tack Martin.

Ska absolut kolla in detta forum.
Är bosatt och arbetande i Norge sen ett par år tillbaka

Ursprungligen av Gunnar B:

[provokation] Fast å andra sidan, varför ska du ha poäng för något som din arbetsgivare har betalat för? [/provokation]

@Gunnar, du får absolut provocera

Varför om jag kan få poäng på pengarna jag lägger ut, skulle jag inte nyttja mig av det?
Om inte annat ökar det ju mitt intresse av att ta uppdrag i utlandet, vilket generar ännu mera pengar åt min arbetsgivare. En vinn-vinn situation ?

Dessutom är det ju jag som tar risken och sätter mig på ett flygplan och riskerar mitt liv?

Ursprungligen av Gunnar B:

[provokation] Fast å andra sidan, varför ska du ha poäng för något som din arbetsgivare har betalat för? [/provokation]

Den kommentaren förekommer ofta och svaret brukar vara "därför att jag reser under min fritid och får inte betalt för det". Den arbetsgivare som inte tillåter miles/poäng bör inte heller kräva att folk reser på helger eller kvällstid då biljetterna är billigast.

Såg just att jag har Amex Membership Rewards poäng till en NewYork-resa.
Nice...

Nja uttaget ska förmånsbeskattas om jag inte minns fel
Orkar inte leta lagtext men hittade detta när jag googlade
Förmånsskatt, skatt på förmåner, förmånsbeskattning

"Rabatter som lämnas för visad kundtrohet och som finns bl.a. inom flyg- och hotellbranschen är skattepliktiga om de utnyttjas för privat bruk. En grundläggande förutsättning för beskattning är att mottagarens arbetsgivare eller uppdragsgivare bekostat de varor eller tjänster som ger rätt till rabatten eller att förmånen av annat skäl kan anses som ett utflöde av tjänsten. Så är fallet om den anställde samlar bonuspoäng på grund av tjänsteresor som bekostas av arbetsgivaren."

Själv är jag rysligt ärlig småföretagare. Amewxpoängen går till div prenumerationer på kontoret. Flygpoäng till konferensresor och andra som inte kan faktureras kund

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-12-04 21:37

I "mitt" företag (insert international giant) så får vi faktiskt betalt för den tid som vi reser, även på helger. Det kallas restidsersättning. Men det hindrar naturligtvis inte att de flesta av våra "frequent fliers" skaffar sig bonuspoäng för sitt flygande. Tyvärr är jag själv är inte ett dugg annorlunda i detta avseende...

  • Medlem
  • 2009-12-04 22:40

Man ska egentligen förmånsbeskattas för utnyttjande av poäng man drar in när arbetsgivaren betalar. Det där lönar sig inte, varför många stora företag inte låter sina anställda utnyttja poängen utan "konfiskerar" dem i stället.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-07 23:57

En fiffig grej jag upptäckt med American Express är att uppgifterna på kontoutdraget ibland är betydligt mer fylliga än vad jag har fått från mina Visa eller MasterCard-kort.

1
Bevaka tråden