Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jävlas inte med en iPhone-ägare

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När Jesper Nilsson på väg hem från jobbet upptäckte två civilpoliser nere i tunnelbanan som behandlade två ungdomar lite väl hårdhänt, bestämde han sig för att ta bilder på de två. Det gillade de inte, och behandlade Jesper minst sagt hårdhänt och hotfullt.

Då Jesper tydligt inte brutit något brott när han fotograferade poliserna börjar de istället antyda att han är påtänd och hotar med urinprov på stationen, och ger honom därefter ett val att antingen radera bilderna på honom eller bli medplockad till polisstationen. Under det hotet går han med på att radera bilderna ur sin iPhone men historien slutar inte där.

Väl hemma börjar Jesper det mödosamma arbetet med att återskapa inte bara bilderna utan också den film som han lyckades ta, och han lyckades.

Läs hela historien här, se bilderna och filmen så vet ni vilka två civilpoliser ni bör passa er för i framtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 10:30

Fy fan vilka idioter - så får det absolut inte gå till.

Häftig historia, dock blir man lite rädd att dom där personerna är poliser.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-12 10:35

Anmäl!

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 10:36

Kan man som extern person polisanmäla händelser? Även om man inte ens har varit där?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-12 11:59
Ursprungligen av Tangen:

Kan man som extern person polisanmäla händelser? Även om man inte ens har varit där?

Yes!

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Yes!

Yes!!

Yes!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 10:37

även om en person med civilkurage ibland lätt förväxlas med rättshaverist så är detta otroligt bra gjort. Detta kan dock omöjligen vara riktiga poliser, de agerar nervöst och infantilt.

Du har uppenbarligen väldigt lite erfarenhet av poliser.

Här i Sthlm finns en hel del infantila och nervösa poliser. Dessutom finns det en hel del rasistiska och kryptofascistiska poliser. Dom utgör inte stor procent av kåren, men dom är dock flera hundra.
Man ska ALLTID undvika polisen. Man kan ALDRIG vinna mot polisen. Man ska ALDRIG tala sanning, titta dom i ögonen eller på något sätt provicera dom. Ty, det kan vara en av dom där poliserna.

Observera att jag inte på något sätt hatar polsiser - det är ju absurt när dom trots allt är demokratins yttersta spets och absolut nödvändiga. Jag höll själv på att bli polis. Jag talar bara om 30 års erfarenhet av Stockholmspolisen.

Ursprungligen av FreddeB:

Detta kan dock omöjligen vara riktiga poliser, de agerar nervöst och infantilt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-12 17:54
Ursprungligen av Zimmerman:

Här i Sthlm finns en hel del infantila och nervösa poliser. Dessutom finns det en hel del rasistiska och kryptofascistiska poliser.

Det är nog inget unik för Sthlm heller tyvärr.

Jag upplever att problemet med polisyrket är lite detsamma som för armén, nämligen att de som frivilligt dras till att jobba i en påfrestande och ofta våldsam miljö inte i alla lägen är de lämpligaste för att tilldelas statens yttersta våldsbefogenhet. Kanske skulle det vara bättre med en slags värnplikt där sansade och speciellt lämpade personer tvingades tjänstgöra nått år i statens polisiära försvar, men det skulle ju istället vara djupt problematiskt ur dessa individers synvinkel..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 21:11
Ursprungligen av Zimmerman:

Här i Sthlm finns en hel del infantila och nervösa poliser...

Dessutom tror jag det ligger rätt mycket i det nötta "makt korrumperar". Har man bara en viss dragning åt "kryptofascism" så bidrar nog polisrollen till att utveckla den egenskapen ytterligare. Man ska nog inte bara ha "normal" moralnivå utan helst något högre för att fixa biffen.

Senast redigerat 2010-02-12 21:44

Dock så ska man vara lite vaksam, hur vet vi att denna historien är helt sann tex?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 10:39

Det vet man inte, men det är intressant - sanningshalten borde Polisen? få möjlighet att undersöka.
Ja, just det - det var ju dom som gjorde det... hm...

internet kan vara bra ibland

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-02-12 10:41

Kanske nåt för Uppdrag granskning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 10:45

Inget nytt tyvärr. Skulle säga att 80% av alla poliser jag träffat är obehagliga aggresiva människor. Då är jag är extremt skötsam och är inte i deras "målgrupp".
Han i blå jacka ser extremt mycket ut som en kompis kompis och han är inte polis. Däremot klär sig båda precis som civilare som ska smälta in.

Alltså, förutsatt att det nu är sant enligt beskrivningen, hur lite har svensk polis att göra egentligen?

För det första att civilklädda poliser leker biljettkontrollanter i tunnelbanan. Det finns det specifikt anställd personal som kan göra.

Att dom dessutom går igång så hårt på att bli fotograferade. Jag inbillar mig att två så unga poliser som förmodligen genomgått sin polisutbildning för inte allt för länge sedan borde ha koll på att dom kommer bli utsatta för fotografering i tjänsten och att det faktiskt inte olagligt av den som fotar.

