Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videokonferenssystem

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ett av de dyraste system du kan köpa till ditt/ert företag är helt klart videokonferenssystem.

Vi överväger att skaffa ett dylikt system, men blir lite fundersamma över de enorma kostnader det innebär (100 kkr för ingenting, 300 - 400 kkr för något som börjar bli vettigt).

Finns det inga vettiga lösningar som inte måste kosta skjortan?

De stora (Tandberg, Polycom, Aethra) tar mycket bra betalt.

Varför finns inget vettigt system som använder sig av iChat Theater? Varför ingen inbyggd videokonferensbrygga baserad på ovan nämnda teknik i Mac OS X Server?

Frågetecknen hopar sig, är det någon som har erfarenheter att dela med sig av?

Skaff anågra bra kameror, en maskin och använd Gotomeeting.com

Varning utfärdas; Macanvändare har haft problem med Gotomeeting och deras codec. Stora problem.

Ursprungligen av Zimmerman:

Varning utfärdas; Macanvändare har haft problem med Gotomeeting och deras codec. Stora problem.

ouch!

En mer komplicerad lösning, men som kostar en 1/10-del av det du beskriver, i.e. bara hårdvara. Mjukvaran är gratis.

AccessGrid.org | AccessGrid.org

Jag håller vart efter att sätta upp en själv för våran organisation. Vi kanske skall jobba ihop och få systemen att fungera?

Värt att notera är att den här tråden handlar mer om att koppla upp konferensrum mot varandra, än att koppla upp enskilda användare som sitter bakom varsin dator. Åtminstone var det syftet med tråden.

Intressant förslag bjelkeman, jag har faktiskt sneglat på AccessGrid, men tycker att det verkar fasligt krångligt (att man måste ha en öperatör som administrerar kommunikationen). Det måste kanske iof inte alltid vara så krångligt.

Jag ska snegla vidare vad som finns.

Lite filmsnuttar om AccessGrid: YouTube - accessgrid

Jag funderar annars om det är görligt/vettigt med en setup lik denna?:

* Mac mini @ 7 000 SEK, iMac 27" @ 17 000 SEK eller Mac Pro @ 27 000 SEK
* 46" LCD (t.ex. Swedx 46" LCD) @ 7 000 SEK eller 2 st 46" LCD @ 14 000 SEK
* HD-kamera (t.ex. Tandberg Precision HD) @ 4 000 SEK
* Bra mikrofon (t.ex. Zoom H2, H4) @ 2 000 - 3 000 SEK
* iChat AV med dokumentdelning via iChat Theater @ 0 SEK

Kostnad: ca 20 000, 30 000 eller 48 000 SEK per st

* Mac mini med Mac OS X Server och iChat Server för interna konton och kommunikation mellan klienterna @ 10 000 per st (om man inte har en OS X server redan alltså).

(priser inkl moms)

Två kompletta konferensrum samt möjlighet till datorklienter för cirka 50 000 - 106 000 SEK + Stativ, whiteboarding, kablage, installation, drift, m.m.

Ingen skillnad mot "riktiga" system
* Upp till fyra samtidiga anslutningar
* Kan visa dokument för motparterna
* Bra bild och ljudkvalitet

Nackdelar
* Inga andra än Mac-klienter kan ansluta till konferensen om man har fler än två parter totalt i samtalet.
* Kan vara krångligt för enklare användare att förstå.
* Inget smidigt sätt att dela dokument till andra skärmen från en deltagares dator (går att lösa med att den personen ansluter med sin dator till konferenssamtalet och delar dem via iChat Theater, men det innebär ju att man alltid måste reservera en plats av de fyra för sådana uppgifter).
* Kräver antagligen att man själv sätter upp systemet.
* Kräver att man har en server (normalt sett kör man allt i videokonferenssystemets inbyggda brygga).
* Inspelning av samtal blir krångligt (ej inbyggd funktion).
* Koppling till Whiteboarding och dylikt är inte inbyggt, kräver separat applikation - kanske till och med separat maskin eller server).

Fördelar
* Riktigt billigt
* Kräver lite administration
* Dela dokument via iChat Theater är väldigt enkelt så länge filerna finns på de maskiner som styr konferenssamtalet.

Anledningen till att vi har tittat på.AccessGrid är för att vi har folk på nio fysiska platser i fyra länder (på tolv man/kvinnor ). Vi använder iChat dagligen men fyra platser räcker inte så långt.

