Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag är FÖR rädd om mina prylar!

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-11 09:38

...och med "prylar" syftar jag främst på min kära MBP. Jag är nog alldeles för rädd om den, och har insett att jag borde ha en iMac istället.
Mina symptom är:
- Använder den nästan enbart som stationär, de gånger jag verkligen använder den som bärbar gör det ont i hjärtat att rycka ur dvi, usb och firewire-kablarna. Tänk om portarna slits ut av detta? Dvi-kabeln sitter ju rätt hårt!

- Jag drar mig från att använda det inbyggda tangentbordet och klickplattan (eller vad heter det), eftersom jag inte vill att tangenterna eller plattan blir feta (Eller slits ut). Har letat efter skyddsfilmer och tangentbordsskydd men verkar bara finnas till nyare.

- Jag brukar ha den uppfälld bredvid 22"-skärmen så jag har två skärmar. På natten försöker jag dock komma ihåg att stänga locket, så det inte blir onödigt mycket damm på den. Denna skräckinjagande tanke kan ju leda till att dammkornen letar sig in mellan tangenterna eller ned i högtalarna och ställer till det.

- Jag tar ogärna med datorn om jag vet att den kommer få ligga i den kalla bilen / att jag ska vara ute i kylan. Tänk om datorn tar skada av att vara ute i kylan?

---

Någon mer än jag som har denna störning?

Jag brukar ha det när jag precis inhandlat prylarna och någon månad fram möjligen. Sen efter ett tag bryr jag mig inte direkt om det utan använder sakerna som jag behagar.
Dock är jag långt ifrån oförsiktig. Jag är extremt noga med att vätska från andra än möjligen mig får vistas i närheten av min MacBook, iPhone etc. Ska datorn förflyttas görs detta i min datorväska så jag vet att den är ok skyddad.
Enda som jag kanske kan vara lite slarvig med är vart jag lägger mitt fina USB-minne (med blinkande blå logga vid filöverföring) jag vet inte hur många gånger jag i panik måste leta rätt på det. Sladden till hörlurarna har en tendens att fastna lite här och var för mig också (dörrhandtag etc)

Jag använder allt som det ska, men jag är väldigt noga med att tvätta den (min MBP). Skärm, tangentbord, aluhöljet etc. Allt ska vara rent.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-11 11:29
Ursprungligen av henkebarn:

Jag använder allt som det ska, men jag är väldigt noga med att tvätta den (min MBP). Skärm, tangentbord, aluhöljet etc. Allt ska vara rent.

Jag har sett sådana där "screen / keyboard-cleaners", men har fundert på om det typ kan rinna genom tangentbordet och skada innuti

  • Medlem
  • 2010-02-11 11:41
Ursprungligen av ledin:

Jag har sett sådana där "screen / keyboard-cleaners", men har fundert på om det typ kan rinna genom tangentbordet och skada innuti

Osannolikt då de knappt är fuktiga. Du kommer aldrig att kunna pressa ut något blött ur dem.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-11 11:50
Ursprungligen av Dalle:

Osannolikt då de knappt är fuktiga. Du kommer aldrig att kunna pressa ut något blött ur dem.

Okej då kanske jag vågar investera i en sån
Men det är för en sån som mig en iPad passar. Den är ju liksom gjord för att pilla och kleta på, och man kan bära omkring den utan att vara bekymrad för att den ska gå sönder innuti.

Ursprungligen av ledin:

Jag har sett sådana där "screen / keyboard-cleaners", men har fundert på om det typ kan rinna genom tangentbordet och skada innuti

Jag köper 3-pack microfibertrasor på ica för 30 spänn, fuktar väldigt, väldigt lätt med vanligt vatten och putsar! Funkar superfint.

