Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lär dig konsten att flytta

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälpt vänner att flytta idag.
07:30 till 19:30 och då var de inte färdiga på långa vägar.

Synpunkter

* Flyttkartonger som väger över 40kg är inte kul.
* En del andra väger 2kg....

Tips: Böcker, lägg NÅGRA i botten på varje flyttkartong

"Allt är nedpackat" innebär, hälften är nedpackat....

Jag VILL INTE stå och packa ner dina personliga ägodelar.... jag vill inte veta hur din frus underkläder ser ut, vad du har för räkningar och att ni gillar svarta sexleksaker...

* Blanda in lagom många kompisar

(att jag var den ende som vart med hela dagen är inte kul, hade vi vart 3 till - bra!)

Om man får tag på någon är det bra om det är en snickarkille och inte en ArtDirector som inte ens kan vända ett papper utan att knorra ... 30cm bred över axlarna.

Inse vad som är VIKTIGT!

"Ni kan inte gå in med stövlarna på...."
"Ni får inte störa lillan..."
"Men, den skall stå däruppe..."
"älskling, vart skall vi ställa den här?" (om var tredje grej...)
"Den här skulle ju egentligen slängts innan men..." ( om 30 saker )
"Åh, kommer du ihåg den här älskling?" bla bla bla (om 50 saker)

Min Drömflytt är att komma ett knippe bra bärare till en lokal där allt står klart i flyttlådor, alla flyttlådor är tydligt märkta på gavlen och väger lika mycket.

Vi kör ut flyttlådorna på kärror (pirror), uppför en ramp på en 30 kubiks bil.
Bilen åker, allt lossas och bärs in i största rummet och sätts på golvet.
Flyttägaren bjuder på Pizza mellan lass.
Flyttägarens fru håller sig och ev barn ur vägen och fixar kaffe/kaka, ger fan i att vara en bitterfitta och ser till att allt funkar.

Har men mycket böcker finns det en typ av mindre flyttlådor som är väldigt bra, om man inte vill bära ihjäl sig men ändå slippa den jobbiga upppackningen med böcker i botten på alla vanliga lådor

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-02-27 22:08

Senast jag flyttade så packade jag allt själv. 40 riktig flyttlådor, mest skor och kläder, inga böcker. Säng, soffor och lite enklare möbler packade jag inte ner.

När det var klart ringdes en flyttfirma som kom med två man och stor bil och skötte transporten från gamla boet till nya boet och sen var det klart, det tog max 2 timmar och kostade ungefär lika många tusen. Nu slipper jag vara skyldig hela bekantskapskretsen att hjälpa dom att flytta och röra runt i deras skit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-27 22:25
Ursprungligen av Mija:

Nu slipper jag vara skyldig hela bekantskapskretsen att hjälpa dom att flytta och röra runt i deras skit.

Skön inställning.

Ursprungligen av Mija:

Senast jag flyttade så packade jag allt själv. 40 riktig flyttlådor, mest skor och kläder, inga böcker. Säng, soffor och lite enklare möbler packade jag inte ner.

När det var klart ringdes en flyttfirma som kom med två man och stor bil och skötte transporten från gamla boet till nya boet och sen var det klart, det tog max 2 timmar och kostade ungefär lika många tusen. Nu slipper jag vara skyldig hela bekantskapskretsen att hjälpa dom att flytta och röra runt i deras skit.

Precis, jag hade betalt och skrattat samtidigt.

Sist vi själva flyttade så körde vi allt själva men jag köpte tjänsten flyttstädning, 5000:-, hela huset städat från golv till tak! Så jävla gött kunna gå ifrån utan att städa i två dagar.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2010-02-27 22:44

Mija är en klok person. En mycket klok person.

  • Medlem
  • 2010-02-27 22:48

Böcker packas bäst i papperskassar. Då blir det inte för tungt och man får dessutom handtag i någorlunda anständig lyfthöjd och behöver alltså inte knäcka ryggen som man riskerar om man packar dem i låda (som givetvis alltid är utan handtag) som sedan ställs på golvet. Den enda nackdelen med papperskassar är att det inte går att stapla dem ovanpå varandra i flyttbilen som man kan med lådor.

Jag kommer tacka nej nästa gång ngn ber mig om hjälp och hänvisa till att

* det är aldrig klart
* Det är alltid så dåligt planerat att JAG får planera.
* det tar alltid 3ggr längre tid än ni säger
* det blir bara jag som kommer
* Jag vägrar bli hunsad av nån annans käring
* jag jobbar inte 12 timmar för en Pizza

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-02-27 23:09

Det är ju inte bara det att det tar 12 timmar att hjälpa någon, det är ju minst 10 andra personer man ska hjälpa över tiden, så det blir ju minst 120 timmar, om folk bara flyttar en gång, men en del rör ju på sig vartannat eller var tredje år. Usch.

Hjälpte farsan flytta till Malmö, 177 flyttkartonger med bara BÖCKER.. Med andra ord, fråga VAD ni ska flytta innan ni säger ja..

Senast jag var med och flyttade var det riktigt välplanerat - kanske beroende på den ene flyttaren var "dagisfröken". VI var indelade i 4 grupper - det var mycket som skulle flyttas!. En grupp bar ut från gamla lägenheten, en körde mellan lägenheterna, en bar upp i nya lägenheten och den sista tog hand om allas barn. Fikakorgar med hembakat bröd och kalla förfriskningar fanns i båda lägenheterna. Det hela avslutades med att vi åt gryta och drack mycket vin (medan de minsta barnen somnade i en hög och de större grillade korv på altanen).