Bra att du startade diskussionen, jag behöver alla tips som jag kan få med hänsyn till kameror och micar.

Sett TV-reklam att akutmottagningar utrustas just nu med konferens-system.
Ser ut som mkt special-hårdvara.

Vad är det för system? Är det ett av de där på andra sidan 100 000?

Dom där dyra systemen - Tanberg etc - kör dom med dedikerad internet (gräddfil) typ Akanami (eller vad dom heter)?

Ursprungligen av Zimmerman:

Dom där dyra systemen - Tanberg etc - kör dom med dedikerad internet (gräddfil) typ Akanami (eller vad dom heter)?

Akamai

De dedikerade videokonferenssystemen använder sig av befintlig infrastruktur, dvs - har du två kontor som ska kopplas ihop så ansluter det ena kontoret till det andra över Internet (VPN-tunnel, direkt ansluten eller annat sätt).

De innehåller egna servrar (men kallas i den här världen för bryggor) för intern eller extern kommunikation.

Liten beskrivning från Tandberg (norskt bolag för övrigt) om hur det kan se ut [PDF]: http://www.tandberg.com/collateral/TANDBERG%20Total%20Solution%20Diagram.pdf

Om videoutrustning i akutrum (lite off-topic) [PDF]: http://www.carelink.se/dokument/forvaltning_och_tjanster/sjunet/doc_200272103627.pdf

---

On-topic
Jag skulle bli förvånad om det inte finns fler på forumet som har jobbat med/köpt in dylika system.

Ursprungligen av William WM:

Jag skulle bli förvånad om det inte finns fler på forumet som har jobbat med/köpt in dylika system.

Ja, det är mycket pengar för videokonferenssystem. Vi har 23 system från Tandberg uppkopplade hos oss med service- och supportavatal.

Det finns få leverantörer vilket gör att vi inte har så mycket val. När inköpare, produktutvecklare, ledningsgrupper etc. som sitter i bland annat Kina, Duabi och Manchester ska prata med varandra måste det vara bra kvalitet både i bild, ljud och tillförlitlighet.

Vi har ett system med TV-skärm och projektor tillsammans. TV-skärmen visar övriga deltagare du pratar med och projektorn visar eventuella datorskärmar som de deltagande kan turas om att skicka upp.

Våra system används dagligen och det är ett hårt tryck på dem vilket har gjort att vi kommer att köra in Microsoft Office Communication Server som alternativ för möten med färre deltagare.

/c

Överväger helt klart att satsa på Access Grid... Det är såna sjuka priser att man undrar vad det är man egentligen betalar för...

Videokameror med Full-HD är ju grymt billiga idag, de borde väl funka fint?

Jo, detta verkar vara en sådan där branch där man helt enkelt bara saftar till utav helvete när det gäller priser - eftersom köparna betalar utan att blinka...det är småpengar för medelstora och större företag. Det är som den professionella video/tv-branchen - där ett hyfsat stativ (tripad) aldrig kostar under 10 000 kr. - det är inte en tiondel så komplext som t.ex. en mountainbike för 2700 spänn. Teve/video-producenter - framför allt tevehusen - har av tradition pyntat vad som helst för utrustning och hela prisbilden har blivit som den är - detta sedan betacam-systemets genomslag i början av 80-talet. Ingen kan rationellt förklara dom absurda priserna för varje obetydlig pinal Ingen.
Att t.ex. en betakamera kostade 500 000 kr. var ju absurt, men där fanns i alla fall mycket, mycket avancerad och komplex mekanik (bandtransport) - rena rymdtekniken. Men dagens fetaste HD-kameror UTAN tillstymmelse till mekanik kostar fortfarande 500 000 kr. Varför? Jo, därför att tevehusen/produktionshusen betalar 500 000 kr.

Ursprungligen av William WM:

Överväger helt klart att satsa på Access Grid... Det är såna sjuka priser att man undrar vad det är man egentligen betalar för...

Videokameror med Full-HD är ju grymt billiga idag, de borde väl funka fint?

Detta är inte min bollplan, men vore det inte idé att titta på Adobe Connect. Det kör ju brallan av alla iChat-lösningar många gånger om iaf

Adobe - Acrobat Connect Demo

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Detta är inte min bollplan, men vore det inte idé att titta på Adobe Connect. Det kör ju brallan av alla iChat-lösningar många gånger om iaf

Adobe - Acrobat Connect Demo

Vi provade Adobe Connect idag... nä. Det kändes helt fel. Taskigt GUI. Dålig funktion (fick inte kamror att fungera på våra Macar). Flash? Inte kan jag se oss använda detta istället för iChat video som vi använder då vi behöver 2-4 personer.

