Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Hur förhindra takras?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, man oroas ju en aning. Inget roligt.

Min fråga är nu hur jag bäst avlägsnar snön på uterummets tak? jag har inte varit hemma och det har snöat ordentligt. Det känns osäkert att ställa sig på taket för att skotta bort överflödet. Har ni några bra tips?

En stege lutad mot fasaden måste väl vara det enklaste/bästa? Kan det vara läge att hyra in hjälp? Jag har tummen mitt i handen när det gäller bostad, hem och trädgård. :/

Taket ska hålla att stå på, snön som ligger där väger mycket mer än vad du gör och taket håller ju nu. Stå på stegen och skotta så mycket du kommer åt. Sen kan du kliva upp på taket, stå på knä för att fördela tyngden, och skotta av resten.

Bra, tack! Jag känner mig lättad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-23 11:43

En kollega rasade igenom sitt uterums tak, så beroende på hur tung du är, hur bra byggt det är, var du står osv, så kan det hålla eller inte hålla. Jag skulle försöka att få bort snön utan att ställa sig på taket till att börja med.

Senast redigerat 2010-02-23 15:42
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-23 13:58

På k-rauta finns det en spade med någon slags förlängning och en matta för snön att glida efter, specialkonstruerad för att skotta låga tak nerifrån.

Farsan har bra taklutning, han tog ett rep och drog av snön, som en tråd-osthyvel ungefär.
Efter han fått ett rep dragit genom det hela nån meter ner så sa det floff så kom hela sidan ner...

Kräver bra handlag med rep, bra taklutning och rätt snörförutsättningar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-23 23:50

Jag binder fast mig i skorstenen med ett rep runt magen, och sen skottar jag uppifrån taknocken och nedåt på sommarhuset.

Hej igen!

Tack för alla bra tips, reptricket var faktiskt riktigt fiffigt påtänkt! All snö är inte riktigt borta än men det värsta fick jag bort med skyffel. Riktigt tät snö var det me'. Urk.

1
Bevaka tråden