Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Käre gud för Linux

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Just nu kör jag Linux - hej och hå.

Ett par år sedan man provade det....

Det är en konstig upplevelse rent grafiskt faktiskt.

Jag har Fönster och menyer som är ENORMA, ramar på fönster som tar upp alldeles för mkt plats. Firefox (tog 20 min begripa att man skulle hämta den via ngn inbyggd hämtare)
vad jag än väljer för inställning i Teman - som desutom är så rörigt att man vet inte vad så stämmer det dåligt. Få saker är snyggt, det mesta är gräsligt fult.
Jag letade i 15 min efter var man justerade skärmens upplösning - det finns säkert 4-5 olika program som justerar vad som skall visas med vilken fönsterhanterare.

Alla dialogrutor innehåller 10 grejer för mkt, det är nästan så man kan justera typsnittet i rutan som man skall trycka OK på...

De flesta dialogrutor innehåller kosmetiska fel av typen avhugget...

Inställningsrutor konfronterar en med vilken Bluetooth-hanterare man vill ha? Det skiter väl jag i, finns det en som fungerar?

Typsnittet jag skriver i ser knepigt ut, gud vet vad det är. Alla andra typsnitt ser lite hemmahuggna ut. Det verkar supporta Svenska Tecken iaf.

Jag har lyckats installera Firefox, men varje gång jag skal starta det så måste jag åka iväg ner i ngn SART-meny, tre nivåer ner igenom.

men, det är gratis, jag skall ge det en chans.

Men, får jag inte ordning på att alla program ser helt sjukt upppumpade ut med 18 punkter i menyer etc så åker det här åt helvete.

Nån mer som provat Linux på sistone (Ubuntu 9.10)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-18 23:51

Linux är bra som OS på servers och som plockpåse för Apple. Allt snack om att Linux är redo för hemanvändaren är enligt mig skitsnack.

Din bild, det ser vidrigt ut. Men visst kan man snygga till det mer. Frågan är om man kan hitta hur som hemmaanvändare.

Ursprungligen av acke:

Linux är bra som OS på servers och som plockpåse för Apple. Allt snack om att Linux är redo för hemanvändaren är enligt mig skitsnack.

Jo, men jag känner ändå att jag vill kunna komma med first hand info - inte med ngt som andra säger. Jag vill köra i berget här, pella lite och bröta.

Jag har löst problemet med elefantstorlek på vissa grejer.

Däremot är det fortf problem med vart saker hamnar, att jag har 7 olika Webläsare, 12 inställningspaneler som gör samma sak och avhuggna rutor som frågar mig riktigt spejsade frågor.

Finns det inget skal man kan lägg auppe på det här som filtrerar bort tekno-lingot.

Fan, jag får snart skägg ...

Kul att du använder Linux, prova gärna lite olika fönsterhanterare och skrivbordsmiljöer så hittar du säkert någon du trivs med. Gnome, KDE och XFCE är några av de mest populära där Gnome nog är den som satsat mest på att bygga en användarvänlig miljö snarare än spexiga funktioner som verkar vara målet hos KDE. Är det KDE du kör? Det ser nästan ut så på bilden. Allt är kanske inte alltid perfekt, men går oftast att ställa in som man vill ha det. Med OS X i jämförelse går det knappt att ändra på något utan att ta till en slägga.

Jag använder Linux dagligen sedan flera år tillbaka, börjar kännas som mer och mer än vad jag använder OS X. Mycket handlar om vana. Har man kört Mac sedan Jesus gick i kortbyxor kan det ta ett tag, men sedan man fått allt på plats är det hur naturligt som helst.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-19 00:32

Har testat Linux, både att själv installera och att använda det i jobbet. Gillar det inte, för mycket meckande och för lite resultat.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-19 01:20

Kör Ubuntu 9.10 på jobbdatan (Dell E4300, bara att installera och köra), samt Ubunut 8.10 LAMP (funderar på att testa jeOS) på servern hemma. På den officiella linuxboxen (som just nu saknar lite disk mm) är/skall det vara Gentoo som rullar på.

Gällande skrivbordshanterare mm (Gnome,KDE mm) så är min favorit E17 (Enlightenment - Beauty at your fingertips).

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-19 03:28

Varje gång jag använder Linux får jag kramp. Inget fungerar som det ska. Allt är komplicerat och inget program är sig likt vad gäller gui och snabbkommandon. Då är t o m Windows bättre. Fast inget slår MacOS X. MacOS X är ljusår före Windows och Linux.

//Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-19 03:49

Linux är smärtsamt. Ibland fiffigt, men mest smärtsamt. Urk.

Man märker det när den mesta tiden framför datorn går åt till att få saker att fungera istället för att få saker gjorda. Det är inte särskilt konstigt att nästan alla linuxrecensioner mest handlar om installationsproceduren.

Jag kör sedan ett par år, i rent testsyft mestadels, Ubuntu och jag får nog säga att allt varit oerhört smärtfritt. Visst har det en bit kvar till Windows och Mac OS användarvänlighet, men såååå bedrövligt tycker jag nog inte att det är.

Hade det inte varit för att jag tjänar mitt levebröd som konsult för grafisk bransch och därtill älskar Adobe-programmen, och Microsoft Office, FileMaker m.fl. program, så hade jag nog kunnat köra Linux.

Men varför ska jag?

Jag har nog haft tur då alla program jag använder finns till Linux, kom ursprungligen från Linux eller har bättre motsvarigheter på Linux.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Hade det inte varit för att jag tjänar mitt levebröd som konsult för grafisk bransch och därtill älskar Adobe-programmen, och Microsoft Office, FileMaker m.fl. program, så hade jag nog kunnat köra Linux.

Om man är så pass låst till en eller flera tillverkare som den grafiska branchen verkar vara så ska man naturligtvis inte köra Linux, inte helt och hållet åtminstone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-19 09:51
Ursprungligen av Goflorp:

...Firefox (tog 20 min begripa att man skulle hämta den via ngn inbyggd hämtare)...

...Nån mer som provat Linux på sistone (Ubuntu 9.10)...

Jag kör Linux/Ubuntu, dels på jobbet och dels i en VMWare-maskin på Macen. Jag jobbar med programmering.

Jag bytte från Linux till OS X som min huvudmaskin för Mail, surf, etc för 4-5 år sedan eftersom OS X är mycket snyggare och behöver konfigureras så mycket. mindre meck. Och dessutom innehåller OS X en ganska komplett UNIX-miljö. Men jag går fortfarande ofta in i Linux för att kolla att de program jag gör fungerar bra. På system-programmerings-nivå har Linux en del features som OS X saknar...

Jag har inte haft dina problem med felaktig fontstorlek med Ubuntu (däremot i Emacs under Fedora). Och jag har inte brytt mig om teman. Jag tycker default fungerar bra.

Om man kommer från Mac eller Windows så kan det vara bra att veta att man på Linux lättast installerar program genom att använda just den inbyggda "hämtaren" och att man inte försöker sig på att ladda hem programmen själv. Det hela liknar app store på iPhone. Gå in i hämtaren, sök genom alla program, klicka på dem så installeras de.

Jag skulle nog också rekommendera att köra systemet på engelska i stället för svenska. Den svenska översättningen verkar vara gjord av en data-nisse. OS X kör jag på svenska dock.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-19 19:49
Ursprungligen av pesc:

JPå system-programmerings-nivå har Linux en del features som OS X saknar...

Intressant iaktagelse. Skulle du vilja utveckla dig lite mer? I övrigt är jag av samma åsikt som du. Kört *NIX sedan 1980 kallt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-19 16:10

Det är inget fel på Linux, men de populära GUI som jag hittills har sett är hemska. Gjorda till 100 % ur en teknikers perspektiv. Allt, allt, precis allt går att ställa in - det är ju mycket bättre än det "låsta" Mac OS X? Nej, det är förbannat onödigt och förvirrande. Vilken funktion man än tittar på, verkar den alltid vara gjord främst för att man ska sitta och ställa in den - inte för att sedan faktiskt använda den.

För mycket information, för mycket text, för mycket ... dålig smak. Det finns en anledning till att Apple har dolt massor av inställningar som finns i OS X, såsom att kunna ha pilarna i rullisten både uppe och nere, placera Dock under menyraden, välja exakt vilka saker som ska animeras och hur snabbt, möjlighet att avsluta Finder, mm. Det blir för oöverskådligt och tekniskt och det finns ingen mening med det för de allra flesta.