Ursprungligen av bjelkeman:

Vi provade Adobe Connect idag... nä. Det kändes helt fel. Taskigt GUI. Dålig funktion (fick inte kamror att fungera på våra Macar). Flash? Inte kan jag se oss använda detta istället för iChat video som vi använder då vi behöver 2-4 personer.

Tja, då kanske det inte är det ni ska ha, men personligen skulle jag basera ett beslut på annat än spontana känslor. Connect kör som sagt brallorna av iChat i de allra flesta avseenden, och skönheten i det ligger ju just att det är Flash-baserat, vilket gör att det funkar för alla klienter (dvs. de 98% eller så som har Flash installerat) iChat funkar ju bara för Mac vilket ju är värdelöst hur man än ser på programmet i övrigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-16 19:29

Vi kör Tandberg på jobbet ... dock inte jag som behöver installera och eller supportera denna lösning.
Det som verkar strula mest är Creston systemet vi har för att styra dessa konferancer. Knapparna tappar funktionerna och dylikt.

  • Oregistrerad
  • 2010-02-17 10:18

Om involverade parter har Mac är det väl iofs ingen nackdel att andra, i fallet ej relevanta, plattformar ej stöds?

Vår organisation är helt Mac baserad för de personliga datorerna. Linux för resten.

Ett annat alternativ som kan vara intressant att titta på kanske är EVO från Caltech (som är Java baserat ush igen )
EVO, The World Wide Collaboration Network

Jag tror vi måste hålla isär grupprogramvaror (Adobe Connect, Evo, Gnomemeeting), videochat (iChat, MSN, AIM Pro), videokonferens (Access Grid, Polycom, Tandberg) och telepresence (HP Halo, Tandberg, Cisco).

Systemen har helt olika funktion. Det den här tråden i första hand handlar om är Videokonferens och Telepresence - det vill säga: videosamtal mellan två eller fler punkter - gärna med fler deltagare än en vid varje punkt.

Grupprogramvaror är också intressanta, men försök hålla dom till en annan diskussion.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-17 14:29

Hoppas det inte uppfattas som alltför off-topic, men hur kom ni fram till att det inte "räcker" med gruppsamtal (där var och en sitter framför sin dator). Just telepresence och videokonferens-lösningen är ju en väldigt kostsam lösning, och eftersom det låter som ni inte har en storbolagsbudget så...

Bara nyfiken. Jag har själv varit lärare på distansstudier.

Senast redigerat 2010-02-17 14:55
Ursprungligen av planB:

Hoppas det inte uppfattas som alltför off-topic, men hur kom ni fram till att det inte "räcker" med gruppsamtal (där var och en sitter framför sin dator).

Jag antar att du syftar på mig, då jag är trådskapare.

Det är en väldigt bra fråga. I vårt fall har vi så pass mycket personal på två fysiskt separerade kontor (Umeå och Stockholm) och att vi ofta har behov att ha möten i grupp. Det är ofta mycket givande att möten där man träffas fysiskt (några stycken kring ett bord), och där det hade varit givande att deltagarna på det andra kontoret kan känna att de är delaktiga på ett helt annat sätt än genom en telefonlina.

Vi använder oss av ett Tandberg system på totalt 4-5 ställen i Finland och Sverige. Jag har själv endast erfarenhet som slutanvändare men har åtminstone från den synvinkeln en del kommentarer.

Systemet fungerar i grund och botten rätt bra. Det används i hög grad och jag har förstått att vi sparat in en hel del resekostnader med hjälp av systemet.

De problem som jag sett är:
* Ibland vill inte bandbredden räcka till, men systemet lyckas (nästan) alltid hålla ljudet fungerande och bildkvaliteten ändras enligt tillgång på bandbredd.
* Nästan alla Mac laptopar har problem att hitta Tandberg som en skärm vilket gör det problematiskt att dela sitt skrivbord för oss Macanvändare (vi är dock ett fåtal inom företaget, så det är inget stort problem).
* Jag saknar möjligheten att koppla in sig direkt från egen dator. (Detta är säkert något man kan köpa som tilläggstjänst, men vi har det inte) Om man har ett möte med många personer från två ställen samt någon enstaka person på ett tredje ställe hade det varit mycket trevligt om den ensamma personen kunnat ta del av video / telekonferens. Nu tvingas vi ofta ansluta en eller flera personer endast via telefon (som inte heller är integrerat med Tandberg).

