Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får ingen bild när jag kopplar min mac mini till min tv?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Har testat diverse forumtrådar och ingen verkar ha hittat någon lösning? Jag är tydligen inte ensam om detta problem heller. Macen funkar utmärkt med en annan skärm, bara inte till tvn.

Någon som vet hur man grejer det?

(Ja, vi har kontrollerat alla kablar o dylikt)

/Richard

Senast redigerat 2009-12-26 19:35

Med den knappa information du lämnar så är min tanke att du ska kolla så att teven är inställd på att visa rätt ingång. (Den lär ha ett par olika "Video In" att gå igenom, vanligtvis 5-6 stycken (SCART 1, SCART 2, HDMI 1, HDMI 2, S-Video, Composit ("Video" alltså gul kabel).
Se om du hittar var du växlar mellan dessa lägen så kanske det löser sig.

Annars får du återkomma med mer exakt info (vilka sladdar kör du, vilket hål sitter de i på dator/tv, vilket operativsystem kör du, vilken MacMini-modell kör du etc)

Ursprungligen av sjovall:

Med den knappa information du lämnar så är min tanke att du ska kolla så att teven är inställd på att visa rätt ingång. (Den lär ha ett par olika "Video In" att gå igenom, vanligtvis 5-6 stycken (SCART 1, SCART 2, HDMI 1, HDMI 2, S-Video, Composit ("Video" alltså gul kabel).
Se om du hittar var du växlar mellan dessa lägen så kanske det löser sig.

Annars får du återkomma med mer exakt info (vilka sladdar kör du, vilket hål sitter de i på dator/tv, vilket operativsystem kör du, vilken MacMini-modell kör du etc)

Hej!

Hehe, jag har varit lite knapp i infon men det är inte anslutningarna det är fel på. Testade köra min dvd spelare via samma hdmi och det fungerade utan problem.

Jag har senaste mac mini 2,26 intel dual core med invidia grafikkort. 2 gig ram. Vi kopplar macen via mini-dvi -> dvi -> hdmi -> tv.

Testade också min DVI till HDMI konverterare och den funkade bra. Det verkar inte som att macen skickar någon signal överhuvudaget, inte ens ett litet "flick" på tvn.

Tvn jag kör är en 3 år gammal sony bravia hd ready men jag kan inte förstå vad det kan ha för betydelse.

Läste något om att de kan ha att göra med att leopard vill "hämta" rätt upplösning från den monitor man ansluter till den och att det skiter sig när man pluggar in vissa tv då man kör digitalt. Testade då också att öppna bildskärmsinställningar med hjälp av min andra monitor som funkar markera en låg upplösning, för att sen byta till min tv och byta upplösning i blindo via piltagenterna men det händer inte ett smack.

Jag har testat allt känns de som

/R

Jag hade precis samma problem som dig och det löste sig i alla fall till viss del bara genom att byta adapter. Iofs kör jag via miniDisplay-porten, men beteendet var detsamma. Problemet som jag har kvar har med overscan att göra, men det är långt mycket trevligare problem än ingen bild alls.

Mitt tips är således att testa en annan adaptertyp...

Lycka till!

/Jonas

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Jag hade precis samma problem som dig och det löste sig i alla fall till viss del bara genom att byta adapter. Iofs kör jag via miniDisplay-porten, men beteendet var detsamma. Problemet som jag har kvar har med overscan att göra, men det är långt mycket trevligare problem än ingen bild alls.

Mitt tips är således att testa en annan adaptertyp...

Lycka till!

/Jonas

Det är inte möjligt (som på min Panasonic) att slå av overscan på ena hdmi-ingången? I tv'ns inställningar alltså... alternativt byta till en annan hdmi-ingång som inte har overscan.

Jag har också en 3 år gammal HD Ready Sony Bravia, så visst har det med saken att göra (för om du inte visste hur man ändrade ingångarna där så hade jag kunna hjälpa dig hitta det med EXAKT beskrivning, eller hur

Hur som helst, jag håller med jonas. Jag tycker också du har en pryl för mycket där. Jag kör 1 kabel från min Mac Mini, that's it.
Jag använder en DVI-HDMI-kabel från Kjell&Company, 149 kr. Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik
Fast det är klart, du har ju ingen DVI ut. Behövs väl nån form av adapter i alla fall alltså.

Har du alltså Apples egen Mini-DVI-till-DVI-adapter som är kopplad till en kabel med DVI i ena ändan och HDMI i andra?

Kjell har en Mini DisplayPort till HDMI-adapter för 249 kr. Kanske kan vara något att testa? Kjell är alltid snälla på att köpa hem och testa och få lämna i retur om den inte funkar som man vill.

Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

problemet löst! det va min dvi till hdmi adapter som inte ville sig när vi hade en midi divi till dvi adapter imellan!

Löste problemet genom att köpa en dvi - hdmi sladd

1
Bevaka tråden