Och det ska aldrig rinna

  • Medlem
  • 2010-02-11 11:08

Känner igen mig. Men är det bara jag som är rädd om batteriet också? Bara laddar det när det är nästan slut, laddar bara hela cykler osv?
Ja, datorn lämnar sällan hemmet numera. Så jag kan oftast planera om datorn ska iväg någonstans.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-11 11:33
Ursprungligen av Dalle:

Känner igen mig. Men är det bara jag som är rädd om batteriet också? Bara laddar det när det är nästan slut, laddar bara hela cykler osv?
Ja, datorn lämnar sällan hemmet numera. Så jag kan oftast planera om datorn ska iväg någonstans.

Två av mina batterier har gått sönder, men eftersom jag som sagt nästan bara använder den som stationär känns det inte värt att köpa nytt.
Skulle jag köpa nytt skulle jag dock inte låta strömkabeln sitta i jämt, utan bara ladda när det behövs.

Jag använder mina maskiner som vilket redskap som helst. Slänger runt dem utan överdriven hänsyn, tvättar dem när de blir allt för skitiga, använder dem för att tjäna pengar och när de är gamla och trötta får de gå i pension med de arbetsskador de då råkar ha ådragit sig under sitt liv, och sen köper jag en ny fin och börjar om

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

[...]

Word!

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag använder mina maskiner som vilket redskap som helst. Slänger runt dem utan överdriven hänsyn, tvättar dem när de blir allt för skitiga, använder dem för att tjäna pengar och när de är gamla och trötta får de gå i pension med de arbetsskador de då råkar ha ådragit sig under sitt liv, och sen köper jag en ny fin och börjar om

Det är en sund syn på det. Nu använder jag datorerna för nöje, för business och för allmännytta och tjänar inte tillräckligt med pengar för att kunna köpa en ny MBP för 20k för att jag skullat kasta den i soffan och råkat träffa golvet istället - och dessutom är jag väldigt pedantisk med mina prylar. Mina gitarrer, datorer, iPhone, mina fjärrkontroller etc.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-11 14:11

Inget fel att vårda sina prylar. För sin käraste ägodel finns all tid i världen.

Samtidigt om man är rädd om sin bärbara mac så betingar den ett högt andrahandsvärde på begagnatmarknaden när väl den dagen nalkas

Jag är alltid rädd om mina prylar men användas det ska dom. Man måste få njuuuuta av grejerna det får inte gå till överdrift med putsningen och daltandet.. men lämnar man kvar sin bärbara mac i bilen en iskall vinternatt ja då får man räkna med problem nästa morgon vid uppstart dvs om den startar upp överhuvudtaget .

Det är som med bilen och andra prylar. Vårda dom ömt så tjänar dom dig trofast

Ursprungligen av henkebarn:

Det är en sund syn på det. Nu använder jag datorerna för nöje, för business och för allmännytta och tjänar inte tillräckligt med pengar för att kunna köpa en ny MBP för 20k för att jag skullat kasta den i soffan och råkat träffa golvet istället - och dessutom är jag väldigt pedantisk med mina prylar. Mina gitarrer, datorer, iPhone, mina fjärrkontroller etc.

Men jag menar inte att jag är vårdslös bara att jag försöker lägga omsorgen på en nivå som jag själv uppfattar som lagom. Jag skulle tycka det vore väldigt trist att gå omkring och känna att jag knappt vill använda datorn för att den kan bli skitig.

Smuts är bra, som det heter i reklamen

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-11 13:06

Jag får en mindre hjärtinfarkt när jag ser att tjejen har sin nya iPod i samma ficka som nycklarna! Jag skulle aldrig ha varken min iPhone eller iPod (som jag iofs sällan använder) i samma ficka som nycklar eller liknande

Min iPhone skulle faktiskt aldrig få dela ficka med nycklarna. Där går gränsen. Men jag har ingen form av skal på telefonen och den kanar ofta omkring på bordet och är repig och fin på baksidan.

