Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har vi rätt att ta ner kundens hemsida pga obetald faktura?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag har ställts inför ett problem. Jag har en kund som mitt företag har hjälpte under hösten 2009 med internetmarknadsföringen. Nyhemsida, mailutsick, sociala medier osv...

Vårt arbete fakturerades med förfallodag den 28 december. Det är alltså 40 dagar sedan kunden skulle ha betalt fakturan. Då vi haft goda relationer med kunden så har vi istället för att ta i med hårdhandskarna (inkasso, kronofogden) så har vi valt att föra en diskussion.

Under de senaste fem veckorna har vi fått höra att "betalningen av fakturan kommer ske nästa vecka" och vart dumma nog att väntat till "nästa vecka"- utan att någon betalning har skett och de har nu gått 40 dagar.

Nu har vi tröttnat och funderar på om vi ska varna dem med att stänga ner deras hemsida som vi skapat fram tills dess betalning har erlagts... har vi rätt att göra detta? - vi har ju trots allt skapat hemsidan med egen design och tycker det är frustrerande att dem ska kunna stoltsera med en hemsida dem ännu inte betalt?

Nu kommer vi även ta i hårdare med att gå vidare med ärendet.

Vore tacksam för svar angående om vi har rätt att stänga ner deras webbsida fram tills dem betalat.

Jag skulle tro att du måste ha ett skrivet kontrakt som säger att du får göra det. Men jag är inte en affärsadvokat så lyssna inte på mig.

Ursprungligen av bjelkeman:

Jag skulle tro att du måste ha ett skrivet kontrakt som säger att du får göra det. Men jag är inte en affärsadvokat så lyssna inte på mig.

Det är det jag funderat på också, något kontrakt finns inte - inget skrivit, men dem har muntligt överlåtit all hantering av hemsidan till oss. Vi brukar inte göra hemsidor utan detta var ett undantagsfall.

Ursprungligen av JonasEk1:

Det är det jag funderat på också, något kontrakt finns inte - inget skrivit, men dem har muntligt överlåtit all hantering av hemsidan till oss. Vi brukar inte göra hemsidor utan detta var ett undantagsfall.

Jag läste inte ordentligt... här finns svaret... ni hanterar sidan, ni har den i er besittning. Ni kan därmed hålla inne er prestation då kunden inte levt upp till sin skyldighet att betala. Men då detta är baserat på ett muntligt avtal kan en kund självklart komma med invändningar.

(Om vi förutsätter att du inte har ett avtal med kunden som säger annat)

Betalar kunden inte i tid har du rätt att hålla inne din prestation (ta ned sidan). Du får dock inte bryta några lagar för att göra det (dataintrång tex). Har du "överlämnat" sidan till kunden? Då kan det bli svårt att bara stänga ned den. Om det inte är så att du har servern hos dig och kan stänga av den fysiskt
Du kan dock mejla kunden och be dem "lämna över" sidan till dig då de är sena med betalningen.
Du kan även häva köptet och kräva kunden på skadestånd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-05 22:47

Det finns inget givet svar på denna fråga, avtalet eller uppgörelsen mellan er kan bli föremål för tvist.

MEN, man kan se det så här:

När ni gjorde upp om affären, så var ert villkor att ni skulle få pengar, och deras villkor var att dom skulle få en webbsida. Vilket innebär att dom har fått det dom skulle få - men ni inte har fått er del av avtalet uppfyllt. JAG tycker att det kan tolkas som om Kunden inte har fullgjort sin del av avtalet, så ni har rätt att innehålla produkt tills dess att betalning är erlagd.

Sen tycker jag att du ska skicka in fakturan till inkasso/kronofogden direkt, finns inget att vänta på.
Min rekommendation är att ta kontakt med en Jurist - ge dom några tusen, så tar dom hand om det åt dig, PM:a mig om du vill ha en bra och snabb kontakt med en jurist som inte kostar skjortan.