Jag vet att det är argumentation som innehåller vissa brister, men nog borde det finnas bättre uppgifter för svensk polis att utföra? Dom hade kunnat låta fotografen ta sina bilder och sedan kila vidare och dom hade fortsatt vara anonyma (även om deras klädsel skriker civilpolis).
Istället väljer dom själva att ställa till en scen som gör att dom måste vifta med sin legitimation för förbipasserande. Bakom kröken kanske det skedde en narkotikatransaktion som dom nu missade att beivra.

Istället väljer dom att få sin stolthet sårad och står och gapar om ofredande och det klassiska pissprovhotet.
Något säger mig att äldre och mer erfarna poliser aldrig hade låtit sig provoceras så hårt av en mobilkamera. Kanske någon äldre kollega kan torka dessa ungtuppar bakom öronen?

Otrevlig berättelse.. jag blir ganska upprörd för jag hatar myndighetsmissbruk...

Fotograferade en snattare häromdagen med min iPhone.
Butiksägaren blev rätt glad för den mailade bilden...
Förhoppningsvis några "riktiga" poliser med...

Man borde ringa polisen på dem!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-12 14:09

Dom där typerna skall inte jobba som poliser! Dom borde inte vara ute bland folk över huvud taget.

Jag kan ofta känna väldigt lite sympati med ungdomar som bränner bilar eller krossar skyltfönster mm, för man måste alltid stå för sina handlingar, man har alltid ett val. Men när jag ser och läser om händelser som dessa så finns det ändå en viss förståelse för frustration och brist på förtroende. Tänk om detta var vad man mötte varje dag som enda kontakt med myndigheter?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-02-12 16:38
Ursprungligen av Adrian B:

Jag kan ofta känna väldigt lite sympati med ungdomar som bränner bilar eller krossar skyltfönster mm, för man måste alltid stå för sina handlingar, man har alltid ett val. Men när jag ser och läser om händelser som dessa så finns det ändå en viss förståelse för frustration och brist på förtroende. Tänk om detta var vad man mötte varje dag som enda kontakt med myndigheter?

Att planka på tunnelbanan är i mina ögon helt harmlöst, till skillnad från frustrerad bärsärkagång av adrenalinstinna kids.

Att civila poliser ägnar arbetstiden åt att läxa upp gratisåkande är däremot resursslöseri. Än värre i detta fall var ju dock att hota en journalist med obefogat integritetskränkande urinprov på polisstationen om inte hans dokumentation av polisernas resursslöseri raderades. Än värre ändå är att inget pekar på att detta skulle vara ett undantagsbeteende från polismyndigheten, bara att det denna gång lyckades gå att i skadad form återskapa bevis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 15:31

Börjar bli mycket buzz om det - tack för tipset joacim

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-12 17:41

Vad gäller att prata med polisen så är den här filmen rätt intressant.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-12 18:22
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-12 18:30

Jag hoppas att det kommer att visa sig att dom här killarna INTE är poliser.

Det är verkligen väldigt väldigt illa om vi förlorar tilliten till den yrkesgrupp som ska skydda oss mot "det onda". Om poliserna själva blir det vi behöver skydda oss mot? Hur ska man kunna handskas med en sådan situation?

Ursprungligen av Eva:

Jag hoppas att det kommer att visa sig att dom här killarna INTE är poliser.

Det är verkligen väldigt väldigt illa om vi förlorar tilliten till den yrkesgrupp som ska skydda oss mot "det onda". Om poliserna själva blir det vi behöver skydda oss mot? Hur ska man kunna handskas med en sådan situation?

Läste en gång att "En stat där endast polisen får bära vapen är en polisstat". Befängt citat på flera plan men samtidigt undrar man.

Jag hörde att uppklarandegraden på anmälda brott var runt 10%. Tänk om alla yrkeskategorier skulle misslyckas med 90% av sina uppgifter.
Var 10:e brev levererades, var 10:e flyg kom fram helskinnat i tid etc. Var 10:e förlossning komplikationsfri. Man inser att vi skulle ha levnadsstandard som Sudan dvs tidig medeltid.

Det finns så mycket fel i den yrkeskategorin att man som andra sagt gör bäst i att hålla käften o titta bort.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-02-12 19:59
Ursprungligen av Code Red:

Det finns så mycket fel i den yrkeskategorin att man som andra sagt gör bäst i att hålla käften o titta bort.

Jag vill bara gråta, vad ska man göra? Jag "tittar bort" och tittar på "Lets dance" på tv. Men inom mig finns det kvar och jag är verkligen tagen av allt om polisbrutalitet mm som jag läst om nu. Vi kanske måste se över kriterierna på hur man kommer in på polishögskolan (eller vad utbildningen nu heter) Visst borde en polis gå före med gott exempel på hur man ska behandla sina medmänniskor? Det här är så skrämmade …

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-12 18:43

Att poliser skall vara så snabba på att anmäla folk så fort dom inte får som dom vill. Det är ju inte första gången man ser det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 21:18

Polisen har anmält killen för brott mot PUL?
Men om han publicerar bilder på en blogg, det kan väl inte vara ett brott mot PUL, om det finns ett "Journalistiskt motiv"??

Låter skitkonstigt, i så fall skulle ingen få publicera bilder utan samtycke - och det är nog BS

Bevaka tråden