Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programmet jag är lite kär i...

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte starta en tråd om lite nördighet... (igen...tänker på tråden om räknarna)..

Jo, jag har via lite trixande fått en licens på Mathematica.
En vän på en högskola som undervisar hade en licens - som jag fick.

Just börjat pilla och gå igenom exempelfiler etc...

Konstigt nog känner jag mig helt varm i kroppen när man får rita sinuskurvor, göra deriveringar och jag känner mig väldigt intresserad av att lära mig matematik.

Efter nyår börjar såväl El- som Mattekursen i skolan, känner att det här kommer bli förbaskat roligt...

Vad får ER att "gå igång" och känna "Yes!, där satt den - och snyggt med!"

Photoshop?

ngt musikprogram? Noter?

Sådär så man känner "jösses!" och blir lite varm inombords.....

Ju, nördigare desto mer poäng!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-07 22:29

Mathematica är ett mycket trevligt program däremot har det lite irriterande buggar i gränsnittet som kan göra en vansinnig

Inte stött på dem än ...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-07 23:03

Mja ibland kan man tycka att allt ser helt rätt ut och så har man använt musen för att klicka i rätt fält och bara får en massa felmeddelande.

Använder man TAB när man matar in värdena fungerar det bra

  • Medlem
  • 2009-12-07 23:10

Script Debugger, helt klart! Plötsligt vill man automatisera allt! Automator, släng dig i väggen!
Mina senaste bedrifter finns att beskåda, beundra och benyttja (eh, benützen) här, här och här.

Ursprungligen av Baron:

Script Debugger, helt klart! Plötsligt vill man automatisera allt! Automator, släng dig i väggen!
Mina senaste bedrifter finns att beskåda, beundra och benyttja (eh, benützen) här, här och här.

Imponerande, jag VÅGAR dock inte titta för noga - så här innan stortentan.. man skulle väl gräva ner sig rejält Ens gamla hobbyprogrammerarfasoner från 80-talet som man trodde var stendöda ryckte till lite...

Så mycket man vill lära sig och så lite tid

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-07 23:44

Microsoft Word och särskilt dess synonymordlista.

Ursprungligen av jahve:

Microsoft Word och särskilt dess synonymordlista.

Är du allvarlig?

Berätta mera....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-08 09:49

Väldigt allvarlig. Jag försörjer mig på att skriva och skriver även en hel del under fritiden. Word är ett utmärkt verktyg för just detta.

Synonymordlistan är alltså den verkliga pärlan. Då och då under författandet får man en blockering där texten känns platt och ointressant eller rentav upprepande. För de mindre allvarliga fallen ger synonymordlistan nytt syre. Egentligen är det väl inte så ofta man använder något av orden som föreslås, men synonymerna öppnar nya associationsbanor så att man kan hitta fräschare formuleringar. Det tar knappt någon tid att dubbelklicka på det felande ordet, shift-F7, direkt få nya friska uppslag.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-13 13:26

Ytterligare en röst för Matlab. Det finns inget, och jag menar verkligen inget, som Matlab inte kan göra. Helt fantastiskt program! Det slår Mathematica med hästlängder

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-13 13:55
Ursprungligen av shandar:

Ytterligare en röst för Matlab. Det finns inget, och jag menar verkligen inget, som Matlab inte kan göra. Helt fantastiskt program! Det slår Mathematica med hästlängder

Det finns nog heller inget Matlab klarar som Mathematica inte klarar

EDIT: Mitt 600e inlägg.

Senast redigerat 2009-12-13 16:56

Long live MATLAB !!!

LCR

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-13 13:51

Ett tag sedan jag hade någon sådan upplevelse, men när jag jobbade med web så var det lasso.

Eftersom jag värdesätter Mathematica väldigt mycket är man såklart nyfiken - vad gör det bättre? Är det smidigare? Snyggare? Eller vad?

Ni som håller på det får gärna göra lite reklam.

Senast redigerat 2009-12-13 21:57
  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-13 19:39
Ursprungligen av Goflorp:

Eftersom jag värdesätter Marhematica väldigt mycket är man såklart nyfiken - vad gör det bättre? Är det smidigare? Snyggare? Eller vad?

Ni som håller på det får gärna göra lite reklam.

Skulle väl säga att om du håller på med matte för mattens skull så är väl Mathematica och Matlab ungefär lika, men om du använder matte för att lösa riktiga problem (matematiker löser inga problem ) så vinner Matlab utan tvekan.

De har mängder med Toolboxes som låter en jobba med allt från AIn till bildbehandling och flygsimulering, men det som jag tycker gör Matlab mest värt det är Simulink. Simulink är ungefär som Lego fast med matte, du kan bygga riktigt avancerade modeller utan att skriva en rad kod. Det finns i princip inget den inte kan simulera, oavsett om du är intresserad av ekonomi, flygsimuleringar eller biologiska processer. Ett stående skämt är väl att Matlab snart kan simulera din flickvän.

Dessutom kan du bygga riktig kod och köra den på mikroprocessorer, så du kan tex programmera en robot i Simulink och ladda upp modellen direkt på din hårdvara. Utan att skriva en rad kod. Mathematica har inget som ens liknar Simulink eller Real Time Toolbox.

Ooooch mycket mer

Håller på kan jag nog inte säga, använde det för mycket på universitetet
för att kunna använda det frivilligt nuförtiden...

LCR

Kär och kär ... men jag blir lite glad när jag öppnar Scribbles för enklare ritsaker
Lite barnsligt gulligt

Blir av någon anledning barnsligt glad av att använda WriteRoom och att skriva skript med Ruby.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-13 20:16

Nu är jag ingen expert på området...

Men Mathematicas motsvarighet till Simulink skall vara:
MathModelica: Modeling, simulation, analysis, and documentation of multi-engineering and life science systems

Jag vågar nog inte ge mig på Matlab, jag behöver mathematica för mattens egen skull, för att lära och träna algebra.
Skulle väl vara för att simulera värmesystem i fastigheter då?
Dock får jag erkänna att det tilltalar nörden i mig som skulle vara road att lära mig det enbart för lärandets skull...

Observera noga att jag inte på ngt sätt påstår att det en skulle vara bättre än det andra, nu har jag Mathematica och för en lekman som jag så är det säkert så det räcker till och blir saftigt över...

Jag fick förresten en sån där varm känsla häromdagen när jag drog ner och öppnade OmmWriter... sitta och ordbehandla till vågbrus.... underbart

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-12-14 12:13

Transmission!!
Nää jag skojar ^^ iTunes såklart!

Jag får nog hålla med om iTunes. Trots att det har sina brister så är katalogstrukturen och hanteringen av metadata perfekt för mina behov. Skulle få panik utan iTunes.

Jag känner igen mig i den där känslan man får när man börjar leka i Mathematica. Helt plötsligt känns matematik roligt igen. Tyvärr har jag aldrig kommit längre än att hastigt prova på det utan har istället blivit utsatt för Matlab som förvisso också är ett väldigt bra program. Jag skulle dock vilja slå ett slag för GNU Octave som jag har börjat använda mer och mer den senaste tiden. Det är en relativt kompetent öppen källkodsklon av Matlab.

1
Bevaka tråden