Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varumärke och logotype - hur har ni skyddat?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-26 06:54

Hej!

Tänkte höre lite hur andra företagare har gjort med sina logotyper och varumärken.

Själv har jag precis fått min företagslogo färdig, så nu gäller det att skydda den.

Jag har kollat på PRV och det verkar inte vara speciellt dyrt eller krångligt att registrera i Sverige. Men hur skall man göra med resten av världen?

Jag antar att logotypen är skyddad enligt Copyright lagen, men att namnet inte är skyddat i just det landet. (Och kan därför användas av någon annan)

Hur har ni andra gjort? Hur mycket ska man oroa sig? Ska man lägga pengarna på annat?

Mvh,
Bylund

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-26 09:33

Om du ska lägga pengar på liknande registreringar, så måste det finnas en anledning.

Svara på:

1. Kommer jag att göra internationella affärer?
2. Har jag en .com adress som är mitt företagsnamn?
3. Är jag beredd på att det tar tid OCH kostar pengar att registrera WWide?
4. Kommer mitt varumärke vara en del av min produktstrategi (är jag tillverkare)

Det finns olika former av skydd, dels finns själva företagsnamnet, din svenska registrering gäller i dina klasser i Sverige och Europa.

Dels varumärkesregistrering, som är en mer omfattande process

sen finns även mönsterskydd av din logotyp, så att ingen har rätt att kopiera/efterlikna din logga.

Kolla lite på prv och bolagsverket, dom har rätt så utförliga guider - testa även att ringa dom, man kan få förhandsbesked via mail på ditt varumärke.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-27 12:14

Hej!

För att svara "mig själv" på frågorna:

1. Ja det är förhoppningen.
2. Ja det har jag.
3. Undviker det helst.
4. Ja varumärket kommet finnas på detaljer och vara en del i marknadsföringen. (Jag tillverkar)

Det jag vill göra är skydda logotypen (mönsterskydd) men även varumärket (delvis skyddat genom företagsnamnet).

Det jag är lite nyfken på är hur andra har gjort? Är det något man behöver bekymra sig över inför företagsstart.

Namnet kommer skyddas genom företagsnamnet i Sverige. Och jag antar att enligt Copyright lagen är min Logotype skyddad från att bli kopierad. Så har jag förstått det iaf enligt PRV.

Mvh,
Bylund

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-02 07:05

Om det finns någon annan som är intresserad kan jag tipsa om att det finns något som heter gemenskapsvarumärke. Detta ger ett varumärkesskydd inom den europeiska unionen. Priset verkar enbart ligga på 900€.

Nackdelen verkar vara att det tar cirka dubbelt så lång tid innan registreringen är avklarad.

1
Bevaka tråden