Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa tryckeriverksamhet?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått en fråga om jag kan vara intresserad av att köpa upp en mindre tryckeriverksamhet. Dem jobbar idag uteslutande med screentryck på textiler för kläder till restauranger. Men man kan ju självklart bredda inriktningen på verksamheten...

Det kliar lite i fingrarna att köpa verksamheten, utveckla dem till ett mindre fullt tryckeri som även kan göra vanligt papperstryck och erbjuda hela företags profilerings delar från kläder, brevpapper, visitkort, dekaler på bilar osv...

Har tidigare erfarenhet av just tryckeri men är lite osäker på om detta är en bransch att ge sig in på? Jag ser att jag hade gjort något väldigt bra av det men osäkerheten finns där ändå.

Vad har ni för erfarenheter av att driva denna typen av verksamhet? eller vad har ni för tankar kring det jag skriver?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-12-08 23:32

Köper du allt med en kundbas som gör att du kan leva gott utan att slita som en hund är det väl bara att köra.

Jag har pratat med en kille som driver en lokal tryckerifirma och han säger att det ger inga jättepengar i förhållande till den tid han lägger ner. Han har då även rest till något land i Asien och förhandlat pris på kläder och trycksaker direkt från tillverkaren.
Tydligen så gjorde han bra med pengar på 90-talet men idag är det näst intill omöjligt att konkurrera med alla tryckerier på internet.

Jag skulle räkna noga på detta och tänka både två och tre gånger innan jag köpte ett tryckeri.

Jag skulle nog också lägga sjukt mycket energi på att gå igenom en budget INNAN jag köpte. Använd huvudet och inte hjärtat.

Titta på vad dina framtida konkurrenter har för produktutbud, marknadsföring och priser.

Spontant låter inte tryckeribranschen som varken en högmarginalbransch eller framtidsbransch (i formen av att marknaden kommer öka drastiskt eller att produktförändring kommer ske så marginalerna går upp).

Däremot tänker jag "stora investeringar" när man snackar tryckeri.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-12-09 09:32

Exakt min tanke. Trenden för tryckta produkter ser ut att vara fallande. Jag jobbar mot lite olika tryckerier och mina kunder efterfrågar mer sällan tryckta produkter. Man distribuerar sina "trycksaker" digitalt via sina och andras hemsidor och låter användarna skriva ut det själva. Man tycker det är för dyrt att trycka helt enkelt. Så denna bransch bör ha problem och problemen bör säkerligen bara öka. Dessutom finns det tryckerier i var och varannan buske idag så konkurrensen är stenhård. Har man extremt bra priser men samtidigt extremt bra service och mycket korta leveranstider så kanske det finns en chans. Men det kommer inte vara lätt. Det är nog något av det tuffare man kan ge sig in i idag. Tror jag.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-09 10:28

Vanliga tryckta produkter kommer ju helt klart (som alla säger) minska över tiden. Jag skickar inte ut några produktblad till mina kunder längre, det är en snygg pdf istället som jag kan ändra över tiden.

DÄREMOT tror jag att profiltryck inte på överskådlig framtid kommer försvinna, snarare tvärtom. Det är ju dock min i högsta grad subjektiva uppfattning (är inte i branschen) men om jag beställer något idag så är det t-shirts, presentartiklar etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-09 11:21

Enligt vad jag fått höra så är problemet att det finns för många tryckerier i sverige/världen.

Även om det är ett mindre tryckeri i en mindre stad så tävlar du i dagens läge ändå med mastodonttryckerier.. eftersom det är så enkelt att göra saker över nätet.

Antar att det som så mycket annat i 2000-talet. Det är inte lönt att tävla mot de stora drakarna när det gäller pris. Om man ska göra allt likadant fast vara mindre och dyrare kan man lika gärna strunta i det.

Kan man hitta sin nisch/stil och ta bra betalt av de som uppskattar detta så...

Här handlar det kanske också om konfektion/modebranschen eftersom det var fråga om screentryck. Det kan väl var många designers som kan bli kunder. Lite inspiration: anumberofsmallthings

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-09 20:00
Ursprungligen av snigel1:

Antar att det som så mycket annat i 2000-talet. Det är inte lönt att tävla mot de stora drakarna när det gäller pris. Om man ska göra allt likadant fast vara mindre och dyrare kan man lika gärna strunta i det.

Styrkan sitter ju i att vara lokalt tillgänglig. Ungefär som elbutiken, klädaffären i kvarteret. Jag går dagligen förbi ett tryckeri typ "hål i väggen" nära där jag bor som kör traditionella uppdrag hela dagen. För företagare betyder ju bekvämlighet, tillgänglighet (på det sätt man själv önskar) så mycket mera än pris (t.ex.). Hade det inte varit så skulle det knapp existera lokalt företagande.

1
Bevaka tråden