(Jag tror det är en sån här modell vi har Video Conferencing Collaboration Small Rooms l Tandberg Edge MXP . Kombinerat med en 52" HDTV i varje mötesrum)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-17 23:31

En tanke är att prova en enklare lösning, se hur det fungerar och sedan jämföra med en highend lösning. Det borde inte vara omöjligt att hyra in sig på en Tandberg någonstans i en stad med så hyffsade resurser som Umeå, och sedan se om mervärdet är värt investeringen? Bara en tanke...

Det jag försöker sätta upp är faktiskt en hybrid lösning mellan AccessGrid och Skype.

Vi har som sagt nu 13 personer i teamet. 4 jobbar i Hague på vårt kontor, en sitter på ett delat kontor i London, de andra jobbar hemma i Göteborg, Stockholm, London och San Francisco.

Vi utvecklar en internet tjänst och har mycket design möten mm. Vi gör det via iChat video, om vi är fyra eller färre. Men ofta så vill vi ha flera personer inblandade. Just nu så kör vi Skype audio då vi är fler än fyra. Men det är inte så bra att inte kunna se personen i fråga som man pratar med.

Det som är svårast att få att fungera bra i ett videokonferenssystem är ljudet. Det kan vara svårt med akustiken i ett kontorsutrymme. Vi har dessutom inte möjlighet att sätta upp ett system i ett separat rum. Så det jag håller på att försöka med är att köra video bara över AccessGrid systemet så alla kan "ringa in" och se de andra, men köra ljud delen över Skype audio. Då kan folk sitta vid sin dator med ett headset eller vandra runt med sin iPhone och lurar med Skype på.

Det är inte meningen att vi skall ha det "perfekta" videokonferenssystemet. Men vi behöver något som är bättra än vad vi har nu, vilket är i princip ett telekonferenssystem
(via Skype).

Dessutom så.kommer vi nog att lämna det tre systemen i London/Hague/Stockholm på hela tiden under dagen så.att man kan se om folk är inne utan att behöva ringa och kolla hela tiden när man skall snacka.

Det är tänkt att kunna fungera som bifogat diagram.

Total budget:

- 3x linux burk, bas maskiner med Ubuntu
- 3x 42 tums TV
- 3x billiga USB web kamror
- 13x MacBook (har vi redan)
- 13x headset (har vi redan)
- AccessGrid för alla maskiner (gratis)

Ja, inte blir det 100.000 kr inte

Problem just nu: AccessGrid 3.2 beta är endast för 10.5 (vet inte om det fungerar på 10.6). Har ett server problem när vi kontaktar AccessGrid Linux test maskinen som vi provar just nu på från en Mac med ett mystiskt error meddelande.

Jag har inte orkat ta tag i det ordentligt pga mycket arbete, men skall ge mig på det igen snart.

bjelkeman: hur billiga är billiga webbkameror?

Återkom gärna med fler erfarenheter av att sätta upp systemet.

Jag överväger mer och mer att sätta upp:

2 x Mac mini med 4 GB RAM - 14 000 SEK
2 x 46" LCD med stativ - 14 000 SEK
2 x Zoom H2 mikrofoner på konferensborden - 4 000 SEK
2 x Bästa webbkameran som fungerar med Mac - max 8 000 SEK
Kablage - 1000 SEK

Max 41 000 SEK för två konferensrum

Som första lösning duger det nog alldeles utmärkt (för mindre företag). Den kostnaden är dessutom ingenting i jämförelse med övriga system.

---

Bra tips på H.323-kompatibelt videochatprogram för att ansluta till "riktiga" videokonferenssystem på en Mac är Xmeeting: http://xmeeting.sourceforge.net/

En så billig webbkamera att den inte ens har modelnummeret på.kameran. Måste slå upp den någon annanstans.

Mac Mini systemet som du föreslår ovan, vilken programvara skall de användas med?

Ursprungligen av bjelkeman:

Mac Mini systemet som du föreslår ovan, vilken programvara skall de användas med?

Tills något smidigt system dyker upp framför näsan så funkar nog iChat ganska bra.

Ett videochatsystem för upp till fyra personer med HD-ström hade varit önskvärt, men verkar inte så lätt att hitta (med HD menar jag 720p eller mer).

Verkar finnas HD-plugin för Access Grid: Access Grid - HD - HIT Lab NZ

Bevaka tråden