Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pris för databas-presentation?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-15 14:58

Jag och en polare har fått i uppdrag att skapa ett webb-interface för ett företag som vill presentera en databas för sina kunder.

Databasen består av information från olika vending-maskiner ute i landet som säljer drickor och godis, m.m. Typ information om när köp har skett, hur mycket varje maskin säljer för, osv. Vår klient vill att sina klienter i sin tur skall få sina egna konton på webben för att kunna logga in och se efter hur deras produkter säljer i olika maskiner, om maskinerna fungerar som de ska etc, allt på ett snyggt och användarvänligt sätt. Det är väl kända varumärken med i bilden. Databasen är i SQL och är färdig i sig. Det vi skall göra är alltså att publicera det hela på webben och skapa användar-konton.

Vi två som skall utföra arbetet är inte helt säkra på vad vi skall ta betalt för det hela. Vi tänker oss ett fast pris. Någon som har några tips, pointers?

tackar på förhand!

Jag skulle säga att det är rena självmordet att ta ett fast pris för ett sånt jobb!

Precis varenda kund jag träffat har trott att deras data är "färdig", men det är ALDRIG så. ALLA kunder underskattar behovet av anpassning. Dessutom måste ni speca use cases mycket bättre – EXAKT vad ska kunden kunna göra – skriv ner varenda funktion och uppskatta.

Om ni vill jobba med fast pris (riskabelt i ett sånt här läge) så kräv att få göra en förstudie.

Känns som att jag skulle kunna göra detta i sin enklaste form på 3-4 timmar i php eller rails. Men det skulle även kunna ta 80 timmar lätt beroende på sidofunktioner mm.

  • Medlem
  • 2010-02-23 10:08

En annan aspekt är ju att ni vill säkert vara med och förbättra applikationen efter hand, dvs när den börjat snurra inser köparen att det hade varit gött med lite extra features eller en iphone-app eller en direkt mot facebook osv. Ni skulle ju kunna ta ett lite lägre pris för uppstarten mot att ni får dessa jobb som tenderar att vara det man kan leva på...

1
Bevaka tråden