Gränssnitten är dessutom i stort sett kopior av Windows. Samma upplägg med hur fönster och program förhåller sig till varandra, samma tänk med hur menyer och knappar fungerar, etc. Hemska kopior av Microsofts kopior av redan från början mycket opassande typsnitt (tänker främst på den där Verdana-kopian som genomsyrar de flesta Linux-gränssnitt). Allt till synes med syftet att Windows-användare ska känna sig hemma och kunna säga att Linux går att använda som vanlig användare lika väl som Win. Som vi alla vet är Windows en hemsk upplevelse när det gäller användarvänlighet, så en dålig kopia av Windows gränssnitt fast med ännu fler krångliga inställningar - är det bättre?

Det går inte att komma undan med den klassiska repliken att man ju kan ställa in allt som man vill ha det om man inte gillar utseendet nu. Hade gränssnittet gjorts med någon som helst smak från början, hade man inte behövt ställa in något. Man ska inte behöva sitta och hålla på med det.

Apple är verkligen inte tekniskt bäst i alla sammanhang, men jag måste tyvärr säga att oavsett vilken kategori av elektronik vi pratar om (mobiler, datorer, TV-prylar, MP3-spelare) är Apple oftast de enda som lyckas göra ett något sånär användbart och genomtänkt GUI. Vilket är konstigt, för det är inte omöjligt att göra bättre än så. Titta på t.ex. BeOS. De kopierade varken Windows eller Mac OS, utan tänkte nytt och fräscht och hittade på något som stod för sig självt och var riktigt bra. De lade bara till t.ex. möjligheten för Mac-användare att använda samma kortkommandon som de var vana vid, men de behövde inte kopiera Mac OS och placera alla rutor på exakt samma ställen och i liknande färger, för systemet var så enkelt att man ändå förstod det.

Som jag ser det hade det bästa varit om man skippade alla skrattretande försök att göra Linux-gränssnitten användarvänliga. Det är misslyckat från början. Skapa i stället det ultimata smarta, snabba, minimalistiska och anpassningsbara gränssnittet för tekniker!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-19 16:42
Ursprungligen av Rajje:

Text

Bra skrivet!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-19 19:54
Ursprungligen av Rajje:

Det är inget fel på Linux...

Precis så. Man tänkte rätt första steget och redan precis innan det andra som blev det fel. Darn! Men det är intressant att inte fler utvecklare Internet över (jfr världen över) har initierat ett tredje GUI (om vi nu hårt(!) räknar Gnome och KDE som de enda existerande). Jag håller ocks med Rajje om att mer är inte bättre - och i synnerhet ju i Linux-fallet med desktop.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-27 19:17
Ursprungligen av Rajje:

Text

Otroligt bra skrivet !
Jag skickar det till mina arbetskamrater !

Ner med Linux och Windows !

(men Linux kan leva kvar som Server dator)

Hmm.. återstår VAD SKALL JAG GÖRA ?

... Photoshop finns ju inte, inte Elements heller. Skall finnas ngt som heter GIMP...
... Lightroom, jag hittar ngn Camera Importer men...
... Jag nehöver INTE sätta upp en Mailserver
... Jag behöver inte en Webserver heller

... Surfa, hmm, Firefox i Macen är snyggare, Safari finns ju med...
... Mathematica skall det finnas ngn "kopia" av, men vet inte ens vad den heter
... iMovie 06 och 09, vad skall jag redigera mina filmer i?
... mail, ... nä orka...
... Bränna CD/DVD går ju, men jag har ju inte bränt nåt ändå det sista...
... ngn PIM-variant-grej finns, som tydligen vill ha mig upptecknad på ngn servertjänst.
Det borde väl ta en dag då att flytta allt från Macen/Google
... Office-paket? Tror inte det, det får bli ngt neoOffice. Kan ju vara värt prova.

Finns det ngn

- iChatklient med video som funkar till mina övriga Mac-vänner?
- Spotifyklient ?
- Second Lifeklient?

Mina två favoriter i Fotosvängen har jag heller ingen aning om de finns...
Autopano Giga, för att bygga panoraman automagiskt och CubicConverter för att göra dem till QTVR-panoraman.

Ursprungligen av Goflorp:

... Mathematica skall det finnas ngn "kopia" av, men vet inte ens vad den heter

Det finns ett liknande program som heter wxMaxima, en grafisk front till Maxima. Jag har ingen större erfarenhet av det utan brukar använda GNU Octave som fungerar lite annorlunda.

Ett alternativ är ju annars att köpa en Mathematica-licens. Det finns till Linux.

Ursprungligen av Goflorp:

... iMovie 06 och 09, vad skall jag redigera mina filmer i?