/Tangen

Om jag förstått det rätt måste ni ha en överenskommelse (skriftlig är lättast att bevisa eller muntlig) där det framgår att ni äger webbplatsen tills full betalning skett. I annat fall gäller det att driva in fordran med legala medel. Att göra det via kronofogden är inte svårt - dessutom är min erfarenhet av företag då får loss tummarna. Ja, om de har pengar.

En annan erfarenhet är att företag som man varit "hygglig" mot men som trots det inte betala beter sig annorlunda än andra när fogden kopplas in. De flesta betalar omedelbart de blivit delgivna men dessa lägger in det för betalningen dagen före fogden ska fatta beslut - och skickar en skärmdump av detta.

Så ansök hos fogden vilket är enkelt och går snabbt - betalar de innan beslut så får de ingen betalningsanmärkning men ni får pengarna!

PS Visst kan man ta in en jurist men för att gå till fogden behövs det inte - det klarar man själv. Däremot skulle jag rekommendera er att gr det om ni vill stänga ner webbplatsen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-05 22:49

Sen 40 dagar - är det baserat på en förfallotid om 30 dagar?

Huvudfrägan är om tradition (själva överlämnandet har skett). Har den inte det, det vill säga att ni har sidan i er besittning, kan ni hålla inne er prestation (stänga sidan). Har ni "överlämnat" den. Kan ni det inte.

Ursprungligen av cheekymonkey:

Huvudfrägan är om tradition (själva överlämnandet har skett). Har den inte det, det vill säga att ni har sidan i er besittning, kan ni hålla inne er prestation (stänga sidan). Har ni "överlämnat" den. Kan ni det inte.

Hålla inne prestationen skulle väl vara att inte publisera den
Att stänga/ta bort något som funnit i 2 månader är väl en annan sak
Eller?

Ursprungligen av macwitty:

Hålla inne prestationen skulle väl vara att inte publisera den
Att stänga/ta bort något som funnit i 2 månader är väl en annan sak
Eller?

Nej, inte om det är en pågående tjänst... frågan blir om sidan har överlämnats till kunden. Har du tex skapat en sida i tex wordpress till en kund. Denna kund får koden och laddar upp den på ett webbhotell. Då har varan blivit överlämnad. Du kan då bara återta den om du har ett avtal som tillåter det.
Har du dock fortfarande varan/tjänsten i din besittning kan du hålla inne din del av avtalet om kunden inte uppfyllt sina skyldigheter.

40 dagar var väl sedan fakturan skulle ha betalats (28 december)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-05 22:59

Jo det var det som var frågan, är det 70 dagar sedan fakturan skickas - det är 30 dagar som gäller oavsett vad som står fakturan.

Om överlämnandet skett eller inte är tvistligt i fråga om en webbplats, för om t.ex. byrån är de enda som ftp login och php/mysql uppgifter, och kunden inte efterfrågat dessa - är sidan levererad då? Precis som det inte är solklart i fråga om konsulter, NÄR ett överlämnande sker. Eftersom avtalsrätten ger parter rätt att avtala om vad som helst - så finns inga klara lagar på vad som gäller. Då kommer det fram saker som praxis, partsbruk och rimlighetsprinciper. Allt vidöppet för tolkningar.

Ursprungligen av Tangen:

Jo det var det som var frågan, är det 70 dagar sedan fakturan skickas - det är 30 dagar som gäller oavsett vad som står fakturan.

Om överlämnandet skett eller inte är tvistligt i fråga om en webbplats, för om t.ex. byrån är de enda som ftp login och php/mysql uppgifter, och kunden inte efterfrågat dessa - är sidan levererad då? Precis som det inte är solklart i fråga om konsulter, NÄR ett överlämnande sker. Eftersom avtalsrätten ger parter rätt att avtala om vad som helst - så finns inga klara lagar på vad som gäller. Då kommer det fram saker som praxis, partsbruk och rimlighetsprinciper. Allt vidöppet för tolkningar.

