Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft=USA?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-08 00:31

Vilket inte är någon bra rubrik, jag vet.
Men

Alltså

Jobs sa att "The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way"

Jag menar att det inte bara gäller Microsoft, det gäller tyvärr amerikaner i stort.

Den som inte tror mig kan kolla in det här huset:
Sierra Lodge, Estate of the Day

Titta noga på varje bild, studera detaljerna och kom sen och säg att jag inte har rätt...

  • Medlem
  • 2010-01-08 00:53

Ja, men... Ska se om jag får ihop det här, vi hade just en diskussion om den västerländska civiliationen och problemet med att vi tror oss vara utom all misstanke. Jag har svårt att komma på något företag som har uppenbar smak, men så har jag också en rätt udda uppfattning om vad som är rimligt.

Och nästan allting som vi räknar till "vår kultur" är ett hopkok av anglosaxisk-germanska påhitt från de senaste två hundra åren.

De allra flesta av oss söker allra oftast en snabb lösning som är "tillräckligt bra".

Det händer sällan att vi vägrar nöja oss med vad som är tänkbart inom hittillsvarande ramar. Bland annat eftersom det är så oerhört svårt att föreställa sig något bortom våra samlade erfarenheter. Som domineras av TV 4, Bonnierkoncernen och familjen Wahlgren.

Apple gör egentligen inga utomjordiskt vrickade trolleritrick, de bara tänker: "Hur skulle det vara om allt inte redan såg ut och fungerade som det gör?" För variationerna är små och sällsynta.

Det där huset var inte direkt nordiskt ljus 00-talsfunkis, men frågan om det var smaklöst försvinner bakom min stumma beundran inför den vanvettiga ihärdighet som skapat ett timmermonster utan ursprung, utan rimlighet, svårstädat och helt befriat från sinne för proportioner.

Kort sagt; du har rätt, men är det viktigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 01:02

Roligt tanke. Jag tänkte lite på det när jag såg ett program idag om MS och hur det osade USA. Sedan tänkte jag på Apple som mer känns som europa eller åtminstone inte så mycket USA.
Med det sagt så ska jag säga att jag älskar USA och landets storhet (mest yta) och komplexitet (även om USA rymmer MS så finns där även Apple).

Oj! Vad mysigt. Och "gated community" och allt.
Men jag såg inga vapen?
Och pingisbordet ser lite malplacerat ut, eller hur?

  • Medlem
  • 2010-01-08 01:12

USA: "I never had an answer. I guess that's why I'm working at Initech."

Jag gillar speciellt de vackert dekorerade handfaten.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-01-08 08:06

Mmm...jag fastnade för dem jag med...:)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-08 12:25

Såg väl ut som vilken jaktstuga som helst, bara ggr 100. Jaktstugor är ju inte direkt kända för god smak.

  • Medlem
  • 2010-01-08 12:29

Bäst var den trötte skogshuggaren vid inomhuspoolen (eller bubbelbadet?) !

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-08 13:09

Undrar hur mycket av det som ser ut som trä som är gjort av plast.

Ursprungligen av Konrad:

Undrar hur mycket av det som ser ut som trä som är gjort av plast.

Inget. Det är timmer från de sista träden av sitt slag, i kronorna häckade sällsynta fåglar, i stammarna kröp larverna av en utdöd vedbock, skogshuggarna drack blaskig inhemsk öl, kastade burkarna i naturen och deras motorsågar gick på mineraloljeblandad bensin – f.ö. står de fortfarande på tomgång i väntan på att nya träd ska växa upp, bensinen är ju, och ska vara, så billig. En konstitutionell rättighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 14:35

Fast Apple kan göra jävligt cheezy grejer med, kolla bara alla mallar i pages och keynote.
Det är lite konstigt eftersom allt annat är så otroligt snyggt....

/Tangen

Kruxet med det mesta som görs i USA och som ingår i amerikansk kultur/stil/etc är väl rotlösheten, de är en nation inte ens 250 år gammal. Det finns ingenting som är riktigt gammalt.

De hittar på sitt eget, och då färgas det alltid av landets egna myter; typ större är bättre, träimitation, tonade glasögon, hiskeligt fula saker i plast, sofföverdrag, hus byggda i paper maché, svulstiga bilar ...

Ibland glimmar det till; Apple, Leathermanknivar, osv ... men ofta är det rent hideous ...

(Interiören i lastbilar - som jag jobbat med, i USA byggs det instrumentpaneler där man lyfter i fyra fyrkantiga lådor byggda i trä.

Ser man "how things made" på Discovery ser man ofta att amerikansk design ofta handlar om att fila till en tillverkningslinje, inte en kundorienterad design. Räta plåtar,popnitat ihop, en motor, en rem. halvtum, bonk bonk, titta en tvättmaskin...

Personligen har jag svårt för svepande uttalanden där man tycker att USA är si eller amerikanskt är så. USA är nog det mest varierade landet i hela världen med de mest olika människorna, literatur, tv, film osv. Bara för att vissa av oss bara ser en del innebär det inte att det är allt som finns. Jag upplever samma sak med mina engelska rötter där folk anser sej veta allt om England för att de gjort en helgresa till London eller sett Little Britain på TV. Som jag sagt förut så gillar jag böcker och jag har massor av böcker av amerikanska författare som går emot alla de svenska populistiska uppfattningar om "den" amerikanska kulturen (för det finns väl bara en, eller?) till skillnad från den otroligt breda varierande kulturen i Sverige. Detta är egentligen bara en sidokommentar och inte ett direkt inlägg i debatten, för att gör jag det skulle detta inlägg bli betydligt längre...

LCR

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-09 19:00

Åfasen, sedär. Jag har ju bott i Sheffield ett halvår och varit tillsammans med en Engelska i 4 år (det verkar dock inte vara så längre ) så jag tycker mig ha kolla på England. Min uppfattning är väl att kanske den Engelska smaken inte är som den Svenska, men så illa som USA är det inte

  • Medlem
  • 2010-01-09 20:18

Dennis Farina: "Yes, London. You know: fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary fucking Poppins... London."

Men allvarligt, är det inte lustigt hur vi förknippar en kultur med en enda sorts uttryck? Det är som i Star Wars, varje planet är bara en stad med ett klimat och en sorts hus.

1
Bevaka tråden