Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pris på illustrationer

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gnesta
  • 2010-02-05 10:01

Hej!
Jag har fått i uppdrag att göra 10 illustrationer. Alla tio skall sedan pryda en affisch, varje bild beskriver ett förlopp i en maskin inom läkemedelsindustrin.
Hur skulle ni ta betalt?
För varje illustration eller för hela affischen?
Om nu företaget vill använda bilderna i andra media som de producerar skall man då
tänka som man gör med foton (man tar betalt för hur många gånger bilden exponeras).

Hoppas på hjälp med prissättningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-05 10:03

Ta betalt för den tiden det tar att göra dom, mellan 600 och 1200 per timme.
punkt slut.

Det finns enhetspriser tex på rithuset, men då köper man etablerade illustratörer - delvis väljer man manér efter vad man har för behov, på rithuset kan jag tänka mig att 10 illustrationer kostar mellan 80 och 150 tusen.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-05 10:04

Timarvodet är omöjligt för mig att avgöra, jag kanske hade tagit 1050 eller nåt/timme

Timdebitering för illustrationer? Knappast. I sådana fall skulle kunden kunna hävda att det är gratis att använda dem nästa gång, de är ju redan gjorda.

Du säljer rätten att använda varje bild i ett visst sammanhang (användningsrätt). För all annan användning ska nytt arvode utgå.

Friköp ska du aldrig gå med på, möjligen om det handlar om 100.000-tals kronor.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-05 12:49
Ursprungligen av Mutant:

Timdebitering för illustrationer? Knappast. I sådana fall skulle kunden kunna hävda att det är gratis att använda dem nästa gång, de är ju redan gjorda.

Fast man kan ju räkna ut priset genom att beräkna hur lång tid det tar och en kostnad per timme. Gör man en rimlig beräkning på hur lång tid det tar per illustration får man en rätt bra bild över hur mycket betalt man ska ta också - och man behöver ju inte lägga med en tidskostnadsberäkning i offerten utan endast en deadline och ett pris.

I fråga om rättigheter håller jag med PeeMaN.

Du tar självklart betalt per illustration. Sen är det upp till dig att avgöra om du vill ta betalt för användningsrätt eller om du vill sälja loss illustrationerna helt. Allt handlar väl egentligen om hur mycket du tycker att det är värt, kan hända att de bara tänker använda dina illustrationer just på den här affischen, då får du ut BETYDLIGT mer pengar om du väljer att sälja loss de helt, och givetvis tvärtom om de tänker använda illustrationerna återkommande.

Det finns lika många debiteringsmodeller som det finns illustratörer och man kanske ska avgöra utifrån vad som upplevs som rimligt och bra både av just denna kund och dig själv.

I det här fallet rör det sig väl om illustrationer som bara kan användas av denna kund, dvs. det finns ingen spridningsrisk.

Så, då handlar det om du kan, och vill, ta betalt för en given publicering eller låta kunden använda illustrationerna fritt.

Personligen skulle jag aldrig ta betalt per publicering, och de gånger jag varit köpare av tjänster av denna typ, (illustrationer, bilder, layoutmallar etc) så skulle jag aldrig acceptera debitering per användning utan då hellre gå till en annan illustratör.

Men, som sagt, det är en förhandlingsfråga mellan din kund och dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-05 22:37

Jag håller med Richard, skulle aldrig betala för illustrationer - där man måste betala varje gång man använder dom. Varför inte timdebitering, och sedan följa gängse norm, att kunden har publiceringsrätten under två eller tre år?

Däremot, så tycker jag att du i ditt avtal med dom ska skriva in att dom är avsedda för affischen, eller fråga om dom vill använda det till annat.

Som illustratör eller fotograf är det inte självklart att man ska acceptera att kunden köper en affisch för internt bruk och sedan gör stortavlor av det.

Vi på vår byrå ger kunden i princip 100 gånger av 100 rätten att göra vad dom vill, dock ej med vissa fotografer, eller om man köpt från rithuset etc.

Anledningen till min rekommendation om timdebitering är att Tobba känns ganska färsk, och är det en sak man inte uppskattar som kund är det färska illustratörer som vill ta samma betalt som Ingrid Flygare eller Tobias Dahlen, då kan man lika gärna anlita dom.

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2010-02-06 00:13

Tagen skrev
"Vi på vår byrå ger kunden i princip 100 gånger av 100 rätten att göra vad dom vill, dock ej med vissa fotografer, eller om man köpt från rithuset etc."

Ja så har jag - vi jobbat tidigare I princip har kunden alltid haft 100 gånger av 100 rätten att göra vad dom vill med bilden.
Men nu kommer vi till frågan när det inte blir 100 av 100 som Tagen beskriver som 100%, med vissa fotografer eller om man köpt illustrationer?

Företaget som beställt illustrationerna är Tysk-Amerikanskt, det är första gången jag jobbar med dem och har fått lite indikationer på att bilderna kommer att användas i fler tryckta media och även på internet. Men inget är bestämt.
Affischen kommer att visas på en mässa i Toronto någon gång i juni för första gången. Blir den väl mottagen låter det som man tänker använda den eller delar av den i flera media.

Vill passa på att tacka för alla synpunkter hitills

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-06 00:18

I så fall skulle jag skriva in det i avtalet, till en rimlig kostnad kan dom få användarrätten för det dom är beställda till. För att sedan tillägga i avtalet att dom INTE har rätt att publicera/använda materialet i andra sammanhang utan att först inhämta offert från dig. Tycker fortfarande att du ska begränsa användarrätten i tid, kanske två år, kortare kan upplevas som sniket.

