Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra extern HD med torrent-klient

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är dags att skaffa lite mer lagringsutrymme och blev sugen på en nätverks-hårddisk med inbyggd torrent-klient. På så sätt slipper jag ha igång min Macmini dynget runt, vilket både sparar livslängd på den, och pengar på elräkningen.

Jag har kollat in LaCie Network Space 2 1TB - Inet.se.
Den verkar trevlig och dessutom mac-vänlig. Den är time-machine kompatibel, kan agera Itunes-bibliotek etc.

Är det någon som har testat denna eller är det någon som har något annat i samma kapacitet och prisklass med liknande funktioner att rekommendera?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-02 09:45

Netgear Readynas Duo kör jag med. Stödjer AFP (och därmed applevänlig) och klarar torrents osv.
Har fungerat klockrent för mig.

Den där LaCie verkar intressant. Är helt novis på ämnet men letar oxo efter en lämplig NAS som är kompatibel med Time Machine. Kan man använda den som vanlig nätverksdisk för PC samtidigt som man kör time machine mot den från en mac? Eller måste man välja system och därmed låsa upp den för antingen eller?

Ursprungligen av jonny majava:

Den där LaCie verkar intressant. Är helt novis på ämnet men letar oxo efter en lämplig NAS som är kompatibel med Time Machine. Kan man använda den som vanlig nätverksdisk för PC samtidigt som man kör time machine mot den från en mac? Eller måste man välja system och därmed låsa upp den för antingen eller?

Det är en av frågorna jag söker lite svar på för tillfället

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-03-02 20:22

Denna klarar det mesta utan att kosta skjortan:
Xtreamer.Net - Specification

Xtreamer e-TRAYz - Inet.se

Efter lite fungeringar slog jag till på Network Space 2 idag. Lite plus och minus:
+ Enkel som satan att installera
+ två riktigt bra "sov"-lägen. Sleep och Deep-sleep. Deep-sleep går att komma ur med "Wake-UP on LAN"
+ Inga problem med AFP, fungerar kanonsmidigt
+ Enkelt Webinterface som en femåring kan hantera
+ "Mediaserver" aka Itunes fungerade som en dröm.
+ Går att köra som Time-machine utan att använda hela hårddisken i detta syfte

- Lite för få möjligheter att ställa in saker såsom port för FTP-server och så vidare
- RIKTIGT dåligt interface för torrents. Ingen info om ratio eller liknande.
- Verkar vara lite seg i just skriv-hastigheten för torrents. Brukar ligga på 9-10Megs i sekunden. Vid test maxade den 7Megs i sekunden

Det sista minuset är väl egentligen det största. När man intallerar hårddisken får man välja hur man vill "dela" hårddisken mellan USB och Nätverk. Viktigt att komma ihåg är att hårddisken inte "partitioneras", utan istället handlar det om något som de kallar "shares" i interfacet. Problemet är att USB och Nätverk-del bara kan dela shares åt ett håll. När du pluggar in disken i USB får du bara upp det som ligger på USB-share, när du pluggar in i nätverk kommer du däremot åt alla shares.
En annan dum sak med detta är att USB-share ALLTID är publik tillsammans med det som kallas Open-share. Det går inte heller att stänga av publik access, vilket gör det ganska riskabelt att köra disken direkt mot nätet, sålänge man tänker lagra något på USB-delen vill säga.

I övrigt är det enkelt att skapa användare (upp till sex stycken). Man tilldelar varje användare sin egen "share" i GB, och det går även att aktivera Time-machine för varje användare. Det innebär i praktiken att man kan "time-machina" upp till sex datorer, sålänge en terabyte räcker till alla hårddiskar.

En annan sak som fungerade mindre smidigt var att kopiera från inkopplad USB-disk till hårddisken. Hela processen gick väldigt smidigt i webinterfacet, men det tog 1,5 timmar(!) för 26Gigs att kopieras. Och när de väl var kopierade hade jag endast läsrättigheter, så jag fick köra över allt via nätverk igen.

Trots det initiala strulet är jag mycket nöjd. Det kan framstå som många minus, men alla drabbar inte mig. Jag har redan nu testat att köra FTP, AFP och styrning av Webinterface när jag inte varit hemma och det fungerar kanon. Så om man söker en NAS som är billig, fungerar fint som Media-server och back-up så kan jag varmt rekommendera den här!

Hittar ingenstans att Xtreamer produkterna fungerar till Mac OSX.

// Conny

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-08 12:11

Data robotics har Äntligen släppt en drobo med nätverk: Data Robotics, Inc. | DroboFS - It's All About Sharing

1
Bevaka tråden