Kan hålla med om att det inte är helt svart och vitt. Men en stor del av bedömningen läggs på besittning. Om byrån som i det här fallet både skapar, driver och handhar allt med sidan har jag svårt att se en annan bedömning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-05 23:14

Håller med om att det främst handlar hurvida siten kan anses vara leverrad eller inte.
Jag tycker påminnelse, inkasso, kronofogden är rätt väg.

Man vill ändå inte ha någon annans site istället för pengar.

Ursprungligen av Tangen:

Håller med om att det främst handlar hurvida siten kan anses vara leverrad eller inte.
Jag tycker påminnelse, inkasso, kronofogden är rätt väg.

Man vill ändå inte ha någon annans site istället för pengar.

Jag hade nog själv också gjort så.

JonasEk: Med tanke på att du inte skrivit något avtal antar jag att du inte tagit upp dröjsmålsränta på fakturan heller? Om så är fallet kan du ju ta lärdom av den här händelsen

Ursprungligen av cheekymonkey:

Jag hade nog själv också gjort så.

JonasEk: Med tanke på att du inte skrivit något avtal antar jag att du inte tagit upp dröjsmålsränta på fakturan heller? Om så är fallet kan du ju ta lärdom av den här händelsen

Sidan är inte helt levererad än, när hemsidan var klar så ville dem lägga till ett bildgalleri på sidan. Hemsidan har då publicerats och de har då sagts att bildgalleriet skulle läggas på nästkommande faktura under 2010. Men då dem inte betalat den första fakturan har vi valt att inte lägga ner tid på att bygga vidare på något bildgalleri förrän vårt första jobb blivit betalt..

Det lämnas över till kronofogden så får vi se vad som händer.

Vi har lärt oss detta nu med avtal, i fortsättningen kommer en bokningsbekräftelse att skrivas även där allt framkommer som är värt att ha med. Vi skriver ju alltid bekräftelser annars vid andra jobb, vet inte riktigt varför det inte blev något sådant till detta..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-06 00:46
Ursprungligen av JonasEk1:

Men då dem inte betalat den första fakturan har vi valt att inte lägga ner tid på att bygga vidare på något bildgalleri förrän vårt första jobb blivit betalt..

Har det skett någon kommunikation med kunden sedan denna händelse?

Ursprungligen av Clavius:

Har det skett någon kommunikation med kunden sedan denna händelse?

Vi har haft kontinuerlig kommunikation med kunden ungefär var tredje dag i 40 dagars tid.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-06 09:58
Ursprungligen av JonasEk1:

Vi har lärt oss detta nu med avtal, i fortsättningen kommer en bokningsbekräftelse att skrivas även där allt framkommer som är värt att ha med. Vi skriver ju alltid bekräftelser annars vid andra jobb, vet inte riktigt varför det inte blev något sådant till detta..

Det enda fall där jag inte upprättade ett riktigt avtal slutade precis som för dig. Jag fick överlämna ärendet till kronofogden, vlket som tur var fick avsedd verkan.

Jobbet var åt en "kompis kompis" så jag var dum nog att tro att en muntlig överenskommelse skulle räcka...

Hej

ta inte illa upp jag bara funderar offta ligger det ett missförstånd bakom obetalda fakturera

bara en fråga är det möjligt att dom är missnöjda med ert arbete och därför vill dom inte betala för sidan

vad vet jag

Senast redigerat 2010-02-07 00:55
Ursprungligen av hanibal:

Hej

ta inte illa upp jag bara funderar offta ligger det ett missförstånd bakom
obetalda fakturera

bara en fråga är det möjligt att dom är missnöjda med ert arbete
och därför vill dom inte betala för sidan

vad vet jag

Om de nu skulle vara missnöjda med vårt arbete så är det ju upp till dem att kommunicera detta, har dem sagt att dem är nöjda får vi utgå från det. Eftersom dem godkänt arbetet och fakturan så kan vi inte utgå från annat att dem är nöjda.