Du kan till exempel även låta dom använda materialet internt i deras bolag fritt, för alltid. Och att avtalet bara begränsar dom till det som kan anses göra illustrationerna tillgängliga för allmänheten.

/Tangen

En sak som jag tycker att alla egenföretagare måste tänka på är det här med transaktionskostnader Transaktionskostnad - Wikipedia

Att hålla på och lägga en massa tid i att förhandla fram komplicerade regler för hur saker kan användas, se till att avtalet efterlevs, hantera eventuella överträdelser etc. etc. kan ta så mycket tid från din egentliga kärnverksamhet att det helt enkelt är bad business..

Sånt skit kan ta mycket mer tid än man tror, för rätt som det är ska kunden sätta sina jurister på att granska avtal och yada yada yada, plötsligt har ni snackat bort 50 timmar.

Mitt förslag, uppskatta tidsåtgången, se vad du får fram för belopp utifrån det, och sen håller du upp fingret i luften och känner hur vindarna blåser och hur mycket du (i bästa fall) kan plussa på det

Är det inte skillnad här på om de beställer beställer bilderna/illustrationerna och om de köper färdiga bilder? Gör man ett beställningsjobb får man väl i regel upphovsrätten?

Ursprungligen av Code Red:

Är det inte skillnad här på om de beställer beställer bilderna/illustrationerna och om de köper färdiga bilder? Gör man ett beställningsjobb får man väl i regel upphovsrätten?

Det gäller att göra skillnad på upphovsrätten. Den ideella rätten har du alltid, det är den ekonomiska rätten som det handlar om och huruvida du behåller den eller inte har inget med beställningsjobb att göra.. Om du säljer en illustration så får köparen ställa ut den eller göra vadfan han vill med den om det inte finns annat reglerat i någon form av avtal, och det inte strider mot din ideella rätt.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-07 16:27

Kidnappar tråden lite.

Är på väg att köpa ett par illustrationer (något överdrivet då det handlar om ikoner) som ska användas för en webbsida, men även förekomma i tryck och kanske rörlig bild.

Jag önskar ha obegränsad nyttjanderätt för dessa ikoner samt ha rätt att ändra i dessa. Illustratören surar och tycker att dom inte jobbar så.

Att överhuvudtaget få ett timpris var nästan omöjligt, dom pratar om i vilket sammanhang illustrationerna ska användas etc. etc.

Min fråga är: Borde jag be dom dra åt f-anders och prata med några andra illustratörer istället eller är detta "branschnorm"?

Jag har full förståelse att man resonerar så om det gäller fotografier, större illustrationer etc. där det kan ligga många timmars jobb. Nu handlar det dock om ett par "sketna ikoner" (ursäkta språket)

Det är lite av två världar som kolliderar i såna där sammanhang, dels köparens värld, där man på har som utgångspunkt att man fritt förfogar över det man betalat för, och dels illustratörens, där man är mer van vid den traditionella modellen för upphovsrätt, där betalning för givna användningsområden är (eller åtminstone var) det vanligaste.

Enligt min erfarenhet är det bästa du kan göra att vara tydlig med att du vill ha den typ av rättigheter du beskriver, och då får du i gengäld vara beredd att betala mer för det.

Går de inte med på det, ja då ska du vända dig till någon annan. Däremot behöver man inte be någon dra åt fanders, utan man kan bara helt sakligt konstatera att man inte lyckas enas om pris och villkor.

Personligen försöker jag, då jag agerar köpare, undvika villkor som är väldigt snäva, t.ex. publicering enbart i x nummer av tryckt utgåva, eftersom jag tycker det är en föråldrad modell i dagens digitala värld.

Jag tror också att det är bra om du försöker frigöra dig från timpristanken, om du vill ha den typen av rättigheter, utan istället bara be dem om ett pris och så får du ta ställning till om det är värt det eller inte för dig.

  • Medlem
  • 2010-11-08 13:20

Mycket intressant och viktig tråd, massor av bra ledtrådar. 99.se, byrån för speciella upplysningar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-08 13:28

Vissa illustratörer jämställer sig med t.ex fotografer, om dom har väldigt specifika manér tycker jag att det är bra och naturligt, men illustratörer som ska göra några ikoner blir nästan mer grafisk design än illustration.

I det fallet med dina illustrationer till ikoner så rekommenderar jag dig att byta leverantör, alternativt hitta något bra på iStock.

I de fall vi gör illustrationer liknande det du pratar om å kunders räkning så vill vi alltid ha fria rättigheter, dvs dom komersiella rättigheterna, obegränsat i medium och tid. Annars tycker jag att man låser in kunden.

Skillnaden är till exempel om du illustrerar till en barnbok, så kanske det är dina illustrationer som är bärande för barnboksidén vilket gör att du vill såklart ha betalt för varje särtryck som sker, samt att du inte vill att dina illustrationer ska kunna användas i andra sammanhang, tex någon annan bok.

men enklare grejer tycker jag är en annan sak.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-09 00:09

Tack för alla svar. Nu känner jag mig lite lugnare. Håller med lufra, byrån för speciella upplysningar (jag hittade faktiskt den här tråden via google, gammal 99-räv som man är)

Ikonerna som jag kör nu kommer faktiskt från istock. Jag har bett personen som gjort dom att göra några nya men han vill bara sälja dom på istock, egentligen inte mig emot men hans vilja att "anstränga sig lite" verkar inte vara så hög

Dom jag kör nu finns på www . comparias . se (länkar inte direkt för egenreklam) och jag gillar hans ikoner skarpt.

1
Bevaka tråden