Min MacBook Pro brukar få åka ryggsäck utan skydd, men jag ser givetvis till att den inte ligger och skrapar mot ett rivjärn eller något annat otäckt. Brukar trycka ned nån tshirt mellan datorn och övrig packning om jag skall åka långt. Även datorn är repig och välanvänd. Smutsig är den också. Och snart 4 år gammal.

Som Richard säger; dags att köpa nytt och börja om

Men både iPhonen och datorn är ju privata och jag tjänar inga pengar på dem, så lite, lite försiktig är jag. Men prylar är till för att användas!

@CUBEIS, såklart. Och bilen tvättar jag en gång varje vår, vare sig det behövs eller inte!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-02-11 23:43

Jag är sjukt petig när det gäller mina prylar. Allt ska vara rent och repfritt hela tiden!

Första repan på en pryl är för mig alltid först jobbig, sedan en lättnad. När den väl är där kan man sluta bry sig lika mycket.

  • Medlem
  • 2010-02-12 09:22

Upptäckte min första lackskada på min MB Unibody igår. Den har klarat sig i nästan ett år. Men nu är det kört.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-12 18:17

ledin med flera.
Nu kommer jag att skrämma er rejält, men det är fredagskväll och det kanske skulle passa med en rysare. Klarar ni det? Ni kanske bör ta en drink eller något annat stärkande innan ni fortsätter läsa mitt inlägg . . .

Min man kom hem med en iPhone som precis varit ivägskickad för att få nytt glas. Det gamla hade nämligen råkat gå sönder. Men nu var telefonen "som ny" igen.

Det kan man ju ha olika åsikter om, eller hur?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-14 12:49
Ursprungligen av Eva:

ledin med flera.
Nu kommer jag att skrämma er rejält, men det är fredagskväll och det kanske skulle passa med en rysare. Klarar ni det? Ni kanske bör ta en drink eller något annat stärkande innan ni fortsätter läsa mitt inlägg . . .

Min man kom hem med en iPhone som precis varit ivägskickad för att få nytt glas. Det gamla hade nämligen råkat gå sönder. Men nu var telefonen "som ny" igen.

Det kan man ju ha olika åsikter om, eller hur?

Skräckis:'( . Känslan är borta Jag får både gådhud och rysningar . Just den vita är så fin med sin baksida

  • Medlem
  • 2010-02-12 19:12

*Rys*

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-02-12 21:05

Hade det vart min iPhone skulle jag bli SJUKT förbannad...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-12 21:18

Å, men det var nog inte dom som bytte glaset som förstörde baksidan! Nej, det är jag HELT säker på. Handhavandet av telefonen (eller bristen på) ligger nog mer på "hemmaplan"

Men lita på att MIN iPhone är helt utan skråmor! Min iPhone sköts med omsorg, den skulle till exempel aldrig läggas i en ficka tillsammans med något skräp som skulle kunna skada. Aldrig!!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-02-12 21:36

Ååh... Bra att din är fin iaf ^^

Jag kör inget skyd till min iPhone heller. Orkar inte bry mig om den blir repig. Och pajar den så går det ju att synca in allt i en ny telefon.

Däremot är jag sjukt rädd om mina gluggar.

En försäljare i trebutiken repade min splitternya iPhone.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-13 19:53
Ursprungligen av hansfilipelo:

En försäljare i trebutiken repade min splitternya iPhone.

Men det är ju helt gräsligt, vad sa du? Vad sa han? Får du någon ersättning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-13 21:58
Ursprungligen av hansfilipelo:

En försäljare i trebutiken repade min splitternya iPhone.

Åhh! Jag önskar sååå att jag inte vore så jäkla Svensk i det avseendet! När jag fick tillbaka min dator från reparation (ny skärm och chassi, dvs HELT ny utsida) passade jag på att köpa ny väska också. Säljaren visade sin välvilja genom att visa hur smidigt man kunde packa ned datorn. När han drog upp handen ur väskan igen gjorde han en halv skärmlängds repa på ovansidan av datorn med sitt armbandsur.

Bevaka tråden