Så om det är välplanerat har inte jag något emot att hjälpa till med själva flytten - men allt annat får värdfolket ha fixat på förhand.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-02-28 10:09

Vi gjorde som Mija när vi flyttade för ett par veckor sedan...och fick beröm två gånger från flyttkillarna...de tyckte att allt var så välpackat, välordnat och välplanerat...
Det kändes bra...:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-28 10:39

Om ni hyr flyttkillar, kolla upp att de är försäkrade. Och tänk över vem som ansvarar för skador.

Vid vår flytt råkade flyttfirman krascha en lampa i trappuppgången. Det visade sig vara ganska dyrt att laga - kostade mer än att anlita flyttfirman. Som tur var betalade de detta.

Se till att ha ett kontrakt som berör vem som betalar den kraschade TVn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-28 13:50

Sitter i en lägenhet full med flyttkartkonger och småskrattar av igenkänning åt tipsen ovan. Detta blir den andra flytten på två veckor...
Ett tips kan ju vara till den som packar att köpa dubbelt så många flyttkartonger än man tror sig behöva. En smart packad kartong ska inte vara en ansträngning att lyfta. Fler kartonger innebär också att man slipper allt småplock som man alltid får dras med/som alltid försvinner i flytten.

I min just genomförda flytt från Holland har jag anlitat en firma. Helt jäkla underbart. De kommer, snackar svenska och packar både ner och upp. Då jag flyttar isär från min sambo där så försökte jag samla ihop allting till öar av saker som skulle packas och följa med. Det blir ingen partystämning om hans design-cykel kommer med till Stockholm....

De tar inte ansvar för det som de inte har packat själva så jag ställde bara upp porslinet på ett bord pekade och sa att allt på och runt bordet skulle med. Vi rullade min matta och fixerade den med kabel-eh..plast-saker.. och slog in den i sopsäckar och bruntejp. Fick annars tipset att man aldrig ska tejpa på möbler eller mattor direkt. Man kan tejpa med klistret utåt och bara fästa tejp mot tejp. Byrålådor använde de gladpack runt, zmaart!

Det var klart på 3h och sen städade jag av i två timmar. Helt otroligt hur mycket damm som samlas bakom och under möbler. Hela kalaset kostade 14k och det är värt varenda öre, speciellt då det är lite extra att tänka på vid internationella flyttar....

jag har varit med om både hemska mardrömsflyttar och förträffligt smidiga flyttar. En av de hemskaste var när jag var i stort sett ensam om att orka lyfta något som var tyngre än en tom blomvas. Det var inte kul att forsla upp en dubbelsäng 3 våningar utan hiss...
En av de bättre var när min farbror flyttade, allting var packat i smidiga kartonger som var märka med vart det skulle placeras, det var inte en enda kartong som var för tung heller. Det enda som var bökigt var ett stort vitrinskåp. Men det hela var väldigt bra organiserat så det gick smidigt som bara den.
Men jag kommer aldrig aldrig mer hjälpa någon såvida jag inte får se själv hur förberedelserna och planen för själva flytten är.

Jag har personligen flyttat för sista gången. Det enda som kan få mig ur huset nu, förutom Fonus, är en lottovinst på minst 100 miljoner, och då ska varken jag eller någon annan jag känner lyfta ett finger för att få in mina personliga ägodelar i min nya 78-rumsvilla.

Jag har flyttat (egna prylar, inte andras) över 25 gånger (sant, fråga mig inte varför) och tycker därmed att jag kan titulera mig "expert" (alternativt sucker) och mitt tips är, osorterat men i hyfsat fallande ordning.

* Äg helst inte en konsertflygel på 375 kg tung och 200 cm lång konsertflygel. I synnerhet inte om trapphuset är 203 cm på smalaste punkten.
* planera
* planera mer
* planera ännu mer
* Anlita en flyttfirma, för både packning och flytt.

Om man inte kan anlita en flyttfirma, tänk då på att:
* muta dina vänner med mat och dryck och var trevlig och uppskattande i överkant. Ljug om det behövs, bara de känner sig uppskattade
* märk saker dödligt noga. Engångsetiketter, post-it-lappar, bra pennor etc etc.
* Hyr kartonger hellre än köp (om man inte har annan användning för kartongerna) man ska nämligen bli av med skiten också och två metershöga travar med hopvikta papperskartonger tar jävligt mycket plats
* Använd stadiga papperskassar för böcker, samt småpryttlar
* Använd kläder, handukar etc. som stoppning för husgeråd och annan skit, eller köp ett antal rullar lämpligt engångpapper. Inga jävla tidningar som gör att man får diska om allt.
* Använd stora sopsäckar i plast för kläder, sängkläder, filtar och annat mjukt (dvs. de som inte använts som stoppning)
* kläder som hänger på galge flyttas med fördel på stång (finns speciella flyttkartonger för ändamålet hos flyttfirmor)
* köp några rullar stadigt täckpapp som kan rullas ut på golvet både på gamla och nya platsen. Tejpa fast kanterna ordentligt. Det är jävligt mycket enklare att ta bort täckpapp än att torka urskitiga golv, eller i värsta fall sörja en massa repor och andra skador.

Äh, vafan, vid närmare eftertanke är det bäst att inte flytta alls.

1
Bevaka tråden