Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta AB, måste inventarie vara materiell?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-10 10:05

Går i funderingar på att starta aktiebolag, och inventarier kan ju användas som aktiekapital (AB tar in pengar, köper inventarier från EF, transaktioner sker samtidigt vilket raderar behov av pengar).

Min fråga är kort och gott, måste en inventarie vara en materiell sådan? Eller kan det vara något som bara består av ettor och nollor? Dvs. säg att jag har utvecklat en digital produkt som jag kan få värderad till lämpligt belopp, kan jag använda det som kapital för aktiebolaget?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-12-10 10:34

Apportegendomar, dvs annan egendom än pengar, som tillskjuts bolaget i ersättning mot aktier kan vara immateriella. En revisor måste dock godkänna och värdera den immateriella egendomen innan den kan upptas som en tillgång i bolaget.

En immateriell tillgång du har köpt (tex ett domännamn, rättighet till en bok, musik), värderas till det pris du har betalat för det. (Kan bokas på tex konto 1090 Övriga immateriall tillgångar).

En grej du har utvecklat (design, programmering) värderas till det sk anskaffningsvärdet (lönekostnad) eller till marknadsvärdet.

Dessa tillgångar skall sedan behandlas som inventarier och därmed gäller de vanliga reglerna för avskrivningar. Om de faller i värde skall de skrivas av. Den ekonomiska livslängden anses vara fem år, om man inte kan motivera en

Du kan läsa mera här: RR 15 immateriella tillgångar - Google Search

... och även i boken "Redovisa rätt 2009" (eller tidigare år) på uppslagsordet Immateriella tillgångar.

Peth: Med "värderas av revisor" menar du väl Värderingsman?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-10 17:00

Tack så mycket för svaren!

Är det någon som vet vad som hände med avskaffandet av revisionsplikt för mindre aktiebolag? Jag hittar bara en massa information att utredningen föreslog att det skulle gälla fr.o.m. 1 juli 2009 men inget mer, så jag antar att det inte blivit av? =/

Pressmeddelande: Förslag om avskaffande av revisionsplikten för små företag leder vidare till....
SOU: Avskaffande av revisionsplikten för små företag

Men jag kan inte hitta på riksdagens webbplats att denna utredning blivit en proposition eller motion eller klubbats igenom i riksdagen? Någon som är bättre på att leta än jag?

Startsida - Riksdagen

1
Bevaka tråden