Jovisst kan det ligga missförstånd bakom men jag har nog mer erfarenhet av strulande kunder som lovar och lovar men
- betalar i takt med att de får "kniven på strupen"
- lever på att leverantörer ger upp småsummor eftersom det är för besvärligt att gå till fogden (det sista har jag till och med hört från tredje man "dom trodde inte ni skulle gå till fogden med en sådan skitsumma" )

De är inte många, för de flesta som inte betalar räcker det med ett telefonsamtal och oftast visar det sig då att fakturan "kommit på avvägar", ligger för attest hos någon som är borta etc och pengarna kommer sedan efter ett par dagar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-06 11:28

Sen är det defacto så att det har varit en svår tid för alla företag, och 3 månaders momsen ska in nu i februari

Ursprungligen av Tangen:

Sen är det defacto så att det har varit en svår tid för alla företag, och 3 månaders momsen ska in nu i februari

Det är också något dem bör kommunicera till oss som levererat en tjänst till dem. Hade dem kommit dagen efter att fakturan förfall och sagt att dem har svårt med pengar så hade vi ju kunnat lösa detta med att dela upp betalningen. Men eftersom dem inte sagt ett dugg och hela tiden lovat betalning så har vi sett det som att dem bara varit tröga på betalningsfronten.

Det är tillhör ju normalt folkvett att kommunicera eventuella problem.

Jag skulle ta ner sajten bums. Ingen tvekan. Jag skulle dessutom ordna ett betalningsföreläggande - låta Tingsrätten ta över. redan när kunden får kallelse så brukar stålarna komma som blixten och man avbryter då rättsprocessen. Har gjort detta tre gånger (på 90-talet) och det är rena medicinen för slödder.

Jag skulle inte ta ner den utan att först ha klartecken från en jurist som kan området. Detta för att slippa få en diskussion om detta i samband med kronofogdens handläggning. Har den legat upp 40 dagar efter sista betalningsdag så kan väl inte 14 dagar till spela så stor roll. Ev kan man ändra lösenord för att säkra att kunden inte förändrar/flyttar etc under handläggningstiden

Istället för att lägga tid och pengar på en jurist som utreder rättsläget skulle jag omedelbart skicka in en Ansökan om betalningsföreläggande (9012 | Kronofogden [NS4 version]) för att få skulden faställd. En urenkel blankett (http://kronofogden.se/download/18.3a7aab801183dd6bfd3800020132/901209.pdf) som man klarar av att fylla i själv på ett par minuter. Vi har blivit rekommenderade att INTE begära verkställighet (kryssruta) Det snabbar upp processen och man kan ta det i steg två om det skulle blir nödvändigt

Har ni tur, som vi haft i samtliga fall, betalar kunden efter att de blivit delgivna av kronofogden men innan beslut fattas. Då slipper man gå vidare till domstol (och de får ingen betalningsanmärkning)

Om ni gjort allt arbete med ansökan själv, dvs inte tagit in någon extern hjälp ska man under "Kostnader" sätt upp.
Ansökningskostnader (300 kr om ni inte begär handräckning)
Eget arbete/ombuds arvode 340
Det senare summan är vad som anses OK och behöver inte specas - se förklaring på blanketten.

Jag gillar att spela efter reglerna, men i ett sånt här fall vete tusan om jag inte bara skulle plocka ner sidan.

Vad ska de göra liksom? Stämma dig? Inte särskilt troligt när de inte betalat för ditt jobb va?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-08 13:35

Nu vet jag inte hur du byggt sidan, men när jag råkade ut för något liknande plockade jag bort .css-filen och alla bilder jag gjort/köpt i images-mappen.
Kvar blev den svarta textmassan kunden bidragit med.

Får man fråga hur det gick med den här frågan? Löste det sig?

1
Bevaka tråden