Det finns ett par stycken. Kino och PiTiVi till exempel.

Ursprungligen av Goflorp:

... Office-paket? Tror inte det, det får bli ngt neoOffice. Kan ju vara värt prova.

OpenOffice brukar vara förinstallerat med Ubuntu om man inte installerar från alternateskivan.

Ursprungligen av Goflorp:

- iChatklient med video som funkar till mina övriga Mac-vänner?

Det här blir lite av en chansning då jag inte håller på med video-im men Pidgin är annars en bra klient som är baserad på samma grund som Adium.

Ursprungligen av Goflorp:

- Spotifyklient ?

Den officiella klienten fungerar bra med Wine, finns instruktioner hos Spotify för hur du gör.

Ursprungligen av Goflorp:

- Second Lifeklient?

Den officiella klienten finns i Linux-version.

Senast redigerat 2009-12-19 21:21

Jag mellanlandade ett tag, typ 6 år eller så, i Linux när jag övergav Windows. Körde endast Linux dag ut och dag in, och jag längtar absolut inte tillbaka!

Och då menar jag att jag inte längtar tillbaka till Linux på skrivbordet. På servrar är det helt fantastiskt. Har Linux på 3 servrar hemma nu, men skulle aldrig drömma om att köra det på laptopen. Det skulle krävas något extraordinärt, typ att användarvänligheten hamnar i fokus. Men det kommer inte att hända eftersom Linux kommer att fortsätta utvecklas av tekniker för tekniker.

Men jag skulle inte vilja göra mina Linux-år ogjorda; jag lärde mig ohyggligt mycket under mina år med Slackware och Debian.

Redan tröttnat. Det är rörigt, fult och inkonsekvent i precis allt.
Skulle vara tvungen lägga två veckor eller något bara för att få ihop ett fungerande system.

orka.

Den där är bara rolig om man inte vet vad Linux är. Det är en kärna och inte ett vanligt operativsystem, lika spännande som att vi skulle gå omkring och säga att våra Macar kör XNU. Att flera olika operativsystem delar samma kärna är bara praktiskt och gör det enklare att dela program.

Ursprungligen av Marcus K:

Den där är bara rolig om man inte vet vad Linux är. Det är en kärna och inte ett vanligt operativsystem, lika spännande som att vi skulle gå omkring och säga att våra Macar kör XNU. Att flera olika operativsystem delar samma kärna är bara praktiskt och gör det enklare att dela program.

Jag vet vad Linux är och tycker den ät rolig iaf.
Linux finns i 2000 varianter, större delen av dem är ihopknåpade av ett gäng med folk som inte har vare sig smak eller designutbilning.
Jag tycker att det helt enkelt inte blir bra nog.

Rajje, nedan slår huvet på spiken.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-28 10:08

Jag tycker den här bilden förklarar linux rätt bra.

http://www.talisman.org/~erlkonig/humour/Technical/microsoft-ad-vs-linux.jpg

//Rob

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-28 12:52

För ett år sedan så testade jag lite olika linux-distributioner. Jag började med Ubuntu, sedan Kubuntu(med KDE istället för Gnome), sedan openSUSE och sist Fedora. Jag föredrog Fedora eftersom den kändes mest "färdig". Exempelvis så var den svenska översättningen helt komplett och det behövdes inte en massa knepiga drivrutiner för grafikkort m m. Att installera drivrutiner i Linux kan ibland vara rätt knepigt.

Det är ganska enkelt att ta hem nya distributioner. Jag tog hem mina med hjälp av Macen och brände s k live-CD:s innan jag installerade dem. Tyvärr så kan man inte installera ovanpå en gammal distribution om det inte är från samma källa t ex en nyare Fedora-version ovanpå en gammal Fedora går bra. Därför så kan det vara lämpligt att partitionera disken först om man har tänkt att ha mer än en distribution på datorn samtidigt.

Men visst saknar man en del program. Jag har själv svårt att leva utan iTunes så för mig kan inte Linux ersätta Macen. Men om man har tröttnat på Windows och vill ha något som känns modernare, billigare och säkrare så tycker jag att man absolut kan ge Linux en chans. Som webbläsare så finns ju firefox och som office-paket OpenOffice.org.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-28 13:09

Kul att så många delar mina åsikter här.
Ofta brukar Linux annars betraktas som helt ... oantastligt på något sätt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-28 14:53
Ursprungligen av Rajje:

Kul att så många delar mina åsikter här.
Ofta brukar Linux annars betraktas som helt ... oantastligt på något sätt.

Jag håller inte med alls. Det finns så många gamla fördomar om Linux.

Det finns olika distributioner för olika användare. Allt från det minimalistiska debian som passar för tekniker (och servrar) till de riktigt snygga och användbara distributionerna med KDE eller Gnome-gränssnitt. Lägger man bara ner lite tid så kan nog alla hitta sin favorit.

Självklart så är inte besluten över utvecklingen lika hårt hållen som på Apple, där Steve Jobs alltid har sista ordet om allting, men det är förvånansvärt hur bra flera distributioner är t ex Ubuntu/Kubuntu, openSuse och Fedora. Här finns det riktiga företag, som Canonical, Red Hat och Novell, bakom som stöttar programmerarna och styr upp utvecklingen mot en enhetlig miljö. Exempelvis så är det nya KDE-gränssnittet riktigt snyggt. Och man behöver inte använda Verdana om man inte vill.

Ursprungligen av Macus:

Jag håller inte med alls. Det finns så många gamla fördomar om Linux.

Det finns olika distributioner för olika användare. Allt från det minimalistiska debian som passar för tekniker (och servrar) till de riktigt snygga och användbara distributionerna med KDE eller Gnome-gränssnitt. Lägger man bara ner lite tid så kan nog alla hitta sin favorit.

Självklart så är inte besluten över utvecklingen lika hårt hållen som på Apple, där Steve Jobs alltid har sista ordet om allting, men det är förvånansvärt hur bra flera distributioner är t ex Ubuntu/Kubuntu, openSuse och Fedora. Här finns det riktiga företag, som Canonical, Red Hat och Novell, bakom som stöttar programmerarna och styr upp utvecklingen mot en enhetlig miljö. Exempelvis så är det nya KDE-gränssnittet riktigt snyggt. Och man behöver inte använda Verdana om man inte vill.

Jamen, det är ju det som är problemet tycker jag.
Att det finns 1000 olika. Då skall jag ju ha en tam linuxmupp och rådfråga om allt, för allt finns i sju-sjuttio olika varianter.

Jag har tidigare i mitt liv haft ett par Windowsmuppar - jag vill ju inte ha den sortens kanelbullekonsulting igen

Det blir så jävla mycket man skall känna till, veta, kunna och så jävla massa teknikmumbowumbo hela tiden...redigera film i "Kino och PiTiVi".
Ja det är ju bara gräva ner sig, stänga in sig med tre årgångar då av diverse Linux/Unix-tidskrifter.
Beklagar men jag kan inte uppbringa den tid som skulle behövas.
Har familj, studerar på fulltid och datorer är inte (längre) ett primärintresse.
"Nya KDE riktigt snyggt", det som jag körde på Ubuntu kapade meningar mitt i tecken, radbröt fel och var taggigt och jävligt. OS/2 var ju snyggare.....

Jag tänker provköra om ngt år eller två igen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-28 15:32
Ursprungligen av Rajje:

Kul att så många delar mina åsikter här.
Ofta brukar Linux annars betraktas som helt ... oantastligt på något sätt.

Jag håller med, ser några av mina vänner sitta med linux och trixa, men så fort dom verkligen skall göra något kommer alltid windows fram. Oftast pga att program saknas men även att något gott knas vid någon installation så att dom måste göra om allt. Själv har man ju Mac och ytterst sällan några problem, har faktiskt inte haft något systemstrul sedan... ja, jag kommer faktiskt inte ihåg, sååå länge sedan är det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-28 23:13

Ubuntu använder fönsterhanteraren Gnome som mer liknar Windows XP.
Kubuntu däremot använder KDE som mer liknar Mac OS X aqua eller Windows 7.

Vilket man väljer är dels frågan om tycke eller smak och dels en fråga om hur kraftfullt grafikkort man har i PC:n. KDE:s effekter med genomskinliga fönster o s v kräver lite mer.

Väljer man KDE så kan man även titta på openSUSE och Fedora. openSUSE är nog den mest kompletta distributionen just nu. Fedora är mer gjort efter pricipen Less is more. Jag fastnade som sagt för Fedora. Men nu var det länge sedan jag hade igång den datorn. Hårddisken har nämligen rasat. Det är inte Linux fel.

Fedora är för övrigt den distribution som Linus Thorvald själv använder. Han jobbar med utvecklingen av Linux-kärnan.

1
Bevaka tråden